Pidätko kuvapäiväkirjaa?

Siirrän tähän ketjuun ärsyttää ketjusta kuvapäiväkirjaa koskevat viestit

Alkuperäinen kirjoittaja: Miikos

Minulla pokkari kulkee kuten kännykin jokapaikassa mukana. Aluksi tallennan kuvat tietsikan työpöydälle ja siitä sitten kahteen ulkoiseen kovalevyyn, kuukauden lopussa jos toinen pettää jää kuvat toiselle talteen. Työpöydältä silloin poistan.

Minulla on kaksi muistikorttia ja vaihdan nekin kuukauden lopussa siten että tyhjään kamerasta pois olleen kortin ja siirrän kameraan. Kamerasta ottamaani korttiin jätän vielä varmuudeksi kuvat kuukaudeksi.

Minulla on vuodesta 2005 saakka kuvapäiväkirja. Siihen on tallennettu jokapäivä jokin kuva. Päiväkirjat tallennan vuosittain joka kuukausi. Tykään todella paljon noista kuvapäiväkirjoista, kun niistä voi tarkistaa esim tapahtumia vuosittain.

Lisäksi minulla on myös tallennettuna kuvia kuukausittain nimellä kotipiha. Siihen voin laittaa useampia kuvia samaltapäivältä.

Työpöydällä yleensä kuljetan kuvat kuvankäsittely ohjelman läpi.

Ilman kameraa en kai osaisi ollakaan. Lisäksi tietysti on kuvakansiot lasten ja heidän perheittensä kuvista samoin sisarustenikin. Niin ja tapahtumista omat kansiot.

Wau, mitä järjestelmällisyyttä! Mulla on kameraton känny matkassa jos olen viitsinyt ottaa ja muistanut ladata. Valokuvaan tosi paljon, mutta lähes pelkästään arkistoaineistoa, hyvänä arkistopäivänä voi kertyä 500-600 kuvaa, eli ei mitään mahiksia nimetä niitä yksitellen. Tallennan ne päivämäärällä nimettyihin kansioihin ja kirjaan erilliseen tiedostoon, mitä asiakirjoja mihinkin kansioon on kuvattu. Lisäksi on muutama kansio "kesäkuvia" yms. varten. Yksi ulkoinen kovalevy kuville, toinen backupeille.

Ja sama valintaongelma oli mullakin kun olin hukannut arkistokamerani ja tarttin uuden. Kaikki kamerasivustot tarjosivat punasilmäisyyden poistoa, hymyntunnistusta ja videoita, kun tarpeenani oli vain saada tarkkoja kuvia liikkumattomasta ei-ihmiskohteesta, eikä väreilläkään ollut väliä. Onneksi löysin tämän sivuston:

http://www.dpreview.com/forums

jota suosittelen lämpimästi kameranvalintaongelmissa. Laitoin illalla listan tarpeistani "Beginners forum"ille, aamulla oli jo toistakymmentä asiantuntevaa vastausta odottamassa. Keskustelin pari päivää asiantuntijoiden kanssa ja sitten olin valmis etsimään, kuka myy valittua kameraa.      

Rea, hienosti toteutettu järjestelmä sinulla. Vaatii omistautumista hommalle, mutta aivan varmasti palkitsee. Omat valokuvasysteemini ovat menneet hiukan sikinsokin sen jälkeen kun kuvista ei enää automaattisesti tullut paperisia versioita vaan ne laitettiin koneelle. Ennen tätä digiaikaa laitoin kuvat valokuva-albumeihin ja kirjoitin tarkkaan joka kuvan alle selvityksen siitä. Valokuva-albumeita sitten on kertynytkin aika tavalla, mutta siinä se elämä kulkee kuvina vuosi vuodelta.

Nyt kun silloin tällöin tilaa paperikopiot, niin niitä tulee sitte niin pitkältä ajalta kerrallaan että ei tahdo enää aikaa jäädä albumiin laittamiseen, saati sitten että muistaisi tarkkaan milloin ja missä mikin kuva on otettu.

Kuvapäiväkirja monelta vuodelta on kyllä aarre. Voi kun kanssa haluaisin tuollaisen toteuttaa, mutta en jaksa olla tarpeeksi säntillinen. Omaa pokkaria mulla ei ole, mutta miehen pokkari lojuu yleensä aivan käyttämättömänä joten sitä voisin hyvin käyttää. Jokapäiväisesti mukana ei viitsi kantaa mitään painavampaa.

Rea, liitätkö mitään tekstiä kuviisi? Onko sulla aina just yks kuva per päivä? Jos niin, niin otatko kuvia enemmän ja valkkaat yhden? Eihän sitä millään voi etukäteen tietää, mistä muodostuu sen päivän ehkä tärkein juttu, josta se kuva pitäisi olla.

Jotenkin ajattelen, että mun täytyisi ottaa paljon kuvia, jotta voisin valkata tärkeimmät päiväkirjaan ja sitten taitaisi jo kaikki illat mennä kuvien valkkaamiseen ja järjestelemiseen ja tallentamiseen. Mitenkähän tuollaisen saisi toimimaan riittävän jouhevasti, kun ajasta on koko ajan niin kauhea pula?

Kuopukseni poikaystävä ottaa paljon kuvia, mutta ei hänkään ehdi raakata edes huonoja pois. Ajattelen, että kuvia ei saisi varsinaisessa päiväkirjassa olla ihan liikaa, jotta niitä jaksaisi jälkeenpäinkin katsoa.

Säntillisyyden puutteen ja ajan puutteen lisäksi on vielä kolmaskin ongelma kuvapäiväkirjan suhteen. Kuvaaminen muualla kuin omassa pihapiirissä (ja muutamilla matkoilla) on jäänyt, koska monesti aiemmin kun vielä otin kuvia huomasin, että kokemus itse tapahtumasta jäi latteammaksi, jos elin asian aina kameran läpi keskittyneenä kuvaamiseen. Kuvaamisen lopetettuani olen kokenut ja tuntenut ristiäiset, häät ym. tapahtumat selvästi syvemmin ja nauttinut siitä. Kotona pihalla kun kuvaan,niin kuvaan, eikä sillä hetkellä ole muuta tarkoitusta ja se on oma kokemuksensa. Elikkä tällainen ristiriita mulla on valokuvauksen liittämisestä kaikkeen elämään. Mutta toisaalta ajatus kuvapäiväkirjasta kiehtoo kovasti.

Kyllä liitän kuvapäiväkirjaan aina tekstin ja pv:määrän. Otan yleensä aina aiheesta useampia kuvia ja valkkaan kuvapäiväkirjan mielestäni sopivimma. Parhaita jäljelle jäävistä kuvista laitan Kotipiha kansioon tai muihin kansioihin.
Kuvapäiväkirjassa on aina yksi kuva päivää kohden. Voin myös laittaa esim skannatun kuvan sisarusteni syntymäpäivänä.
Noissa kovoissa on tallessa paljon kuvia joita voin sitten talvella ja sadepäivinä nimetä ja laittaa paikoilleen.
Sain sisarenikin innostumaan tuohon päiväkirjaan.
Joskus kyllä käy niin että ehtii ottaa vain yhden kuvan hyvästä aiheesta niin se päätyy sitten tuohon päiväkirjaan.
Jokapäivä en suinkaan siirrä kameran muistikortilta kuvia koneelle, niin on sitten helppoa valkata sopivin kuva kullekkin päivälle. Joka päivä kyllä otan kuvia.
Noista skannatusta kuvista oli myös puhetta niin voin omaisteni synttärinä liittää melleviä kuvia menneestä ajasta ja synttärisankarista. Tai sitten liitän onnittelukortin kuvan jonka olen lähettänyt. Mahiksia on tässä monia niinkuin päiväkirjassa tuleekin olla.

Kiitos rea selostuksesta :slight_smile: Saitkohan minutkin innostettua? Tekisi mieli kokeilla.

Ihanaa jos innostuit!! Todella tyytyväinen olen noihin päväkirjoihin jälkeenpäin katsellessa. Niin ja ihanaa niitä on väsätäkin.

Rea, hattua nostan sinun kuva-aikaansaannoksillesi! Itselläni on suuret suunnitelmat tehdä valokuvakirjoja, esim. pihakuvista olen tekemässä kahdenlaisia kirjoja: Kauneimmat pihakuvat ja Pihaprojektit. Ensin mainittuja tulisi jokaiselta vuodelta, sillä noita pihakuvia kyllä riittää. Projektikirjoissa taas voisi olla useampi vuosi samassa kirjassa, jotta näkee myös pihan muutoksen vuosien saatossa. Tosiasiassa olen saanut tehtyä pihakuvista ainoastaan yhden kirjan, Kauneimmat pihakuvat 2009. Vuoden 2010 kirja on ollut hyvällä alulla jo melkoisen tovin…

Eniten olen tehnyt kuvakirjoja omista valokuvausretkistäni, joissa on pääasiassa maisemakuvia. Nekin menevät vuosittain, Valokuvaamassa 2011 jne. Lisäksi haluaisin tehdä tietysti kirjoja perheen matkoista ja muusta elämästä.

Ongelmanani on, että nysvään tuollaisen kirjan kanssa aivan liian kauan, lähtien kuvien valitsemisesta. Viimeisin kirja (matkakirja) tehtiin yhdessä poikieni (silloin 5v ja 7v) kanssa, ja sehän valmistuikin ennätysajassa. Valitsin itse kuvat, mutta pojat saivat päättää sivujen ulkoasusta. Tuli kuulkaas valloittavan pirtsakka ja värikäs kirja. Ehkä pitäisi käyttää enemmänkin tuota "lapsityövoimaa". Kirjan tekeminen oli todella antoisaa, yhteistä puuhaa ja lapset ovat lopputuloksesta enemmän kuin ylpeitä.

(Ei kyllä ärsytä yhtään, eli menee nyt vähän ohi otsikon aiheen…)

Sinisointu, sinun hommasi on todella hieno ja jalostusaste moninkertainen minun kuvakalenteriin nähden! Noista minunkin kuvakalentereista näkee helposti pihan ja ihmisten sekä koristeiden muutokset. Onnea vaan mielenkiintoiseen projektiin.

Monesti meilläkin tulee vastaan “millainen” tämä oli aikaisemmin niin pystyy tarkistamaan.

Rea, mutta kun mulla ne ovat suurin osa vielä suunnitteluasteella… Arvostan sitä, että joku saa oikeasti toteutettuakin näitä ideoita.

Nyt alkoi taas sormia syyhyttää; Pitäisiköhän sitä vähentää tätä pentissä roikkumista ja tekaista keskeneräinen pihakuvakirja valmiiksi?

Sinisointu, kauas menee tosiaan ärsytyksistä, mutta kysyn vielä: Millaisia nuo pihakirjat ovat? Teettekökö ne kokonaan sähköisesti? Printaatko ne?

Tehtiin ne nyt miten tahansa niin vautsi! Ihana olisi nähdä se valmis joskus. Tuollaisia en saisi ikinä aikaiseksi.

Tuo idea valokuvapäiväkirjasta on ollut tallennettuna johonkin pääni muistilokeroon jo monta vuotta. Olin kerran digiaikojen alkupuolella hetken valokuvauskurssilla, jonka jätin kyllä kesken, kun oli mielestäni niin huono kurssi, mutta silti sieltä jäi mieleen se, että kurssin opettaja, ammattivalokuvaaja, piti tuollaista valokuvapäiväkirjaa ja hänellä oli pokkari aina rintataskussa. Ihastelin ideaa jo silloin ja nyt rea sytytti ihastukseni uuteen liekkiin.

Aloitin sen kuvapäiväkirjakokeilun nyt sitten tänään :smiley: Ekan päivän kuvaksi taitaa tulla äsken omalla kamerallani ottamani kuva tuosta pokkarista, jota meinaan nyt sitten ruveta enemmän käyttämään ja kuljettamaan mukana. Tuo pokkari on siitä kiva, että sillä taitaa saada parempia kuvia kuin omalla isommalla kamerallani. Kameran läpi sillä ei voi tähdätä, mutta ehkä totun. Voi olla, että vieläkin jätän kuvaamisen hyvin vähiin joissakin erityisemmissä tilaisuuksissa, joissa tuntuu, että läsnäoloni kärsii kuvaamisesta. Eihän päiväkirjaan tosiaan tarvitse kuin sen yhden kuvan päivältä, jotta se ei paisuisi mahdottomaksi.

Viime yönä tutustuin kuvienkäsittelyohjelmaani ekan kerran ja tämä päivä on hurahtanut kuvien järjestämisessä ja pientä tutustumista olen tehnyt koneellani olevan kuvakirjaston hyödyntämiseen. Jospa nyt kuukauden yrittäisin päiväkirjaa pitää ja kattoisin sitten, onko minusta siihen pidemmän päälle.

OT tosiaan, mutta kälyni on myös pitänyt jo useamman vuoden tuollaista projekti365-kuvapäiväkirjaa netissä ja sitten myös teettänyt ne kuvakirjoiksi. Idea on minustakin tosi kiva ja voisihan sitä rajata aiheen vaikka puutarhaan (mikä edellyttäisi kyllä kotosalla olemista koko vuoden, jos ei haluaisi fuskata;).

Raakillahan esim. on sivuillaan niitä vertailukuvia muistaakseni samoista kuvakulmista eri vuosina. Sellaistakin voisi harrastaa, niin näkisi vaikka kevään tulon eri vuosina tai sitten jonkin kasvin kasvun tai rakenteiden muuttumisen. Hirveästi mahdollisuuksia!

Tuomipihlaja, hienoa, että innostuit! Vitsi, tuo olisi kyllä ihana idea tällaiselle vanhalle päiväkirjan kirjoittajallekin… Mutta ehkäpä minä koitan ensin saada nuo omat kuvakirjaprojektini eteenpäin ennen kuin innostun uusista jutuista.

Olen tehnyt kuvakirjoja ihan Ifolorin ja Kuvatkirjaksi.fi:n omilla kuvakirjaohjelmilla, jotka saa ladata ilmaiseksi omalle koneelle. Eli sähköisesti teen digikuvista, napin painalluksella tilaan valmiin kirjan ja parin viikon päästä ilmestyy postilaatikkoon ikioma kirja.

Kuvanlaatuhan noissa ei päätä huimaa, jos vertaa oikeisiin valokuviin, mutta tykkään kyllä todella paljon siitä itse kirjan tekemisestäkin. Valittavana on erilaisia ja -värisiä sivutaustoja, kuvakehyksiä ym, ja kuvat ja tekstit voi sommitella sivuille ihan miten vain.

Ohessa pari linkkiä em. firmojen kuvakirjagallerioihin, jos kiinnostaa tutustua. Muillakin kuvafirmoilla on vastaavia palveluja, mutta näitä kahta minä olen käyttänyt:

http://www.ifolor.fi/kuvakirjagalleria

http://kuvatkirjaksi.fi/index.php?option=com_flippingbook&view=category&id=1&Itemid=30

Tuo minun yksi valmis pihakuvakirjani on tosiaan vuodelta 2009, ja katselen sitä nykyään erittäin kriittisin silmin; Piha on runsastunut huomattavasti ja haluan uskoa, että omat valokuvaustaitonikin ovat kehittyneet tässä ajassa. Että mieluummin näyttäisin jonkun tuoreemman pihakuvakirjan - kunhan sellaisen saisin nyt tehtyä, köh.

Minä tallennan kuvapäiväkirjaan asioita laidasta laitaan esim. tapahtumista ym. mielenkiintoisesta. Suuremmaksi osaksi kuitenkin pihasta ja kotoa yleensä. Käsitöistä jne. Uusista lapsenlapsista ja vanhenevista sisaruksistani, luonnon erikoisuuksista.

Pihakuvista sitten näkee kasvustojen muutokset ja kasvun ihmeen. Tässä hommassa on vain mielikuvitus rajana.

Noista kuvapäiväkirjoista, olen tehnyt vuodesta 2004 orjallisesti "Chalin Lokikirjaa".

Jokaiselle vuodelle oma kirja. Vuodessa ehtii sattua ja tapahtua, ja on tullut elämäntavaksi aina ikuistaa tapahtumat valokuvaan. 
Oli sitten pesukone hajonnut, ja uusi tuotiin kotiin, oli sitten koirilla terveysongelmia, koska vene laskettiin keväällä ja nostettiin syksyllä, koska siemenet dätykseen - multaan - ulos.

Näitä on ihan mielettömän mukava katsoa, koska ei sitä muista.

Koko yläkerran laajennuksesta on kuvia, niin kuin myös Viherlandian laajenemisesta.

Näissä kirjoissa on koko elämäni vuodesta 2004.
Niin ilot mutta myös surut.

Ennen nukkumaanmenoa yleensä kokoan päivän, kuvin ja sanoin.
Se on aika terapeuttista, oli sitten mukavaa kirjoittelua tai sitten surullista.

Teen sivut tietsikalla, ja ja printtaan ne valokuvapaperille.

Vuodessa on 600-1000 sivua. 
Mahtavat opukset.

Olisi kiva jos nämä kirjoitukset kuvapäiväkirjoista voisi siirtää oman ketjuun. Onko mahollista?

Vielä noista kuvapäiväkirjoista sen verran, että minä tykkään kovasti, kun mielestäni on helppo katsella ja vertailla esim. erivuosien kuvia.
Meillä on aina kuvattu paljon josta todisteena kuvakansioiden rivi ja lisäksi on kaapistojen laatikoissa kymmeniä kuvakansioita.
Tallennuksia siis on jälkiporukoille.

Täällä olevilla tiedostoilla on mukavanpaa katsella ja jos jostakin kuvasta haluaa paperiversion niin sehän käy.

Mahtavat määrät kuvia ja ihanasti järjestyksessä! Mulla jää eläkeajan hommaksi järjestää kuvat, jotka on otettu ennen digiaikaa, jos ehdin silloinkaan.

Minä vasta muutama vuosi sitten sain paperikuvat kansioihin ja järjestykseen, niitä oli siellä ja täällä eikä missään järjestyksessä. Nyt pitäis kai sitten ruveta koneelta siirtämään cd:lle jos sattuis koneeseen tulemaan vikaa, niin ainakin olisivat tallessa. On mulla muistitikku johon tallentaa mutta en minä muista niitä sinne tallentaa.