Phalaenopsis, perhosorkideojen risteymät

Minullakin on paljon noita perhosia ihan opettelumateriaalina. Olen lähes kaikki kukkani hankkinut ohikukkineina ja rääkättyinä ja on mielenkiintoista seurata niiden käyttäytymistä henkiinjäämistaistelussaan. Samassakin erässä voi olla hyvin erilaisia yksilöitä, jotkut lähtevät tosi hyvään kasvuun ja toiset taas vain kituvat samalla hoidolla ja jotkut kuolevat, vaikka mitä tekisi.

Noiden halpiskukkien kanssa on hyvä harjoitella, eikä niin harmita, vaikka joku joskus kuoleekin pois. Viimeisessä ORKIDEA -lehdessähän oli juttua perhosia vaivaavasta taudista, joka pahimmassa tapauksessa voi tappaa kaikki kukat. Minullakin on joissakin kukissa ollut noita täpliä ja joku lehti on kellastunut ja tippunut pois. Yksikään kukka ei kuitenkaan ole kokonaan vielä kuollut siihen ja nyt olen joitakin pahimman näköisiä lehtiä leikannut pois ja uudet ovat ainakin toistaiseksi terveen näköisiä. Aika sitten näyttää miten käyttäytyvät jatkossa.

Minulla kyllä lähes kaikki orkideat ovat samassa huoneessa, mutta en uita niitä enää samassa vedessä, vaan kastelen ne painepullon kanssa. Tämä kastelun helpottamiseksi ja toisaalta siksi, että jos jossakin kukassa olisi jokin tauti, niin se ei ainakaan kasteluveden mukana siirtyisi muihin.

Miten mää muistan lukeneeni ja vieläpä täältä (ei jaksa lähteä selaamaan läpi), että noita ruskeita kraattereita voi tulla liiasta lannoittamisesta?

Minäkin olen samaa kuullut joiltakin pitkään orkideoita harrastaneilta ihmisiltä. Eli niihin voi tosiaankin olla useampiakin syitä, joita on ehkä vaikeata selvittää. Itse olen nykyään vähentänyt lannoitusta, mutta en pysty sanomaan, että mikä vaikutus sillä on ollut.

Löysin tänään ihanan persikan sävyisen perhoskämmekän. Väriä on vaikea saada toistumaan mun kameralla.

Noita perhosia onkin nyt tyrkyllä lähes kaikissa kaupoissa rautakauppoja myöten ja vielä ihan kohtuuhintaankin. :)

(Ainakin Espoon BH:ssa niitä myydään 3 euron kappalehinnalla ja kaksi yhteishintaan 5,95€. Tarkkana kuitenkin kannattaa olla, koska niissä oli paljon mädäntyneitä juuria ja vioittuneita kasvupisteitä.)

Vielä noista keikeistä. Juurien ja lehtien kokokin riippuu tietysti emokasvista - tässä minulla on hyvässä kasvussa miniperhosesta irrottamani keiki. ;)

Juu, koitin katsella tarkkaan juuria ja näyttivät hyviltä ruukunläpi. Tarkemman katsauksen luon niihin myöhemmin, kun istutan semihydroon. Tää on aika pienikokoinen ja kukkavanoissa paljon haaroja ja niistä (nivelistä?) on tulossa uusia haaroja. Toivottavasti kukkii paljon. Näyttäispä joskus tältä.

http://epaperi.alasatakunta.fi/esittely/products/ask-09-10-2007/articles/article_8.htm

Harvemmin näistä nykyisistä tuollaista kukintaa saa.

Tässä on muuten yksi noista halpisperhosista, tykkäsin tuosta tiikerikuviosta.

todella hieno, olisi lähtenyt kyllä minunkin mukaan tuollainen!

oih tuo anten persikkainen perhonen on ihqu vaikkakin persikkainen sävy on hieman hämärässä. Minullakin on joku kutina että jostain luin joskus että tummat laikut orkidean lehdissä ei välttämättä ole ötököistä johtuvaa. En ole löytänyt uudeelleen syynissä miehen kans taskulampulla ja suurennuslasilla varustettunakaan öttiäisiä joten ne joko hävisivät tolukylpyyn tai niitä ei ollutkaan kumpi vain sopii minulle:)

Kiitoksia vaan neuvoista, eiköhän näillä jotakin saada aikaan(tai sit ei)

Onpa Raakin kasvissa kauniit kukat! hymy Floora tässä vielä kylpyhuoineen valaistuksessa semihydroon istuttamisen jälkeen.

Vähän väärinpäin kuvassa. Toisella puolen ois ollut enemmän auki olevia kukkia.

Orkidealehden juttu phaleja vaivaavasta taudista tosiaan oli hyvin mielenkiintoinen, koska viime talvena meidän perhosiin tuntui iskevän "joku". Yhden jouduin kompostoimaan, mutta muut ihme kyllä selvisivät ja kesän aikana kasvattivat jo terveen näköisiä lehtiäkin.

Tosi kauniit phalet sekä Antte81lla että Raakilla hymy Tulipas hyvä mieli niistä, kiitos kauniista kuvista.

Itse odotan innosta piukeana ensi viikolla Schwerteriltä saapuvaa phalea, jonka pitäisi sitten joskus hamassa tulevaisuudessa ehkä kukkia punaisenoranssein kukin. Vähän kuin odottaisi joulupukkia kylään... silmän isku

Määki katsoin sitä upeutta sun laittamasta linkistä. Tilaaminen jäi pois kyseestä, kun en osaa saksaa.

Itsekään en osaa kuin hyvin auttavasti saksaa, mutta Googlen kääntäjä korvaa sitten sen kielitaidon puutteen :slight_smile:

Uskaltaiskohan tuota keväällä yrittää. :slight_smile:

Kannattaa varmasti :slight_smile: Voipi olla että lähtisin mukaan kimppaan silloin, jos olen saanut lisää tilaa ikkunoille (= tapettua entisiä ;)).

Phal. hybridi Guadalupe Pineda

Tahtoo tuommosen.....