Piha-alueen perustaminen

Hei

Olemme ostaneet paritalon puolikkaan ja edessä on täysin hoitamattoman pihan laittaminen. Luulen (?) kykeneväni suunnittelemaan haluamiani istutuksia, mutta ainakin muutama perusasia on ihan hukassa:

Nyt ollaan tammikuun lopussa. Missä vaiheessa minä aloitan maan kääntämisen ja laittamisen? Tarkoituksenani on tuoda tontille kohtuullisen paljon tuoretta multaa, koska uusi nurmikko on tehtävä alusta lähtien. Miten se tehdään järkevästi?

Entä pensasaidan "rakentaminen": onko minulla oltava lupa naapureilta? Oletteko te jättäneet aidan trimmaamista varten käytävän aidan taakse trimmaamista varten?

Toivon kovasti teiltä apua! t. Minnimi

Maan kääntämisen voit aloittaa kunhan maa vain on siinä kunnossa että saat käännettyä. Aiotko siis kasvattaa pensasaidan naapuritontin rajalle? Silloin varmaankin kannattaisi kysyä myös naapurin halukkuutta aitaan, jos halukkuuttaa riittää niin maksakaa se puoliksi ja kasvattakaa aita rajalle, jolloin molemmat hoitaa oman puolensa, tai jompikumpi ottaa sen hoitaakseen. Jos naapuri taas ei ole suostuvainen, niin käsittääkseni saat aidan kasvattaa omalle puolellesi, mutta jätä silloin se hoitotila aidan taakse. Muista, että pienet aitakasvin taimet laajenevat paljon vanhetessaan, joten tilaa tarvitaan yllättävän paljon aidan taakse, jotta mahdut tekemään hoitotoimesi vielä pensaiden ollessa täysimittaisiakin.

Kiitokset belgi! Osaisitko vielä sanoa kuinka syvältä maa pitäisi kääntää? Tarkoitukseni on tuoda kunnon kasa kompostimultaa paikalliselta kaatikselta ja pistää sekaan. Ikävä kyllä ei ole rahaa ostaa valmista nurmikkoa, joten eka kesä voi olla vähän nihkeää. Haluan rakentaa puutarhaan polun/kävelyreitin ja vaihtoehtoina on sora tai laatoitus. Kunhan ymmärrän nurmikon luomisen, sitten alan miettiä aitaa ja käytävää enemmän.

Olen suunnittelija luonteeltani ja minun on valmisteltava kaikki ensin paperilla ja lähden sitten siitä eteenpäin: nurmikko, omenapuuni ja muiden puiden huolto, vanhat kasvit mäkeen, aita, kukkapenkit, pieni kasvispenkki, portti, etupiha ja sen portinpylväät ja… Ihanaa!

Tuntuu vain, ettei kunnon opaskirjaa ole. Minulla on pari kirjaa, joissa kussakin kerrotaan joitain asioita, mutta ei kunnon kattavaa (Suomen oloihin sopivaa) kirjaa ole löytänyt. Kenties jollain olisi antaa ehdotus? Vai olenko liikkeellä liian aikaisin, että olisi montaa lukijaa?

Uudessa Weilin&Göösin sarjassa eka osa ‘Suunnittelu ja perustaminen’. Samoin Tammen sarjassa on Perennat osassa kasvien kasvupaikkavaatimuksista tietoa. Täällä pentissä on ketjussa TV-ohjelmat linkki ohjelmaan puutarhurin ABC, jonka eka jakso käsittelee maata ja sen parantamista, valoa ja vettä.

Jeps, sieltä löytyi vastaukset ABC:stä. Nyt vain pitää kehitella sitten jyrä aikanaan.

Betoninen kaivonrengas ei ole kätevä, mutta kuivalla kelillä ja tasamaastossa toimii aika hyvin. Tosin vaatii voimaa jonkin verran - ja hanskat!

Kiitti Piivi, tuohan on loistava ajatus. Minulla olisi käyttöä kaivonrenkaalle muutenkin. En osaa (ainakaan vielä) ajatella noin käytännönläheisesti.

Oletko Minnimi muuten nähnyt uutta pihaasi kesäkunnossa? Onko siellä jäämiä vanhoista perennoista tai muista kasveista? Minua itseäni ottaa päähän, kun innoissani muuton jälkeen keväällä ryhdyin ‘kunnostamaan’ pihaa, niin en malttanut odottaa sen vertaa että olisin nähnyt, mitä kaikkea maasta pukkaa entuudestaan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisin kyllä säästänyt aika paljon rahaa ja tehnyt paljon vähemmän virheellisiä istutuksia.

Niin… minullakin meni kolme kesää ennenkuin nyt viime kesänä itse aloin uusia istutuksia tehdä. Vanhoja tässä olen tähän mennessä setvitellyt (eli aluksi näytti siltä että olisi ollut vaan yksi vanha kukkapenkki… mutta sitämukaa kun on rikkaruohoja ja nokkosia raivannut niin on noita vanhoja kukkapenkinpohjia löytynyt…) ja sitä mukaa kuin on noita vanhoja penkinpohjia kaivellut, hoitanut, niin sitä mukaan on ilmestynyt uusia lajeja.

Viime kesän uutuudet mitä ei aikaisempina vuosina vielä oltu huomattu: tiikerililja, kevätesikko, joku akileija (jää nähtäväksi mikä on kun ei viime vuonna vielä kukkinut kun henkihieverissä yritti saada tilaa pikkutalvion seassa) ja sitten vielä unikonlehtiä alkoi kasvamaan ihan ihka uudessa kukkapenkissä loppukesästä… kai jotkut vanhat siemenet on nyt sitten päättänyt alkaa kasvamaan… Jännää on tämä elämä vanhalla pihalla :slight_smile:

Käytettiin joskus jyränä vanhaa lumikolaa johon oli lastattu painavaa tavaraa.

"Kunhan ymmärrän nurmikon luomisen, sitten alan miettiä aitaa ja käytävää enemmän."

jos minä ymmärrän tuon sanomisesi oikein, niin muistutukseksi, että uutta pihaa rakennettaessa ensin suunnitellaan/tehdäät polut ja muunlaiset kulkuväylät, istutetaan puut ja puskat, ainakin merkitään kukkapenkkien paikat ja sitten vasta kunnostetaan nurmikon kasvualusta ja kylvetään siemen.
ja kun kaiken suunnittelun on tehnyt noin x kertaa ruutupaperille tai päätteelle tietenkin nykyisin niin sitten sitä muutetaan noin y kertaa jo ennen ensimmäistäkään lapionpistoa. ja polun suuntia vaihdetaan, puiden juuren laitetaan kirves ja pusikoita raivataan jatkuvasti siihen asti kun pihasta on lopulta luovuttava:_)

Komppaan Mai-leeta: miksi se nurmikko saa tärkeyssijan nro 1? Laita viimeisenä nurmikko sinne minne et muuta keksi tai halua, ja sinne mikä jää jäljelle. Ja vanha neuvoo: kun suunnittelet istutusalueen kokoa, vedä vaikka puutarhaletkulla se semmoiseksi kun haluat. Ja lopuksi kolminkertaista se pinta-ala. Ensimmäisellä pihalla kaikki on aluksi liian pientä ja ripoteltua.

Ei, en aloita toteutusta kylvämällä nurmikkoa. Haen ennen muuta tietoa niistä osista, joista en tiedä mitään. Yritän saada kerättyä kansioon kaiken sen tiedon pihaprojektista, mitä en kirjoista löydä. Kerään myös kuvat haluamistani kasveista. Viimeisenä teen tietokoneella sitten lopullisen luonnoksen.

Minulla on onneksi kuvia kesällä ao tontista. Näin sen myös syksyasussa. Enkä todellakaan säästä mitään muuta kuin puut. Terassikin saattaa saada uuden asun jossain välillä.

Käsittelen muuten kahta pihaa. Etupihalle tulee nurmikko ja vähäisemmät istutukset, takapihalle kokonainen puutarha. Hoidan etupihan heti kevään tultua siihen kuntoon kuin sen haluan. Suunnittelun keskitän varsinaisesti takapihan laittamiseen ja sen toteutus saa viedä aikaa. Lähelle taloa tulee sinnekin nurmikkoa, joka levenee sitten talon sivuitse kohti etupihaa.

Olen polun leveydeksi valinnut n. 1,4 m ja se saa tehdä kiemurtelevan lenkin tontilla. Pensasaidan taakse jätän ronskisti tilaa leikkuulle, jos naapuri ei innostu mukaan. Mikä pensaskasvi on vielä avoimena. Vanha omenapuu saa jäädä paikoilleen ja uusi tulee n. 6 m päähän siitä. Niiden väliin (ei ihan kohdalle) tulee yksi istuskelualue. Vanha pikkuinen vesielementti tulee nurmikolla lähelle terassia. Kasvimaan lähelle joko vanha pihakeinu tai sitten teen auringonottoalueen tuoleineen ja pöytineen. Kukkapenkkien muodot on kasassa, mutta kasvit valitsematta. (Tietysti minulla on suosikkejakin, jotka ilman muuta näkyvät lopputuloksessa.) Kokoon vaikuttaa pensasaidan ratkaisu.

Etupihan ratkaisu on jo olemassa. Se on toteutettavissa näppärästi. Tämä nurmikko vain oli kysymysmerkki, valitsemani kukat ja haluamani puut olen kasvattanut mökillä ennenkin.

Talon toinen pääty on avoin. Kyseessä on varjoisa rinnealue, ei kovin suuri. Se nurmikko tulee talon portaikon viereen, mutta muuten en ole ratkaissut. En ole koskaan kasvattanut mitään varjoisassa rinteessä, joten pitää tutkia kasveja.

Rakentamista ei onneksi ole paljoa. Portinpylväät teen itse, osaan tehdä koristetikapuut omenapuun runkoa vasten, pergolat ja sellaiset.

Isoin ongelma etupihalla on sisäänkäynnin rumaakin rumempi betoniporras. Minulla ei ole pienintä aavistusta miten naamioida sen. Se sentään on laakea ja matala, joten kiivetä ei taloon tarvitse. Mutta ruma kuin synti!

Mitä minulla todellakaan ei ole, on käsitys juuri tuollaisista käytännön kikoista, kuin maan tasoittaminen kaivonrenkaalla. En ikinä olisi itse keksinyt! Aiemmin asuin omakotitalossa, jossa kaikki työt teetettiin ulkopuolisilla. Nyt haluan tehdä itse kaiken mikä mahdollista. Niksit ovat siksi kultaakin kalliimpia. Eikä sitä tiedä, kun itse lähtee sitten keväällä toteuttamaan puutarhaa, vaikka luulot karisisivat omista puutarhataidoistakin ;-))

Nyt räntäsateeseen ja kotiin, Minnimi

Ihan vaan nopeasti täältä sivusta huutelen, mitä jos maalaisit sen betoniportaan? Jos sitä ei voi naamioida esim puulla, kiveyksellä tms?
Varjoisaan rinteeseen-ellei ole ihan pimeä-miettisin ihan ekana rodoja....kukkanen

Ihana urakka sulla edessä, omatkin sormet syyhyää ja ajatus loikkii puolestasi!!hymy

minnimi, kuulostaa oikein hyvältä *hyvin suunniteltu on puoliksi tehty*:_)

*nurmikko viimeiseksi*-työjärjestys perustuu ihan vaan käytännölliseen maalaisjärkeen. mitenpä siellä pihalla kärräilee erilaisia maa-aineksia ja polun pinnoittemateriaaleja, liikuttelee lannoitesäkkejä, puiden ja puskien taimipurkkeja, kun koko ajan takaraivossa jyskyttää ankara varoitus "älä sotke vasta kylvettyä nurmikkoa"?

Hei!

Tarvitsisin suunnitteluapua uudistalomme pihaan. Piha on pieni 550neliötä ja pääosin paahteinen, maalaji on läpäisevä harjumaata, osittain hiesua. Tontilla on aiemmin kasvanut mäntymetsää, mutta metsän kasveja ei ole enää jäljellä vaan kaikki on rakennusaikana tuhoutunut. Eli piha on täysin autio.

Ajattelin aloittaa suunnittelun etupihalta joka on suoraan pohjoiseeen ja pihan varjoisin paikka. En haluaisi laittaa alueelle ollenkaan nurmiikkoa vaan mieluummin muutaman pienen pensaan/havun ja varjoperennoja. Alueelle paistaa aurinko varhain aamulla ja illalla, muulloin alue on varjossa. Alue on hyvin kuivaa, kasvualustaan tulee reilusti multaa, mutta kokonaisuuttena kasvien olisi pärjättävä melko vähällä vedellä. Lunta tippuu ainakin osan kasvien päälle. Eli paikka on vaativa.

MItä suosttelette. Kuvassa näkyvät ikkunat ovat keittiöön ja ei haittaisi vaikka kasvit antaisivat hieman näkösuojaa. Alueen leveys 6m on ja syvyys 3m. Sisääntulokuistin yhdeysssä on vielä samaan alueeseen kuuluvat alue jonka leveys 4m on ja syvyys 1m. Kuistin eteen tulee herkästi kasattua pihalta kertyvät lumet. Istutusalueen eteläpuolella on siis talo ja pohjoispuolella tie.

Kiitos paljon jos joku ehtisi antaa ideoita!

Siirsin tämän keskustelun tänne uuteen paikkaan, ja pyytäisin kirjoittajaa tutustumaan tänne moniin Oleskelupihaketjun keskusteluihin. Niistäkin voisi saada vinkkejä ensi hätään, tosin vaihtoehtoja voi tulla ihan joka makuun. Jos taas haluaa oikein kunnon suunnitelman, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. :slight_smile:

Apuapihaan, pensaiden ja havujen suhteen en osaa neuvoa, mutta perennoista tuohon sopisi mielestäni kuunliljaa. Pääasiassa sitä, paaaljon.

Hei!

Lueskelin jo useita viestejä ja ideoita on palstalla ja nyt myös omassa päässä jo ihan liikaa hymy. Kuunliljoja olen ajatellutkin, mutta mietin vain menestyisikö paikalle joku havukasvikin. Ja mitkä perennät sietävät parhaiten päälle tulevaa lunta, kuivuutta ja varjoa.

Mitäs tykkäisit jaloangervoista ? Nehän tykkäävät puolivarjoisasta ja hiukan happamasta kasvualustasta. Sopisivat ehkä kivasti jonkin korkeamman havukasvin etupuolelle antamaan väriä.