Käsittelin vanhan harmaantuneen ja homehtuneen bambutuolin. Pesin ensin kloritella ja päälle sävytetty puunsuojaöljy. Vanha penkki sai myös uuden sävyn. Miksen hokannut tehdä jo aiemmin? Tässä mielestäni onnistunut lopputulos, eli kannattaa uudistaa vanhoja, se on edullisempaa kuin ostaa uusi.
Onnistunut lopputulos Memulilla. Joutuuhan siinä vähän vaivaa näkemään, mutta rahanarvoista hommaa .
oisiko kellään vinkkejä,miten saisi tuoreen lautaseinän maisemoitua ilman petsiä tai muuta puunsuojaa?
Tämä lautaseinän maisemoiti on siis(olen tekemässä kompostia raakalaudasta)niin miten saisin sen maisemoitua ilman kemikaaleja,tietääkö kukaan kokeneempi puutarhaimmeinen?
Se maisemoituu ihan itse Jos välttämättä haluat lisää suojata, niin vetele pellavaöljyllä. Siihenkin voi lisätä myrkyttömiä pigmenttejä.
kiitos vinkistä Kassikäpp.
Kävisköhän vanhanajan puunsuoja eli “roslagin mahonki”. 1/3 osa mäntytärpättiä, 1/3 tervaa ja 1/3 pellavaöljyä. Helppo sekoittaa itse tai muistaakseeni Uula tuotteella oli valmiina sekoituksena puloissa.
Hoyabella, miten kauan tuon “roslagin mahongin” kuivuminen kestää? Kun siinä on myös tervaa, niin imeytyykö kunnolla, ettei kaikki roskat ole portaissa kiinni? Käytetäänkö siihen oikeaa hautatervaa? Kysyy nimim. …niin kuin täi tervassa
Se kestää tosi kauan kuivua (viilessä ja tähän aikaan), vaan kesällä ja auringossa kuivuu vähän nopeammin. Koska kuivuminen on hidasta, niin mikset käyttäisi pinnassa sävytettyä puunsuojaöljyä, kuivuu nopeammin? Pelkkä pellavaöljykäsittely ei hyvä idea. Nykyään puutavara homehtuu näillä talvi-ilmoilla aikas lailla nopeasti, ja jonkinmoinen homeenestokäsittely ennen varsinaista pintakäsittelyä kannattaisi laittaa pohjalle. Entäs jos käsittelet pinnan ihan perinteisellä keittomaalilla, jonka plantraisit homeenestoaineella em. tuotteella. Tällöin saisit molemmat samalla kertaa. Sävyn ja homeeneston. Eikä sisällä myrkkyjä. Pinnasta tulisi "petsattu", kuultava.
Memuli, kyselin noista portaista siksi, että puunsuojaöljyt/sävytetyt aineet tuppaavat kulumaan tosi äkkiä portaista ja kaiken lisäksi ne tekevät portaista liukkaat sateella. Kyllä ne taas jollain pitää käsitellä kun eivät ole oikein esteettisen näköiset niin, että kulkukohdilta on kaikki suojakäsittely kulunut pois ja reunoilla sitä vielä on.
Minä olen tykästynyt tuohon tervan, pineenitärpärin ja pellavaöljyn seokseen. Käytän sitä kaikissa omatekemissäni puujutuissa, joskin istuttavaksi tarkoitettujen juttujen kuivumista täytyy vähän tarkkailla. Ennen istumista ainakin.
Roslagin mahongin, joka on muuten pelkästään Uulatuotteen kauppanimi, kuivuminen kosketuskuivaksi kestää pari päivää. Tervamaaleja on käytetty vuosikymmeniä ja sitä perua näitä vanhoja aittoja jne on vieläkin tallella. Hirsi itsessään “kuluu” ilman mitään pintakäsittelyjä n. 6 mm sadassa vuodessa joten kannattaa vähän harkita, mitä pintaan tökkää.
( Ei ainakaan tikkurilaa,pliis…)
Olisiko kenelläkään kuvaa, missä näkyisi tuolla roslangin mahongilla (ostetulla tai itse tehdyllä) käsitellyn puun (männyn!) väri? Meidän pitäisi kota käsitellä jollain ulkopuolelta, ja tuo kuulostaa lupaavalta.
Bee, sanomasi ei pidä ihan mielestäni paikkaansa, sillä riippuu käsitellyn tuotteen öljypitoisuudesta ja siitä, paljonko sitä pintaan sivelee. Jos laittaa puunsuojaöljyn joukkoon esim puolet pellavaöljymaalia (sävytys näinkin), siitä tulee kestävämpi. Öljy ei tee liukkaaksi, sillä senhän pitää imeytyä siihen puuhun. Ei imeydy, jos puu on uutta höylätavaraa, jossa puun huokoset ovat kiinni. Silloin öljy jää ikäänkuin pintaan ja tekee kalvon. Ei siis kannata ihan uutta höylää käsitellä, ellei ensin hio pintaa, eikä kannata sivellä siihen liikaa öljyä. Olen käsitellyt näin kaikki puuterassini, ja se on aina helppo käsitellä uudestaan; siitä vaan ilman sen kummempia pohjatöitä, putsaus vain.
Jos käsittelet, a.i.k.a, kotasi tällä mahongilla, niin käy katsomassa sieltä uulan sivuilta uuden höyläpinnan käsittelyohje maalinvalintaohjelmalla, löydät myös kuvia sivuilta, ja sävyjä on useita.
Memuli, tarkoitinkin sitä, että se aine (mitä ikinä on ollutkaan??), jota meidän talon portaisiin on sudittu, käyttäytyy juuri tuolla tavalla. Muistaakseni on jokin ihan kaupasta ostettu, tumma suoja-aine. Katson viikonloppuna mitä se on ollut. Portaat ovat kohta 20 vuotta olleet paikoillaan, joten eivät ole enää ihan uudet ;-D. Haluaisin niihin kuitenkin just sellaisen aineen joka EI tee liukkaiksi ja sen vuoksi täälläkin sekoilen. Saattaisin jopa hioa ne tuossa kesän korvalla jos siitä olisi apua ennen uutta käsittelyä.
Aja, siinä on jollut oku pintaa muodostava aine todennäköisesti.
Minä hioin vanhat terassin kannatintolpat edelliskesänä, niissä oli vanha lakka ja paikka paikoin kuluneet, osin homeessa ja mustuneet. Kun sain kaikki lakat pois, laitoin r.m:gin ja niistä tuli aikas lailla hyvän näköiset. Ja ah, mikä tuoksu! -Pitää vain saada kaikki vanha lakka pois, ettei pinnasta tule ihan epätasainen. Ja pestä home ja lika pois ja alle vielä homeenesto. Joskus käytettiin monessa paikassa lakkaa, mutta ei se kyllä kestä ulkona, ellei tee sitä aina uudestaan ja uudestaan lähes joka vuosi....
Nätit on. Noita puutolppia minäkin tarvitsisin. Niistä saa kaunista, kivaa pihaansa.
Tässä on pari esimerkkiä sävytetystä samasta aineesta. Harmaata, ruskeaa, mustaa...
Seinässä.
(taitaa mennä jo ohi otsikon)
Ah, onpa kaunis väri! Onko tuo itse sekoittamaasi,vai ostoainetta? Tahraavatko nuo kuivuttuaan?
edit. Memuli ehti väliin, tarkoitan tällä noita hoyabellan seipäitä.
Memulin vinkkaamilla sivuilla oli hyvä maalinvalintaohjelma. Sillä pystyy näppärästi laskemaan maalin menenkin.
Hyvin vähän menee otsikon ohi, memuli, ei haittaa. Pintakäsittelyaineistahan me edelleen kuitenkin puhutaan. Ja niillä voi huoltaa pihakalusteita(kin).
Memuli, eikä mene ;-D, huolto kuin huolto.
Tuota Roslagin mahonkia meinasin sutia myös tulevan kasvihuoneeni kestopuisiin rakenteisiin. Seinät tulevat hyvin tummapokaisista ikkunoista ja niiden välistä jää pilkottamaan kaitale kestopuuta. Sisäpuolella saa olla ihan sinällään, mutta ulkopuolella saattaa pahasti “pistää silmään”. Uulan sivuilla kerrottiin että vasta parin-kolmen vuoden päästä voisi kestopuuta käsitellä, meinasin kyllä kokeilla jo aikaisemmin, kun ei sitä kovin leveää kaitaletta olisi peitettävänä. Onko kokemuksia miten toimii RM kestopuun kanssa?