Pihakalusteiden keväthuolto

Minä jotenkin mielsin, että rea on yrittänyt pitää ne vaalean (koivu/mänty) puunvärisenä?

Onpa käynyt minullakin maalaus mielessä. Vähentäisi se sitä työn määrää, ei ihan joka vuosi tarvitsisi öljyillä.

Kauniin väriset nuo sävytetyt.

Mutta mikään ei ole niin karmea kuin maalia hilseilevä puutarhakalusto. Minulla sellainen on kun isä meni maalaamaan valkoiseksi painekyllästetyn kaluston, totesi virheeksi ja antoi minulle. Ja minä olen niiden kanssa hermoillut jo monta vuotta. Kaikki maali ei lähde metalliharjallakaan, ja olen koittanut hioa käsin ja koneella. Siksi tuumailin että otanko ja hiekkapuhallanko.

Ja tietenkin nämä rumat ovat kovin kestävää värkkiä, ja ne nätit ei kestä. Sellaista on elämä.

Mitä tästä opimme. Mikä ei kelpaa itselle niin anna se lapselle...että vahinko kiertämään, hih.

Millaisilla, minkämerkkisillä öljyillä olette öljynneet, mikä on hyväksi todettu?

Pinotexiä pintaan, niin vanhakin näyttää nuoremmalta.

Eli siis mä olen käyttänyt jo monta vuotta Pinotexin kovapuuöljyä. Se on ruskeaa ja toimii erittäin hyvin. Levittänyt olen sen rätillä, kun olen niin onneton pensselin kanssa noissa tuommoisissa pinnavehkeissä. Varsinaisia kovapuukalusteita minulla on tarjoiluvaunu ja kaksi tuolia, muut kalusteet ovat koivua tai mäntyä. Itaruuttani en viitsinyt ostaa niille erilaisia öljyjä, ja niinpä ne on nyt sitten kaikki "kovapuufeikkiä".cool

Nanikka ajattelit aivan oikein, että yritin pitää kalusteita puunvärisinä. Sitten, kun en enää jaksanut tuota öljyämis rumpaa, menin kyselemään voiko öljyttyjä kalusteita maalata. Asiantuntijat sanoivat pitävän olla ainakin vuosi viimeisestä öljyämisestä, jos haluaa maalin pysyvän. Näinpä tein työtä käskettyä. Olivat sitten jo ikävän näköiset ennen maalaamista.
Kuva maalatuista.

Osaisiko kukaan antaa vinkkiä, mitä kannattaisi tehdä ja mitän tuotetta käyttää puisille puutarhakalusteille, jotka on jokunen vuosi sitten ilmeisesti maalattu jollain vaaleansinisellä kuultomaalilla eikä niille sen jälkeen ole tehty mitään. Eli jos vain pesen ja raaputtelen helposti irtoavat maalinrippeet pois ja vedän päälle jonkun tummanruskeaksi sävytetyn öljyn, niin tuleekohan tuloksesta ihan kaamea?

Tämänhetkinen käsittely, mitä se sitten liekään, ei ole paksun maalimaista vaan suurimmaksi osaksi ikäänkuin imeytynyt puuhun ja vain paikoitellen hilseilee kuten vanhan maalin on tapana.

Hieman kirjavahan pinnasta varmaan tulee, kun osa vaaleansinisestä jää pohjalle ja osa lähtee irti, mutta ehkä sen asian kanssa pystyy elämään. Lähinnä mietityttää imeytyvätkö nuo öljyt tuollaisen ohuen ja vanhan kuultomaalikerroksen läpi vai pitäisikö se ensin saada jotenkin poistettua.

Veikkaisin, että vaaleansininen maali pohjalla ja tumma ruskea öljy pintaan, hmm, lopputulos voi olla vähintäänkin mielenkiintoinen, jopa kamala. Jos se vanha maali on imeytynyt siihen puuhun, niin uusi öljy ei välttämättä jää kiinni siihen vanhaan pintaan. Silloin tuloksena on tummanruskea pinta jossa on vaaleansinisiä laikkuja. Jos hyvin käy, niin öljy ottaa pintaan kiinni, jolloin siitä tulee vaan tumman ja vielä tummemman kirjava.

Yritä raapia vanha väri pois. Voit myös kokeilla maalinpoistoaineella pestä vanhaa väriä pois. Niitä saa rautakaupoista. Tai voit tietysti suosiolla vetää vain uuden maalin päälle.

No, johan se on kamala tuollaisena vaaleansinisenäkin, joten kovin paljon syvemmälle tuosta ei enää voi mennä... apea

Mutta enpä tullut ajatelleeksi, ettei se öljy ehkä tartu ollenkaan maalisimpiin pintoihin. Pitää sitten varmaan katsella maalipuolelta jotain tummanruskeaa kuultomaalia. Siitäkin tulee varmaan tummuussävyiltään vaihteleva, muttei sentään ruskea-vaaleansinilaikukasta.  naurua

Outzi, kohtalotoverini. On se kivaa että muillakin on hilseileviä puutarhakalustoja vastuullaan

Temskukka naurua Ei niinkään se hilse, vaan se kauhea väri. Yllättävän vähän nuo varsinaisesti hilseilevät (=maali irtoilee laattoina), vaan lähinnä väri on kulunut paikoitellen pois.

Yhdyn nanikan neuvoihin. Ja realla on kyllä tosi hyvän näköiset kalusteet nyt. Kannatti maalata ja toivottavasti kestää pitkään kauniina. Hienoa jälkeä!

Outzi, varmaan kannattaa kysyä maaliliikkeistä, tai asiantuntijoilta mikä olisi paras ratkaisu. Mielestäni tuo maalaus tai mikä muukin käsittely on sen verran työläs, että sen soisi onnistuvan kerralla.
Täälläkin pentissä on varmasti asiantuntijoita ja ennenmuuta kokemusta. Tietysti parhaat neuvot voisi antaa asiantuntija joka on nähnyt kalusteiden kunnon.
Kiitos memuli. Sitä toivon itsekin, että kestävät. Maalikin oli aika kallista, tarkoitettu johonkin ikkunapoka maaliksi.

Olen minä maalannut meidän parvekkeen kaiteet valkoiseksi ja maali pysyy hyvin kiinni vaikka puu olikin kyllästettyä. Piti vain ostaa oikeanlainen maali ja kertoa aikeistaan rautakaupan pojille. Niin, ja maalasinhan kuistinkin kaiteet ja pysyy.

Minulla on muuten ostettuna (yhtäkkiä muistin) syvän havunvihreää, oikeanlaista maalia noille kalustoille, mutta ensi piti hioa se irtoava pois. Ja sitä irtoaa ja irtoaa ja irtoaa, liuskoittain kuten lateksi. Varmaan onkin lateksia. Sen hiominen on temppu jo sinällään, rautalastalla isoimmat retaleet ja sitten teräsharjaa kunnes kyllästyy ja antaa olla seuraavaan kesään.

Ja niin kauan on maali ollut varastossa että tekisikin mieli tummanruskeaa. Siinäpä se.

Jos maalata haluaa niin minulle suositeltiin viime keväänä lämpimästi vinhaa.  Maalikaupan myyjän isä sillä kuulemma on maalannut kuntamme puiston penkkejä vuosikaudet ja hyvin kestää, toisin kuin jotkut muut "teknisemmät" maalit.   Toki sekin ajan kanssa rapistuu, mutta kuulemma huoltomaalaus onnistuu todella siististi, ilman suuria maalinrapsutus-operaatioita.

Itse maalasin vinhalla sekä leikkimökin (sisältä ja ulkoa) että lasten pihakalusteet.  Siitä nyt on vasta vuosi mutta hyvin näyttävät kestäneen pinnat tähän asti

Vinhan tarttuu hyvin ja sen läpi puu vielä hengittää.  Tietysti täytyy muistaa että jos maalaa jollain muulla käsiteltyä pintaa niin tulos ei ole hyvä.  En usko että kerran öljyttyä kalustetta pystyy maalaamaan kovin kestävästi ainakaan... 

Enkä ole sitten Tikkurilan työntekijä vaikka näin nimeltä mainitsenkin. Toivottavasti tätä nyt ei katsota mainostamiseksi...

Pesin pari kesää kasvarissa ja viime talven kuistilla seisoneen korihyllykön tänään. Käytin tolua ja vanhaa rättiä. Hyvä ihme kuitennii, kun hyllystä tulikin oikeasti aivan pikimusta likavesi niin Tiskasin myös kaikki kynttilälyhdyt pidikkeineen tuvassa - homma, mitä en muistaakseni ole ennen tehnyt. Suosittelen.

Uskallan rohkeasti väittää, että mainitsemasi maali on "kumimaalia". Puu lahoaa maalin alla, vaikka maali kyllä pysyy. Valitettavasti vuonna 81 on taloni ja pieni aidan pätkä maalattu tällä maalilla. Aita on tästä hyvä esimerkki: maali venyy pinnalla ja puu sen alla on jo lahoa. Tämän syksyn ohjelmaan kuuluukin kyseisen aidan uusiminen.
Öljytyn puupinnan maalaisin aidolla pellavaöljymaalilla, johon laittaisin joukkoon puolen puunsuojaöljyä.

Mitä laitatte sellaisiin kalusteisiin, jotka on ( luulisin) käsitelty joskus muinoin jollain kyllästeillä, joita ei enää suositella?? Olisiko kuitenkin ulkotiloissa säilytettävät kalusteet parasta edelleen käsitellä "kalvoa muodostamattomille" aineilla tyyppiä Va''''''i? Vai ylläpitäisikö joku öljyäminen puun myös ulkotiloissa?

Nyt on hometta havaittavissa alapinnoilla erityisesti ja tuolien värikin on todella tummunut eikä houkuttele kesä- tai kevätsävyisenä.. Uusi pöytä, jota on käsitelty öljyämällä, on erityisesti kerännyt hometta alapinnoille, vaikka öljyä laitettiin aika paljon viime vuonna. Kauniit ja kuivemmat ilmat ovat nyt vähentäneet homekasvustoa ja sen sai harjattua pois, mutta olisiko vanhanaikainen val+++aminen tms. se tehokkain keino? Kunnollisen hometta poistavan pesun jälkeen tietysti??

Vai minkä tavan olette tehokkaaksi havainneet?