Ei, en aloita toteutusta kylvämällä nurmikkoa. Haen ennen muuta tietoa niistä osista, joista en tiedä mitään. Yritän saada kerättyä kansioon kaiken sen tiedon pihaprojektista, mitä en kirjoista löydä. Kerään myös kuvat haluamistani kasveista. Viimeisenä teen tietokoneella sitten lopullisen luonnoksen.
Minulla on onneksi kuvia kesällä ao tontista. Näin sen myös syksyasussa. Enkä todellakaan säästä mitään muuta kuin puut. Terassikin saattaa saada uuden asun jossain välillä.
Käsittelen muuten kahta pihaa. Etupihalle tulee nurmikko ja vähäisemmät istutukset, takapihalle kokonainen puutarha. Hoidan etupihan heti kevään tultua siihen kuntoon kuin sen haluan. Suunnittelun keskitän varsinaisesti takapihan laittamiseen ja sen toteutus saa viedä aikaa. Lähelle taloa tulee sinnekin nurmikkoa, joka levenee sitten talon sivuitse kohti etupihaa.
Olen polun leveydeksi valinnut n. 1,4 m ja se saa tehdä kiemurtelevan lenkin tontilla. Pensasaidan taakse jätän ronskisti tilaa leikkuulle, jos naapuri ei innostu mukaan. Mikä pensaskasvi on vielä avoimena. Vanha omenapuu saa jäädä paikoilleen ja uusi tulee n. 6 m päähän siitä. Niiden väliin (ei ihan kohdalle) tulee yksi istuskelualue. Vanha pikkuinen vesielementti tulee nurmikolla lähelle terassia. Kasvimaan lähelle joko vanha pihakeinu tai sitten teen auringonottoalueen tuoleineen ja pöytineen. Kukkapenkkien muodot on kasassa, mutta kasvit valitsematta. (Tietysti minulla on suosikkejakin, jotka ilman muuta näkyvät lopputuloksessa.) Kokoon vaikuttaa pensasaidan ratkaisu.
Etupihan ratkaisu on jo olemassa. Se on toteutettavissa näppärästi. Tämä nurmikko vain oli kysymysmerkki, valitsemani kukat ja haluamani puut olen kasvattanut mökillä ennenkin.
Talon toinen pääty on avoin. Kyseessä on varjoisa rinnealue, ei kovin suuri. Se nurmikko tulee talon portaikon viereen, mutta muuten en ole ratkaissut. En ole koskaan kasvattanut mitään varjoisassa rinteessä, joten pitää tutkia kasveja.
Rakentamista ei onneksi ole paljoa. Portinpylväät teen itse, osaan tehdä koristetikapuut omenapuun runkoa vasten, pergolat ja sellaiset.
Isoin ongelma etupihalla on sisäänkäynnin rumaakin rumempi betoniporras. Minulla ei ole pienintä aavistusta miten naamioida sen. Se sentään on laakea ja matala, joten kiivetä ei taloon tarvitse. Mutta ruma kuin synti!
Mitä minulla todellakaan ei ole, on käsitys juuri tuollaisista käytännön kikoista, kuin maan tasoittaminen kaivonrenkaalla. En ikinä olisi itse keksinyt! Aiemmin asuin omakotitalossa, jossa kaikki työt teetettiin ulkopuolisilla. Nyt haluan tehdä itse kaiken mikä mahdollista. Niksit ovat siksi kultaakin kalliimpia. Eikä sitä tiedä, kun itse lähtee sitten keväällä toteuttamaan puutarhaa, vaikka luulot karisisivat omista puutarhataidoistakin ;-))
Nyt räntäsateeseen ja kotiin, Minnimi