Phalaenopsis, perhosorkideojen risteymät

Minulla oli pilkkulehtinen perhonen ostettuna ohikukkineena. Siihen tuli kivat valkoiset kukat ja punapilkullinen nielu. Valitettavasti se oli kärsinyt liikaa kukkakaupassa eikä jaksanut elää kovinkaan pitkään.

Minulla on pilkkulehtinen Philadephia-niminen risteymä (Phalaenopsis schilleriana x stuartina), joka tekee parhaillaan kukkavanaa. Kukat ovat keskikokoiset, hailakan vaaleanpunaiset ja niissä on ihan pieniä ruskeita pilkkuja. Tosi kauniit mielestäni!

olivia ‘‘lauantai, 24. lokakuuta 2009 - klo 15. 44 (yli 41 tuntia sitten)

Oletko pölyttänyt itse nuo kasvit? Kaupalliset perhoset eivät usein pölyty sittenkään, luonnonlajit kyllä helpommin. Vai olisikohan kyseessä kukkavarteen kasvavat taimet eli keikit? Kuva selventäisi!’’

Kyllä vain ovat ihan normi kaupallisia risteymiä… valkoinen, violetti ja keltainen tuoksuva… ja palot ovat tulosta tekemästäni pölytyksestä… ja ovat kyllä varmasti aitoja siemenpalkoja… :O)

No sitten sulla onkin mielenkiintoinen tie edessäsi!

suhvi ja floora, minäkin Provado-kuuritin sen perhosen, jonka lehtien alapinnalla reunoilla pisaroi tahmea neste. Ei auttanut Provado, kuuri. Välillä kasvbi ei pisaroinut, lähinnä silloin kun lopetetteli kukintaansa. Nyt taas on aloittanut kasvukauden ja vilkaistuani lehtien alapinnoille, pisaroi taas...

Pisarat voivat olla hyvän kasvun ilmentymää. Sinähän sanoit, että kasvi voi hyvin. Kasvin oma kasvuneste ( en muista tarkempaa nimeä ) tulee läpi lehtiin ja nuppuihinkin, minulla on ollut useastikin tällaista, enkä ole silloin huomannut ainakaan mitään tuholaisia tai muuta tauteihin viittaavaa.

Yksi mahdollisuus on, että tahmeat pisarat lehtien alapinnassa olisivat punkkien aikaansaannosta. Näkyykö lehdissä myös pieniä "kraatereita", joista solukko olisi syöty pois? Itse punkkeja ei näe silmällä, mutta jos vetää talouspaperilla lehden alapintaa, siihen saattaa jäädä punaista väriä.

Provado ei tähän auta. Lehdet voisi ensiavuksi pestä huolellisesti saippuavedellä ja sitten käyttää jotain pyretriiniä sisältävää torjunta-ainetta, esimerkiksi Substralin saippuapohjaista tai Neudorfin kasviöljypohjaista Sprutzit-nimistä valmistetta. Jos näitä ei ole, orkideaparan voisi myös laittaa jätesäkkiin, Raidia perään ja pussin suu tiukasti kiinni useammaksi tunniksi. Ainakin ohuempilehtisiin tämäkin on tehonnut. Uusintakäsittelyä tarvitaa parin viikon päästä.

Phalaenopsiksen lehtien yläpinnoilla olevat tahmeat alueet ovat usein villakilpikirvojen tuotosta. Kannattaa kurkata lehtien alle ja lehtihankoihin. Näihin öttiäisiin mekaaninen puhdistus ja Provado tehoaa hyvin.

Kirvatkin erittävät kirkasta nestettä, mutta niitä perhosissa harvemmin on.

Erityisesti kukkavarsien "kastepisteet" (honey dew) voivat olla vain kasvin erittämää sokerivettä.

Muistan myös lukeneeni jostakin, että orkideat voivat kehittää tahmeita pisaroita kukkavanoihinsa suojaksi öttiäisiä vastaan, jotka voivat pyrkiä varastamaan pölyttäjähyönteiselle tarkoitettua mettä. Minulla kasvattaa nuppuja parhaillaan eräs Brassocattleya-hybridi ja kukkavarressa nuppujen tyvellä on juuri näitä mesipisaroita :slight_smile:

Minä kanssa olen saanut (jopa peräti) yhden perhoseni kukkimaan.Kun se on tehnyt lehtiä ja juuren alunkin siihen kukan viereen, mitä nyt kuuluu tehdä Annanko sen vaan olla vaan yritänkö istuttaa se alun?

anna sen kasvattaa kaikessa rauhassa juuria… vähintään 3cm pitkiä ennen kuin irroitat keikin emosta…ja niita juuria sitten pitää kastella jotenkin.

Vaikka suihkuttamalla?

Muoks - varovasti ettei kukka kärsi

Minäpä teen niin katsotaan sitten miten ämmän käy :slight_smile:

Hari kyllä on ruskeita kraatereita lehdissä myös pisaroiden lisäksi!

Minulla on keikissä 5 cm juuri ja 17 cm lehtipari, enkä ole koskaan suihkutellut. Samassa emokasvissa toisessa varressa on kukka ja lisäksi tekee siihenkin keikiä. Emokasvia olen upotellut niinkuin ennenkin. Aion ehkä kukkimisen jälkeen irrottaa poikasen, vaikka olen lukenut ettei emokasvi kärsikkään vaikka poikaset ovatkin kiinni.

Täältä löytyy ohjetta erotukseen:

“Hari kyllä on ruskeita kraatereita lehdissä myös pisaroiden lisäksi!”

Taitaa olla punkkijahti ja karanteeni sitten edessä.

Joo minullakin on ruskeita laikkuja lehdissä, Pitää vissiin vielä antaa raidi jätesäkki hoito nuille jos ne punkit ovat niin pieniä ettei silmin havaitse. Kylvetin koko kasvit toluvedessä ja liotin juuria seuraavana päivänä pitkään provadovedessä. Pitääpä lähteä suurennuslasin kanssa kurkkimaan lehtihankoja ja koloja jos sitten näkisi jotain. Paljaalla silmällä ei mitään näkynyt ja toivottavasti ei luupillakaan nävy. Karanteenissa he ovatkin tuolla pesuhuoneen ikkunan edessä että saavat edes vähän valoa joten ei tarvitse olla huolissaan muista kasveista ja tartunnoista.

pipsa3, olen joskus lukenut englanninkieliseltä orkideafoorumilta, että keikin voi irroittaa emokasvista, kun sillä on kolme lehteä sekä kolme juurta, jotka ovat vähintään kolmen tuuman (eli noin 7 cm) pituisia

Minun yhdessä perhosorkideassani on ollut keiki reilun vuoden ajan. Sillä on viisi lehteä ja kahdeksan juurta (joista pisin jo noin 30 cm pitkä!), enkä ole missään vaiheessa kastellut tai sumutellut juuria. Hyvin ne näyttävät silti voivan. Keiki kukki viimeksi keväällä ja nyt se tekee taas uutta kukkavanaa. Ehkä irroitan keikin jossain vaiheessa emokasvista, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole ollut tarpeen.

kannattako noita pukkeja yhdestä yksilöstä edes lähteä torjumaan, helpommalla pääsisin ku nakkaisin menemään, tarttuva vielä muihn perhosiin…

Niin jos se ei ole merkittävän hieno perhonen niin sen ehkä voisi nakata pois. Minä kun sain nuita perhosia monta niin aion kokeilla kaikki keinot jotta ne kukostaisivat minunkin hoidossa. Eihän nuissa välttämättä edes ole punkkeja, en luupilla nähnyt eikä paperilla pyyhkiessä jäänyt mitään punerrusta mutta laitan ne silti varuiksi raidipussiin yöksi.