Onko joku +7 astetta liian kylmä orkidealle? Ajattelin laittaa ne kellariin ja siellä on +7 tai vähän allekkin mutta saattaa olla liian kylmä? Ajattelin pitää viikon tai pari jos alkaisivat sitten kukkia.
Pörri, on liian kylmää perhosorkidealle. +15 astetta pidetään turvarajana. Valoa myös tarvitaan. Yön ja päivän lämpötilojen ero laukaisee kukintahalut. Ravinteita saa antaa mietona läpi vuoden vaikka jokaisella kastelukerralla, kunhan välillä valuttaa ruukun lävitse puhdasta vettä, mikä puhdistaa kertyneet suolat pois.
Juu ok no voiko perhosen laittaa ulos kun ulkna on lämpöa 15 kiepeillä?
Vaihdoin miniperhoselle orkidea mullan ja tälläinen kasa oli tungettu sammalta PIENEEN ruukuun Tälläiset juuret oli minillä:
Tuo oli ihan liian ahtaasti sammalesse ...
Oho meni teksti vähän huonosti tuon kuvan kanssa ja kirjoitusvirhekkin löytyy :S
Mielenkiintoinen pointti, Olivia. En tullut ajatelleeksikaan tuota,että lasiruukku kuumenisi kesällä. mun ikkunalautani(ts kukkapöytä) on ikkunan reunaa hieman alempana, joten aivan suoraan ei päivänvalo ruukkuun osu kuitenkaan. Saas nähä kuinka käy…
Pistetäänpä tännekin nämä pari kuvaa.. Ensinnä mini jonka ostin paikallsen p:genin raaskupöydästä 1€. Harmittaa kun ei tullut ostohetkellä otettua sitä kuvaa, oli nimittäin melko surkean näköinen. Lehdissä ei ollut juuri minkäänlaista nestejännitystä vaan kirjaimellisesti roikkuivat ruukun reunoja pitkin. Juurissa oli kuitenkin pientä uutta kasvua havaittavissa niin arvasin ostaa hänet. Kasvualusta oli erittäin tiiviissä olevaa mädäntynyttä sammalta. Nyt nesteytyksen ja kasvualustan vaihdon jälkeen hän on näin pirteä ja uusi lehtikin näkyy olevan tulossa.
Sitten tämä toinen kaveri jonka juuret vei lasiruukku. Ainoastaan ruukun ulkopuolella olevat jäivät jäljelle. Niitä taas en uskalla alkaa taivuttelemaan, joten hän elää rautalangassa. Ihan kivasti tuo tuntuu viihtyvän. Innokkaasti kasvattelee uutta kukkavanaa ja haaroja vanhoihin. Minä olisin kylä mieluummin ottanut kasan uusia juuria kuin kukinnan, mutta tehdään nyt sitten niin kuin hän haluaa. Eilen katselin että on sieltä yksi uusi juurikin tulossa.
Jmi, kuvasi on hyvä ja puhuu karua kieltään. Näitä tulee meille neuvontatilaisuuksissa vastaan, tosin vielä huonompina. Mutta onneksi olet osannut tuon pelastaa, nythän se on jo loitokunnossa!
Mulla kävi pieni onnettomuus kastelun yhteydessä;O Tiputin mininini maahan kun kompastuin kynnykseen ;O Siitä katkesi pieni pala juurta,onko se vaarallista minille?
Uskomatonta, että lasiruukussa pitäminen voipi todellakin olla niin haitallista. Kasvattelin omiani ihan vaan siinä kaupan vaaleassa, läpinäkyvänsorttisessa muovikipossa ja hyvin kukki. Siis tosi hyvin kun ajattelee, että olen aika peukalo keskellä kämmentä -viherpeukalo. Kaikki vaan ketkä kävi meillä, niinku puutarhaihmiset, jaksoi pauhata mun holtittomasta tavassta pitää or kideoitani heitteellä ja ¨puhuivat aina lasiruukun tärkeydestä… Aloin viimein itsekin uskoa. uskaltaiskohan ne siirtää ennen kesän tuloa takasin muoviruukkuun. Aika arkoja ne mun mielestä on juurien suhteen, ettei pääsisi vahingoittumaan.
Mullekin sattui pikku vahinko orkideani kanssa, mutta musta tuntuu, että tämä kirjoitus pitäis olla otsikon “puutarhuri sairastaa” alla. En vaan keksinyt mitään sairautta, joka aiheuttaa tämmöstä huolimattomuutta ja ajattelemattomuutta…
Nappasin töistä jonkun kukkamyyjän oppaan, jonka nimi taisi olla kukkapokkari. Perhosorkidean kohdalla annettiin ohjeeksi katkaista kukkavarsi lehtiruusukkeesta lukien kolmannen suomun takaa, jotta kukkisi uudelleen. Iloisena kokeilijana päätin katastaa ohjeen sen yhden yksilön kanssa, joka oli lopettanut kukintansa juuri ennen joulua. Ja just kuin olin laskenut suomut ja nipsaissut poikki, niin huomasin katkaistussa latvassa uuden n 3cm pitkän kukkavanan alun. Latva oli sopivasti Unelman oksan kätköissä, joten kukkavanaa en huomannut, mutta silti… kyllä harmitti. Onneksi sen saman yksilön toisessakin kukkavarressa oli uusi alku. Miten muutan on, oletteko te kuulleet tästä kukkavarren katkaisusta ja sen vaikutuksesta uudelleen kukittamiseen? Minä olen kuullut vain, ettei kukkavanaa saa mennä katkaisemaan poikki kukinnan jälkeen. Onkohan vähän samanlainen juttu kuin tään lasiruukkujutun kanssa, että eri mieltä ollaan.
Tämä nopsis on ahkerimpia kukkijia mitä mulla on.Nyt on kukkinut yli vuoden yhtä mittaa.
Metsätähti, jos kukkavana kuivuu osittain tai kokonaan, niin sen voi leikata pois. Osittain kuivuneet olen itse nipsaissut niin, että jää sentti kuivaa osaa vielä jäljelle. Jos kukkavana on vihreä, anna sen olla rauhassa. Siihen voi ilmaantua ajan kanssa uusia nuppuja tai vaikka keiki :).
Lasiruukuista sen verran taitaa ne ilmareiät olla niin pieniä että juuret mätänee.Laitoin ensimmäiseni lasiruukkuun ja jonkin jankuluttua juuret alkoivat sairastaa. Otin pois ja tuuppailin neliskanttisen lasiruukun pariin kertaan joka sivulta timanttisahaan että tuli lisää ilma aukkoja (tarvitsee runsaati vettä leikkuussa ettei halkea eli ei onnistu kulmahiomakoneilla) ja jo alkoi viihtyä. Kissa sitten purotti koko komeuden ja siihen jäi lasiastioiden käyttö. Samainen perhonen (ensimmäiseni) on kyllä edelleen hengissä ja kukkii,muoviruukussa.
Mä en ole noita lasiruukkuja edes kokeillut.Orkideani kökkivät ihan läpinäkyvissä muoviruukuissa osa alkuperäisisään.
Nähty Saksan Stuttgartissa huhtikuussa 2008
Tämä perhonen on nähtävästi innostunut kasvattamaan jotain ylimääräistä kukkien lomassa...
Orkideani ovat innostuneet nyt keväällä kasvattamaan uusia lehtiä ja juuria ja taitaa yksi kukkavarsikin olla tulossa:D Keikejäkin ovat tehneet
Kyyninen arvioni lasiruukuista on se, että niiden mainostaminen lisää orkideoiden myyntiä. Siis sillä ajatuksella, että kun perho kuitenkin lasiruukussa jossain vaiheessa ennen pitkää menettää henkensä, niin sitten ostetaan uusia, kun on se hieno ruukkukin. Sinälläänhän oikealla hoidolla hyvissä olosuhteissa pärjää lasiruukussakin, mutta tavallisempaa on varmaan että ennen pitkää jossain vaiheessa lämpötilanvaihtelut kylmettävät ja mädättävät juuret. Vallan hyviä lasiruukut ovat kyllä mielestäni ulkoruukkuina.
Perhosestahan on sen vuoksi kaikenlaisia kikkakakkos-ohjeita hyvä antaa, kun ne on niin suunnattoman sitkeitä kasveja. Sietävät kaikenlaista, varsin huonoakin hoitoa pitkäänkin, jos olivat alunperin terveitä kasveja. Toki ne saa nopeastikin hengiltä esim. yhdistelmällä kostea + kylmä. Pahin esimerkki oli erään kukkakauppiaan väittämä, että kasvavat tavallisessa puutarhamullassa - hänelläkään ei ollut vuoteen kuollut - no tuskin elää enää nykyisin kuitenkaan... Itselläni on ollut tyvimädän saanut perhosparka 6 kk ilman juuria eli siis vettä suht kivan näköisenä myös ilman kasvualustaa, kunnes lopulta antoi periksi (tai itse annoin, en muista kumpi meistä luovutti ensin).
Sinälläänhän ihmisillä on oikeus kohdella kasvejaan miten vaan tahtoo, mutta kun itse on sellainen perhos-pelastaja -perusluonteeltaan, niin aina se vähän sielua riipii kun näiden rääkkäyksestä kuulee
Kukkavanan katkaiseminen ei suuremmin haittaa, muttei hyödytäkään. Ajatellaan, että jos kasvi kuivettaa itse vanansa, se saa käytettyä siihen sisältyvän energian hyödykseen. Vihreä kukkavana voi toki kukkia uudelleenkin, tosin sellaiset metriset vanat ei välttämättä ole kasvatuksessa kovin käytännöllisiä, joten sinällään voi olla perusteltua. Itse olen joskus päätynyt tähän, kun kasvi on meinannut tarttua kiinni ja pudota aina jokapaikkaan tarttuvan vanan takia.
Aiemmin joku uhkasi heittää perhosensa jäiseen lampeen - ällös tee niin, lähetä se miulle ennemmin!