Pihakalusteiden keväthuolto

Mitä teette keväällä pihakalusteille? Meillä on nyt vuoden vanhat puiset kalusteet, ja mietin josko suihkuttaisin ne kylppärissä säilytyspölyistä puhtaaksi ja öljyäisin sisällä tai varastossa (+15°C) vai antaisinko kuitenkin olla vielä vähän aikaa ja tekisin sen vasta lämpöisemmällä ilmalla ulkona... no-jaa

Ostin viime syksynä pitkän harkinnan jälkeen ulkolaiset puutarhakalusteet. En tehnyt uutena niille mitään, kun eivät ehtineet olla pihalla kauaa, sillä lumi tuli niin nopeasti. Jäivät katoksen alle suojaan.

Nyt keväällä ne olivat aika surkean näköiset: sieltä täältä aika lailla homeessa. Pesin kloriteliuoksella ja puhtaaksi tulivat. Pöydän pinta on nyt aika karhean näköinen. Siis seuraavaksi hion kevyesti pinnan, laitan homeenestoaineen ja sitten öljyä niin paljon kuin imee ja lopun imeytymättömän pyyhin pois lopuksi. Öljyäminen pitäsi tehdä pari kertaa kesässä. Luulen, että jo parin vuoden sisällä ne tarvitsevat jo jonkun sävytetyn käsittelyn.

Minä öljyän loppukesällä ja vaan pyyhin keväällä siitepölyt pois, siis puisista kalusteista. Tuore öljy pitää hyvin talvikuukausien unohdukset poissa, eikä keväällä tarvitse sitten miettiä, että missä ne öljyää ettei sotke lattiaa tai ettei siitepöly sotke tuoretta öljypintaa.

Öljysin eilen puutarhapöydän tuolineen, ostin ne toissasyksynä ja viime kesänä en saanut aikaiseksi mitään huoltotöitä, joten puu on nyt tosi kuivaa. Tuolit öljysin osittain kahteen kertaan ja kaikki öljy imeytyi hetkessä puuhun. Pöytäpinnan öljysin neljästi ja vieläkin öljy imeytyi puuhun, kalusteiden hailakka auringon haalistama väri kuitenkin selvästi parani ja pinta näyttää selvästi paremmalta. Teen ainakin yhden, ehkä useammankin uusintakäsittelyn kalusteille, koska todella niistä pidän eikä hintakaan ollut halpa ostettaessa.

Myytävissä öljyissä on suuria eroja, eli useimmissa liuottimen määrä on hyvin suuri. Silloin saa sutkutella niihin sitä öljyä hirvittävän monta kerrosta!

Puukalusteissa on, kuten sanoitkin, hirvittävät hinnat verrattuna muihin kalusteisiin. Ja ne vaativat jonkin verran työtä, jos ne meinaa pitää jonkinmoisessa kunnossa.

Vahvasti liuottimelle haiskahtaa tuo oma öljyni, siksi en ainakaan sitä suosittele sisätiloissa käyttämään. Viimeinen lause oli tarkoitettu hömppikselle, joka mietti varastossa öljyämistä.

Ai Klorite auttoi? Mulla sama juttu, kalusteet jäi talveksi ulos ja keväällä pahan näköiset. Putsasin natriumhypokloriitilla, mutta aika paljon tummaa niihin jäi. Käytitkö painepesuria? Harjasitko jollain? Itse ajattelin seuraavaksi siiklata/hioa ne kaikki ja öljytä sitten oikein perusteellisesti.

Mistähän tällainen homehtuminen mahtaa johtua? Meillä on Askosta ostetut puutarhakalusteet, mitä lie tummaa "sademetsien puuta":( Niitä on säilytetty jo monta talvea ulkona kuistilla, tosin siis katon alla. Hometta ei ole koskaan tullut. Pöydän pintaan ainoastaan tulee vaaleahkoja laikkuja siinä seisseestä tuiskulumesta. Käsittelen ne keväällä (tai ainakin sen pöydän pinnan) niille tarkoitetulla suoja-aineella. Nimeä en kyllä nyt jaksa muistaa.

Sen sijaan "homeongelmaan" olen törmännyt muissa merkeissä. Nimittäin siinä, että loppukesästä kun yöt ovat jo kosteampia, tulee istuintyynyihin helposti homepilkkuja jos et muista aina nostaa niitä sisälle. Ja niitä en ole saanut millään pois. Ihmettelenkin, että istuintyynyjä käytetään niin paljon valkoisina. Homeen pelossa en uskaltaisi ottaa, niin ihanat kuin muutoin olisivatkin. Työpaikalla kun juttelin asiasta, EI muille ollut käynyt samoin.

Meidän tontilla käy niin rivakka tuuli kaiken aikaa joten homeeseen ei mikään ehdi mennä.

Pojat öljysivät eilen puulaattoja niin että kolmen litran purkki meni loppuun. Täytyy hakea lisää koska mielestäni kalustokin on öljyämiskunnossa ja puolet perunakellarin kattoterassin laatoista jäi öljyämättä.

Kenkuttaa jo etukäteen ottaa se kaunis katsella mutta huono käytössä oleva puutarhakalustomme. Ostimme sen kolme vuotta sitten ja ensimmäinen kalusto palautettiin kun appivaari- ja muori rysähtivät alas kun lukivat sanomalehtiä siinä kahden istuttavassa penkissä. Saimme uuden samanlaisen, jonka vahvistimme naulalevyillä (ei niinkään kauniita) ja nyt nekin irvistelevät. Ei saa halvalla hyvää. Viime yönä suunnittelin, että jos malttaisin luopua ennakkoperintönä saamastani 30 vuotta vanhasta kyllästetystä puusta tehdystä puutarhakalustosta, jonka isä on maalannut valkoisella maalilla joka hilseilee nyt pois. Ihan karmea esitys mutta tuolit pysyvät vielä koossa ja pöytä on mahtava talvetushuoneessa. Jos se kalusto tosiaan kohtaisi matkansa pään ja siirtäisin tuon nätin mutta huonon perunakellarin katolle ja paraatipaikkaan hommattaisiin uusi....voi voi sitä rahanmenoa...mutta ne rumat tuolit vievät valtavasti varastotilaa. Samoin on murheena vastakkainistuttava kiikku, josta myös valkoinen maali hilseilee ja jota olen vuosikaudet hionut vaihtelevalla innolla. Tekisi mieli hiekkapuhaltaa koko hoito.

Se on tosiaan totta se ulkokalusteiden tolkuton hinnoittelu.

Oletteko muuten nähneet siellä eteläsuomalaisissa ostoskeskuksissa sellaisia muovirottinkisia kalusteita? Floridassa niitä oli joka puolella myynnissä ja ne näyttivät kauniilta, uskokaa tai älkää. Varsinkin ne tummanruskeat. 449 dollaria oli sellainen rottinkikalusto, johon kuului kahdenistuttava sohva, tuoli ja pöytä (vai olikohan niitä tuolia kaksi, en muista).

Viime syksynä kuolasin juuri noita mainitsemiasi muovirottinkikalusteita. Voi mahoton, kun olivat kivoja! Mutta oli kiva hintakin. Ja nuukuudessa ostin tarjouksesta tavalliset, vaan ei kaikkein lepsuimmat, puiset kalusteet. (Tulee mieleeni laulu: "rikas mies jos oisin...".

Olen silti varma, että niihin muovisiinkin olisi tullut ennemmin tai myöhemmin hometta tai muuta päänvaivaa, mutta niitä ei olisi tarvinnut ainakaan öljytä...

Se on vaan sitten niin, että meidän syksyt ja talvet ovat nykyään niin kosteita ja lämpimiä, että ovat otollisia homeitiöille. Varsinkin viime kesänä oli myös varsin runsaasti siitepölyä (sai alvariinsa putsata terassia ja ikkunalautoja), joka on hyvä kasvualusta homeille. Kait se on niin, että kohta me kaikki alamme pesemään talojamme, kuten ikkunoitammekin...useamman kerran kesässä?

Minä ostin ihan tavisrottinkikalusteet sisäkuistille, 129€, kahdenistuttava sohva, kaksi tuolia ja pöytä lasilevyllä. Kai ne ulkonakin menisi, jos muistaisi kiikutella pehmusteita edestakaisin.

Jos joutuu kalusteet pitämään talven ulkona kuten minä, alkaa muovi hilseilemään ajan mittaan ja sen pinta menee semmoiseksi "mattamaiseksi" ja sitä väriä jää vaatteisiin. Ei mulle muovia enää.

Meillekin ostettiin ne "halvat, ulkomaiset" pihakalusteet: valkoiseksi maalattu penkki, tuolit ja pöytä. Meinasi korvat pudota päästä, kun myyjä sanoi, että "ei näitä sitten ulkona kannata pitää, kun ne on vaan kertaalleen maalattu LATEKSILLA".

Vai niin. Ulkona olivat koko kesän ja pitkälle syksyyn ja tottahan toki lateksin, eli muovin alla alkaa puu homehtua. Ainoa fiksu ratkaisu taitaa olla hioa pinta ja laittaa uusi, ulkokalusteisiin tarkoitettu maali pintaan. Lateksilla kyllä selittyy hyvin pitkälti se edullinen hinta.

No nyt on kaikki kuultu: Ulkokalusteet, joita ei kannata pitää ulkona. Hehe.

Ne meidän kalusteet ovat ruskeat, ei värin kanssa ole ongelmaa vaan sen kanssa että ne hajoavat käsiin. Jos penkki ei kestä appivahempien lehdenlukua voisi sanoa että laatu on heikko. On aivan eri asia jos meidän pojat olisivat ne riekkuneet rikki mutta niin ei käynyt. Eivät riekkuneet, koska olivat itse kokoamassa (se olikin juonena). Kalustekokonaisuuteen kuuluui kaksi tuolia, kahdenistuttava sohva ja yksi pöytä. Jos yhtään muistan oikein niin ostimme ne 2004 keväällä hintaan 149 euroa.

Toisaalta, vuotuinen kustannus, jos sen jakaa, olisi vain 50 euroa. Ja jos tämän vuoden vielä kestävät niin vuotuinen ulkokalustekustannus olisi jo alle neljäkymppiä. Näitä asioita kannattaakin tuumia ihan työkseen. Muistakaa siis ulkokalusteiden vuotuinen kustannusrasite.

Pitäisiköhän avata uusi ketju kalusteiden vuotuisille kustannusrasitteille naurua

Joihin pitää muistaa lisätä naulalevyt ja puuöljyn menekki.

Meillä on viimeiset viisi vuotta ollut suunnitteilla pihakaluston hankkiminen. Edelleen ollaan tilanteessa että meillä on kaksi n.8 vuotta vanhaa muovituolia jotka nekin pysyvät varastossa kun ei niitä ilkeä esiin ottaa. Kaikki sitten istuskelevat joko hiekkalaatikon laidalla tai pihalla olevilla isoilla kivillä..Mutta jospa lopultakin tänä kesänä..silmän isku

Huolella suunniteltu on puoleksi tehtysilmän isku

Minä yritin pitää puutarha kalusteita puunvärisenä öljyämällä niitä useamman kerran kesässä. Kaikesta huolimatta alkoivat tummua ja muuttua ikävän värisiksi. Samoin roskakatos. Lopulta päätin maalata ne. Nyt ovat todella helppohoitoiset ja siistit. Pyyhkiminen on ainut huoltotoimenpide.

Ystävättäreni puutarhakalusteet olivat useita vuosia vanhat, kuluneet, haalistuneet ja kuulemma "ihan kauhean näköiset".
Hän pesi ne ensin hyvin, antoi kuivua hyvin ja käsitteli sävytetyllä puunsuojaöljyllä (joka sisältää mm. kiinanpuuöljyä). Ja simsalabim, niistä tuli kuin uudet! Hän oli itsekin niin yllättynyt ja hehkutteli "uusilla" kalusteillaan. Ei aina kannata ensin peitt

omaalata, on muitakin vaihtoehtoja. Sain luvan laittaa kuvankin niistä tähän:

Tässä omani kuvattuna viime syksynä, vielä uutena. Tänä keväänä ei enää ole näin hehkeät. Meinaan itsekin käsitellä myöhemmin sävytetyllä, kun menee ihan rumiksi...