Pihakalusteiden keväthuolto

A.i.k.a, roslagin mahonkia saa vaikka keltaisena tai sinisenä. Senhän saa pigmentiää värjättyä, lopputulokseen vaikuttaa tietysti tervan määrä. Kymissä vastaavaa ja kaikkia muitakin pintakäsittelyaineita +keittomaaleja. myy mm. Hannu Männistö.

Niin joo, siitä homeenestosta, sillä käsiteltiin aikoinaan mökki, ja ajan kanssa veti nimenomaan seinät homeeseen. Kyseessä oli tämän kirotun T:n ohjeiden mukaan tehty käsittely. Toissa vuonna seinät pestiin ja maalattiin harmaalla roslagilla, ikkunanpielet ruskealla.

Älä laita kestopuuhun, se ei ota vastaan mitään uutena, koska on kyllästetty "täyteen". Siihen ei imeydy ko. aine, eikä tule kestämään ennekuin vasta vuosien jälkeen. Jaksa nyt vähän aikaa odotella.

Ja hyvä, ettette ihan teilanneet, kun meni yli otsikon. Mutta ihan hyvä tietää eri pintakäsittelyaineista. Itse meinaan käsitellä keväällä puutarhakaluni, sillä nämä uudet "hienot" ulkolaiset puutavarat ovat joka kevät homeessa ja aina täytyy huoltaa keväisin. Niistä tulee kyllä ihan uuden näköiset, kun ne ensin pesee laimennetulla kloriitilla ja laittaa homeenestoa, sitten puunsuojaöljyä ja hiukan sävyä joukkoon.lamppu

Kassikäpp, pesittekö seinät jollain homepesulla? Meillä on samaa ongelmaa (pihamökki maalattu ensin homeenestoaineella ja sitten puunsuojaöljyllä).

Home ja maali lähtevät kyllä homepesulla, mutta mökki pitää kesällä hangata kauttaaltaan puhtaaksi!

Memuli, uskon sinua ja odotan... Eihän mulle ole edes sitä kasvihuonetta vielä, olenkohan ottanut liian kirjaimellisesti sanonnan "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" kieli ulkoa

Et ole :slight_smile: eikös ole suunnittelu sitä paitsi vähintäänkin yhtä hauskaa kuin tekeminen tai valmiista nauttiminen!

Peltomyyrä,seinät oli ensin käsitelty homeenestolla ja sitten ohjeiden mukaan puunsuojalla. Oli onneksi paikoitellen kulunut pois, mutta maalareilla oli aikas jynssääminen…Ihan vedellä ja harjalla sen joutuivat pesemään. Harmaa roslag tuli väriksi siksi, kun Lapissa näin sen värisiä mökkejä ja olivat hyvännäköisiä. Jos puun haluaa saada kestämään, siihen ei kannata vedellä mitään muovimaaleja tai lakkoja noin ylipäätään.

Minttumeirami, olet oikeassa silmän isku

Minä kun pidän Panu Kailaa hyvin viisaana miehenä ja “Talotohtoria” lähes tulkoon raamattuna, niin sitten kun minulla on oma mökki, niin en varmaan uskalla laittaa sen seiniin mitään muuta kuin keittomaalia :slight_smile:

Olin ahkera ja öljysin puutarhapöydän ja tuolit. Tuo työ on niitä joista en pidä, nuo pinnatuolit ovat kyllä ulkonäöltään kauniita, mutta, ah, niin pirullisia öljyttäviä. Täytyy katsoa jonakin päivänä vaatiiko toisen kerroksen öljyä, tuo tiikkiöljy oli kyllä huomattavasti öljyisempää kuin ennen käyttämäni öljyt, joita on saanut levitellä kolme neljäkin kerrosta. Tulipahan tehtyä, nyt tuli ihan hyvä mieli.

Mie sain parvekkeelle hieman epämääräisen näköisiä pihalaattoja… Kävin ostamassa puuöljyä ja se sävytettiin tummanruskeaksi. Niitä oon nyt tämän päivää öljynnyt ja täytyy sanoa, että mieleiset tulee!

Mitä mietitte tuumastani, että kokeilisin entisiin valkoisiin pihan muovituoleihin eilen komerosta löytämääni metallinvihertävää spraymaalia, jossa sanotaan, että käy kaikkiin pintoihin?

Miten muovipinta pitäisi pesun lisäksi mielestänne käsitellä?

Minä olen joskus kokeillut. Alkuun näytti, että tämähän toimii, mutta pikkuhiljaa maali alkoi lohkeilla kaikkien kolhujen kohdalta ja lopputulos oli kamala. Mutta maaleissakin voi olla eroja. Kannattaa ehdottomasti kokeilla!.. ainenkin jos muuten olisi hankkiutumassa eroon koko tuoleista… :slight_smile:

Olen nähnyt tuota maalijuttua käytettävän, lopputulos sielläkin sama kuin piikin kertoma, itse asiassa en suosittele. (Meillä ois pino turhia valkoisia muovituoleja, mistä pahuksesta niitä meille aina ajautuu?)

Minä maalasin aikoinani muovipöydän kannen spraymaalilla, siinä oli kyllä metalliset jalat. Ei kestänyt koko kesää, kun alkoi hilseilemään. Mitä jos laittaisi otex-pohjamaalin alle, kestäisikö paremmin? Maalasin joskus valokuvakehyksiä ja sen lasipinnan laitoin otexilla ja sitten liitutaulumaalilla päälle. On kestänyt tosi hyvin, vaan kun eivät ole ulkona..

muovipinta pitää hio ensin ja maalata sitten sitten alkydimaalilla, kalusteet säilytetään talven yli pakkasettomassa tilassa

joskus Tilassa Lauri maalasi muovia “ruostemaalilla”, tuli kivan näköistä

Kyllä minä taidan jättää kokeilematta, jos se maali sitten tosiaan lähtee kohta irti. Muovi sen verran taipuileekin. Pakkasetonta tilaa ei meillä ole noin isoille esineille.

Pitää kehittää jokin oiva pesukonsti :smiley:

Jospa Eräs Verhoilija tekisi kivat huput pehmusteineen niille tuoleille; semmoiset jotka nyppää nopeasti pois jos sade uhkaa tai sellaisesta materiaalista joka kuivuu nanona.

Jospa tosiaan…mutta minulla on vielä kokeilematta kalusteisiin se ihmetökötti, jolla sain koulupöydistä tussitekstit pois ja vaikka mitä muuta.

Sampo puhdistusaine on tosi tehokasta.