Pientä pintaremonttia

Kiitos! Eli jos vain pinnan saisi maalille sopivaksi, niin lopputulos olisi lautalattian näköinen?

Täällä Pentissähän on joku maalien erikoisasiantuntija. Pitäisi saada tämä viesti hänen silmiinsä…
   .
Tarttuminen ja kiinnipysyminen riippuu kait maalissa käytetystä liuottomesta. Samoin lautaparketin lakan tyypistä eli sen liuottimesta.   .
   .
Luulisi oikeilla aineilla maalaamisen onnistuvan ihan hienosti.

Tässäkin on neuvoa: Linkki

Tosi hyvä ohje! Joskus 50-luvulla meidän mökillä joka oli silloin vielä ympärivuotisessa käytössä, oli pesty kidesoodalla eteisen lattia jossa oli lakkapinta. Sitten siihen oli vedetty pohjamaaliksi joku sininen maali (en ymmärrä miksi melkein jokaisesta vanhasta maalatusta puulattiasta löytyy sininen alusmaali) ja sitten sutittu öljymaali päälle. Siellä se on vieläkin ja kohtuullisen vanhannäköisenäkin kaunis vaikka sininen jostain pilkistääkin. Kuuteenkymmeneen vuoteen ei ole korjailtu ja eteinen taitaa olla kaikkein eniten käytössä. Siellä tulee lunta ja kuraakin sinne lattialle. Lakkaan asti ei ole kuitenkaan kulunut.

Muistakaa aina pestä hyvin kidesooda käsittelyn jälkeen.

Kiitos neuvoista. Nuo vanhat lautalattiat on maalattuna upeita, kuluneinakin. Mutta onko kukaan maalannut lautaparkettia, tuleeko siitä lautalattian näköinen? Onko kukaan koskaan maalannut peittävällä maalilla parkettia? Kysymys taitaa olla sarjassa kukaan itseään kunnioittava remontoija ei tee näin mutta niksipirkkatyyppinen voi tehdä?!

Lakasta pitäisi tietää mikä liuotinpohjainen se on. Sitten voisi kokeilla ensin hioa karkealla hiekkapaperilla vähän rikki puun syiden suuntaisesti (uusi maali tarttuu niihin "paljaisiin" kohtiin), imuroida, pyyhkiä ko liuottimeen kostetulla rätillä pinta ja sitten maalata lattia. Jos haluaisi realistisemman näköisen, voisi tuoretta maalia "laimentaa" pyyhkimällä rasselilla suurimman osan pois, jolloin maalia jäisi vaan niihin hiottuihin pintoihin enemmän ns raidoiksi ja suurin osa pyyhkiytyisi pois.

Siis minä tekisin noin, mutta jokainen omalla vastuulla

Usein parkettilakat on uretaaniohjaisia (ns venelakka) jolloin myös käytettävän liuottimen pitäisi olla uretaanpohjainen, että karhentaa pintaa tarttumaan. Mutta en YHTÄÄN osaa sanoa kauanko on työaikaa liuotinpyyhinnän ja maalauksen välillä, koska sekin vaikuttaa onko käytettävä maali (sama)liuotin- vai esim vesipohjainen.

Kokeilisin pienellä alueella, vaatekomero, parketinpala tms ja vasta sen jälkeen tositoimeen. Ja sittenkin sillä varauksella että menee puupuhtaaksi-hiontaan ja maali päälle.

Vaikka parketin maalaa, ei siitä tule ihan lautalattian näköistä. Harmittaa, kun mun piti tehdä testi tosta parketin maalaamisesta ennen kuin mun parketti revittiin kokonaan pois. Jos ei olis tullu uutta tilalle, olisin maalannut suorilta käsin. Mutta minä oonki tehny paljo silläviisiin kuin ei saisi. Vessan seinäkaakelitkin maalasin puulattiamaalilla. Ja pysyy kuin tauti. Samoin olohuoneen pöydän,  vahatun arkunki maalasi. Ja vaiks mitä.  Mutta älkää tehkö kuten minä,vaan niinkun ohjeet sannoo.

Mulla oli perjantai vappaapäivä ja sain se postimerkin kokosen yläkerran huaneen valmiiks. Saakuta rallaa, ku siinä oliki hommaa. Katon maalasin kolmeen kertaan. Seinistä revein tapetteja hampaat irvessä. Pirhana, kun joku ei ollu pohjamaalannu olleskaa sitä kyprokkia. Meni kittaukseks ja pohjamaalaamiseks. Sit mää laitoin suurikuvioise kukkatapeti seinil, ko ne makso vaan 6 euroo rulla. Matalaan huoneeseen ei sais kuulemma laittaa mittää suurikuvioist seinil, mut mää tein taas päinvasto! Mut et tuli kyl hiano! (ny omakehu haisee) Ei uskos samaks huoneeks. Sit mää oti se vanha kattolampu pois, ku se kesti puol tuntii, enneko se sytty. Osti uure. Mää tutkei niit johtoi ja hokasi, et sinise o pakko tul sinisee, ja ruskee johro ruskeesee. Ja eiku ruuvvaamaa. Pikkase jännitti, mitä tapahtuu, ku mää paina katkasimest. -Avot, toimi! Jee, mää oo sähkömies ny.

Ny mää kattele sitä toist vierushuanet, et perkuta sentäs, onks mu seuraavaks pakko maalattava senki mäntykatto. Ku tuntuu, et vaiks siel o valot pääl, siel o nii pimmeet. Ja tos remonteeratus huonees iha valot häikii ny valkose kato myät. Noi paljo se vaalee katto saa aikaseks. 

Äske maalasi lattialistat, sit alkaa ol viimost piirtoo myäte valmis, paitti yks tuoli tarttis vielä maalat.

Nymmää jaksoi ottaa pari kuvvaa tost huaneest. Mu into on vähä laantunu, ja ny täytyy sannoo, et eitää ny nii hiano o, mitä mää tos kehui. Mut jos sitä vertaa entissee, nii ainaski pal parempi. Ja valosampi.
sama kohta enne ja jälkee:

Kyl se memuli o, hiano nimittäi :slight_smile:

Ja mää en kyllä illaa, mun peukut jää monta kertaa näkymättä!

Siis tuo on HiAno! Aivan upea, tykkään aivan hurjasti!

Kiitos kommenteist ja kehuist, kyl mää taas saa täst uut intoo. Nimittäi ny o pakko maalat ton toisenki huanee katto ja ovepielet. Noi pimmee se o tos toises huanees, vaiks valot o pääl. Tapetit saa jäädä vahnat, katon vaan maalaan. Vaan miteshä tuo onnistuu toi suojaamine, jottei maalii mee toho tapettii? Meinaa kattolistoi en ot pois.

Maalikaupoissa on sellaista tooosi ohutta suojamuovia joka ei maksa paljoo mittään. Se on kamalan iso neliö, paa keskeltä poikki ja teippaa kii sen alapuolelle minkä meinaat maalata. Niin mä tein kun maalasin makkarin katon ja ei tippaakaan menny siihen muoviin, pari pikku tippaa latian pahviin. Jos mies olis tehnyt saman siin olis menny monta vanhaa keittiöpyyhettä roiskeita pestessä.

Mulle tulee taas pääsiäisen tietämillä toi sama eteen, mutta täytyy odottaa että mies lähtis jonnekin matkalle kun se ei anna mun kiivetä minnekään kun pelkää että mä pyllähdän, ihan kahjoo.

Mut älä tapettiin teippaa. Tai riippunee materiaalista ja teipistä, meikäläinen kerran kauan sitten juuri tuolleen teippaili suojamuovia tapettiin, niin sehän läks sitten se tapetin pintakin teipin mukana…

Memuli, millä maalilla maalasit katon? Näyttää tosi hyvältä.

Minä laitoin kapealla maalarinteipillä. Kun saa pooukonterällä yms tehtyä pienen rakosen listan alle ja teipin sinne, sitä ei tarvii raapia kynnellä kiinni. Olen teippaillut monet kerrat tapettiin ja ikuna ei ole pinta lähtenyt irti. Luulen että Memulilla on taito hyppysissä :wink:

Minuakin kiinnostaa se millä maalilla katto on sudittu. Ajattelin että jos on vesiohenteisella, siinä on muovia tai muovinsukuisia aineita enkä haluaisi itse elää myovipullossa mutta jos laittaa öljymaalin, pitää kaikki kasvit viedä turvaan kärventymiseltä kun maali voi haista päiväkausia. Mikä siis on hyväksi?

Jup, kiitos, tuota suojamuovia haen, ja teippaan varovasti ei-tapettiin.

Kaikki katot olen maalannut himmeellä Into-sisustusmaalil, joka o vesiohenteine öljymaali (emulgoitu, siks vesioh.) ei sisäl muovii, o kosketuskuiva 1/2 tunni kuluttuu (soppii kiiru-memulille), ei haise miltään. Ei sisäl mittää myrkkyi (utelias kissani, Nahka, lipitti sitä suoraan purkista, luuli vissiin maidoks, jäi henkiin, suupiälet valkosen.)
En kauheest viitti ny kehhuu sitä, mut pinta on minust tosi kaunis, semmottiise luonnollise näköne.

Jouduitko maalaamaan moneen kertaan? Itse olen maalaillut kattoja panelikattovalkoisella ja vaikka lopputulos on ihan ok, ärsyttää kun joutuu maalaamaan vähintään kolmeen kertaan, mielellään neljään. Olohuoneen katon maalasin viime viikonloppuna, kolmeen kertaan, ja nyt olen menossa paneliseinissä. Huone valaistuu hurjasti :slight_smile:

Kolmeen kertaan maalasin minäkin. Katto oli niin pirhanan tumma, että tuo kolmas kerta oli se "viimeistelty". Mutta maali on kyllä tosi peittävää, eli jos sen saisi ensin telalla kattoon reilulla maalilla ja toinen tulisi sudilla perässä, niin kaksikin kertaa voisi riittää. Vaan yksin sudein jollain olemattomalla pensselillä kun kattokin oli niin kamalan matalalla. Maali onneksi on semmoista jämäkkää, ei valu, ja sillä on tosi hyvä maalata, joten mulla oli kaikki huonekalut ym. peittelemättä. Sillä nyt sitten toi seuraava huone, jahka saan jostain inspiraation. 
Paas Heema kuvia, kun oot saanut valmiiksi, noita muutoksia on niin mukava katsoa, ja itsekin voi saada taas uutta inspistä ja voimaa.

No se on sitten tuo Into, jota minäkin taidan laittaa kattoon. Makuuhuone menee työn alle ensi viikolla ja katostahan se kannattaa aloittaa. Ja aion olla taas tuhma ja laiska ja sutia maalin suoraan tuon vanhan epämääräisen lakkauksen päälle.