Pientä pintaremonttia

Pese vaikka maalipesulla se kuitenkin.

Myö on käyty tämä keskustelu ennenkin :smiley: Emmä, lakkasin nuo aiemmat katot ilman mitään ja ne on ihan ok. Noissa paneeleissa makkarissa on edellisen asukkaan epämääräisesti sutima varmaankin vain yksi kerros, joten luulen, että siihen tarttuu kyllä ihan hyvin.

Mutta muille suosittelen huolellisia pohjatöitä, ettei käy mitään vahinkoa :slight_smile:

Kateellisena täällä katselen teidän projekteja, itsellä ei nyt just ole mitään pikkuremppaakaan työn alla:( Keittiössä on paneelikatto ja vielä puolipaneelikin seinässä, mutta ei ole vielä mennyt läpi, että saisin maalata, edes toisen, mielellään molemmat. Mutta kypsyttely jatkuu…

Meillä isäntä ei tehnyt pohjatöitä, ja muuten pysyi maali hyvin katossa (3 kerrosta halpakaupan halpamaalia, vesiohenteista), vaan kun on kattolämmitys, niin panelit elää tosi paljon; kesällä kosteampia, kun ei ole lämmitys päällä, ja talvella tosi kuivia. Siksi panelien saumoista lähti maali liuskoina irti. Nyt isäntä on raapinut irtomaalit pois, ja laittoi niihin paljaisiin kohtiin Ote-tartuntapohjamaalin, ja maalasi vielä kertaalleen. Kesällä nähdään, joko pysyy.

Nyt ainakin on hyvä ajankohta maalaamiseen, sillä paneelit ovat isommillaan. (vai miten se sanotaan.)

Ja Heksu, minä suosittelen myös noita pohjatöitä muille, jotta tulee tehtyä oikein. Itte vaan pyyhkäsin rätillä ylimääräset seitit.

Monet maalit (varsinkin halpismaalit) eivät kestä lämpöä, tuo into kestää n. sata astetta. Oon maalannu takkanikin sillä. Tämä ei siis oo muovisideainenen maali, vaan hengittävä sellaane ja perustuu uusiutuviin luonnonöljyihi. 

Havina, kiristä sitä miestä. 
Kun on noi tummuneet pinnat saanut maalattua, niin aina ihmettelee, miksei oo  maalannu jo aiemmin. Nuo miehet o ussei vastarintasii, mut kyl ne taipuu ku tarpeeks mont kertaa sannoo.

Nuo Uulan maalit on tunnetusti laatutavaraa. Kuukkeloin meidän alueen myyjät ja vaan yhdessä kaupassa niitä on tarjolla.

Täällä pitäs kans alkaa vähän ilmettä muuttaan, olkkarin puolipaneelit pitäs käsitellä jollain, keittiö pitäs ainaki maalata ja kuistillekki pitäs jotain tehä… Ko sitä aikaa ja intoa vain olis enemmän… :slight_smile:

Sellainen väsytystaistelu meillä on menossa:) Liian usein ei passaa paasata, silloin toinen hermostuu, mut silleen sopivin väliajoin. Kyllä se tästä, laitan sitten joskus kuvia, kun homma on valmis. Jotenkin ymmärtäisin silti paremmin tuon vastaanharaamisen, jos pyytäisin häntä tekemään sen, mutta kun tekisin vielä sen itse. Ei se maali loppujen lopuksi niin kallista ole.

Kurppa, meiltä ei ole Uulalle pitkä matka.

Havina, aloita vaan ite maalaaminen, kyllä se ukko tulee mukaan ja innostuu, kun näkee miten parempi uus pinta on.

Meilläkin pitäisi oikeastaan keittiön katto maalata, mutta kun se olisi sitten mun homma niin antaa nyt olla. Olohuoneen tahtoisin pian tapetoida, mutta muodissa on ollut pitkään kovin kiiltäviä tapetteja, enkä oikein sellaista haluaisi katsella seuraavaaa kymmenvuotiskautta. Pitänee tästä taas mennä tarkistamaan josko olisi muoti muuttunut. Minä valitsen, koska minä sen tapetoinkin, ukolta en kysy mitään, koska meillä on aivan eri maku, eikä saada koskaan tapettia, jos pitäisi olla yksimielinen. Ukko saa valita sitten muissa asioissa, että ollaan molemmat tyytyväisiä.

Tapetit on nyt upeita, varmasti löytyy joka makuun. Harmi ettei meillä tarvi nyt minkään huoneen tapetointia.

En ole tainnut koskaan muistaa kysyä miehen mielipidettä tapettia valitessani. Jos mie ne olen maksanut ja laittanut niin saa tyytyä lopputulokseen.

En minäkään mielipidettä sitten niihin valintoihin kysy. Minä valitsen ja minä teen. Mutta mukavampi on hommia tehdä, kun sen tarpeellisuudesta ollaan samaa mieltä. Joskus mieskin tosiaan intoutuu auttamaan, mutta yleensä hällä on tuolla ulkosalla niin paljon hommia, ettei paljon edes ennätä. Ja meillä tuo maksamishomma on niin ja näin, minähän ne maksan, mut kun rahat on yhteiset:) Onhan mulla tehokkaita kiristyskeinoja, mutta jätetään ne tositilanteisiin, kyllä mä vielä jaksan hiukan odottaa…

Keksin tässä kyllä, että voisinhan nuo keittiön korkeat kaapit kyllä maalata, pääsisi johonkin käsiksi.

Mulla kanssa alkaa pikkusen puhti loppumaan. Jahkailen monta tuntia ja ihmettelen. Tämäkin aamu meni vaan pelkkään pällistelemiseen. Ei se katto siitä valmiiksi tule, siitä ihmettelemisestä meinaan. Sain pyyhkästyä sentään ne hämähäkinseitit pois. Matalan katon maalaminen, jossa on mitä merkillisempiä jiirikulmia tökkii ja maalausasento saa niskat jumiin. Taidan jatkaa ihmettelemistä.

Tsemppiä kaikille maalaajille ja urakkaa harkitseville ja myös aloitteleville!

Mulla odottaa verhojen ompelu. Harrastan kierrätystä, eli entisiin poikien huoneisiin laitan olkkarin entiset verhot, ja olkkariin täytyy nyt ommella uudet. Vielä jäljellä keittiön, apukeittiön ja vessan seinä- ja kattomaalaus. Isäntä on tän viikon maalannut kattolistoja.

Kreeta-Eulaalia, käypäs kurkkaamassa Tapettitalon sivuille, siellä on ihania vanhanaikaisia tapettimalleja, eikä kiillä. Tyttöjen kamareihin tilasin sieltä Birger Kaipiaisen Lintu-kuosilla tapetit, toiselle rubiininpunaisella, toiselle sinisellä, aivan ihanat! Ne on kyllä aika tyyriitä, mutta kummankin huoneesta tapetoidaan vaan yksi seinä koristeeksi, niin ei tarvinnut kuin rulla per huone, ikkunaseinät nääs.

Ne rullat on odottaneet jo vuoden seinällepääsyä…

Mulla taisi olla oikein kotona mukana niita malleja, mutta en saanut sitten sillä kerralla oikein kunnolla henkeä mihinkään tai sitten menin ääneen ajattelemaan ja isäntä tyrmäsi kaikki ja yritti ehdottaa juuri niitä kirkkaimpia mun vaaleiden vaihtoehtojeni tilalle. Meillä on aika voimakkaan värinen punertava linoleumi lattiassa, se vähän hankaloittaa. Tykkään kyllä väreistä ja kuvioista muissa huoneissa, mutta en niitä olohuoneen seinään oikein tahdo, vaan mieluiten jotain aivan vaaleaa. Tässä on tainnut joskus alkuperäisenä olla sitä Maria Teresian tai sen tapaista tapettia, niitä vanhoja tapettipaloja on mulla tuolla hyllyn päällisinä vaatekaapeissa.

Ennen. Ns pikkuhuone, jossa talon toinen telkkari. Tapetit aikoinaan tyttären valitsemat, koska on hänen vanha huoneensa.

Järkyn näköinen tuo pieni vanha yöpöytä tuon telkkarin alla, mutta huonetta ei ole mitenkään "sisustettu", kunhan saatiin toinen paikka missä katsella (siis missä mies voi katsella) telkkaria.

Jälkeen. Kattolamppu on vielä vaihtamatta ja olkkarista otan osan lundian hyllyköstä ja maalaan valkoiseksi. Siihen sitten tuo telkkari ja lisäksi kirjat olkkarista.

Melkoinen muutos! Näyttää paljon isommaltakin, plus paljon valoisammalta.

Ja kauniit verhotkin!