Otsikoista en löytänyt paikkaa pihan kokonaisuuksista, mistä vanhassa Pentissä syntyi aina eniten keskustelua, joten kokeilen, miten otsikon lisäys tähän istuu.
Mä voisin sitten aloittaa sen keskustelun otsikkoon, minkä Sand aloitti.
Suunnittelin meidän pikkiriikkiseen pihaan "vaatimatonta" kukkapenkkiä kooltaan 3,8m x 3,8 m x 4,6 m. Penkki tulisi pihan nurkkaan, jota toiselta puolelta rajoittaa lauta-aita, toiselta puolelta orapihlaja-aita. Taakse ja sivulle jäis kapeat kaistaleet, joita pitkin kävellä (kitkemistä ym. varten). Penkki olis kaksitasoinen, pienempi osa korotettu. Onko suuruudenhullu ajatus?
Ei ole yhtään suuruudenhullua :) Isoa selkeää kukkapenkkiä on mielestäni paljon helpompi hoitaa kuin pientä länttiä keskellä nurmikkoa. Kasvitkin viihtyvät paremmin.
Vielä jos aidat suojaavat penkkiäsi liialta paahteelta on taimet helppo pitää rehevinä vaikka kesästä tulisi kuuma. Että siitä vain perustamaan heti kun lapio uppoaa maahan!
Tässä minun viimekeväinen uusi istutusalueeni, meidän pihaan sopivan kokoinen. Tosin tässä on myös pensaita ja tuijia istutettuna... Eikä tunnu minusta liian isolta lainkaan ;)
Koitetaanpas sitten se kuvan lisäys:
Meidän koko piha ei ole paljon sun uusia istutuksia isompi, mutta sait mut vakuutettua kertaheitolla. :)
Onko tuo sun uusi penkkis nyt miten valmis? Multa puuttuu vielä kokonaan suunnitelmat, mitä mä siihen istutan. Ainoa, mitä mä tiedän, on salkoruusu, mikäli saan taimet kasvamaan, mutta siitäkään en vielä tiedä, laitanko sen yläosaan taakse vai alaosaan reunoille.
Penkkini on kyllä jo istutettu "täyteen" mutta varmasti vielä joutuu juoksusiirtämään joitakin perennoja, esim särkyneet sydämet on tuossa aika paahteessa. Alunperinhän tästä piti tulla varjon penkki, mutta tuosta penkin oikealta reunalta kaadettiin rivi isoja hopeapajuja pois niin olosuhteet olivatkin viime kesänä aika aurinkoiset
Saa nähdä miltä penkki näyttää nyt kun alkaa taas kasvukausi, ainakin loppusyksystä katteena käytetystä ruohosilpusta nousi niin massiivinen määrä voikukkaa että vähäsen hirvitti. Tosin viime kesän kuivuudessa kate oli pakollinen että sai kasteluveden hyötyä irti... Tänä kesänä penkki jo varmasti näyttää hieman rehevämmältä!
Otathan sitten kesällä kuvan penkistäsi. Sen täytyy olla upea!
Pilvitarhan kuva otti aivan minulla vatsanpohjaan, kun näin nuo hienosti kaartuvat unelmaiset mullokset, portin ja kaiken. Saisi tuo lumi sulaa ja kevät tulla Minulla kun jäi myöhäissyntyinen pensasistutus ja mitähän kaikkea kesken viime syksynä ja siitä saan nyt jatkaa.
Alan kohta kysellä ja katsella kuvavinkkejä jostakin vaihtelevasta puu- ja pensasryhmästä, jonka yritän muodostaa etupihani keskiöön ja siitä sitten aloittaa usean istutusalueen yhdistelyn. Kunpahan vain muistaisin jättää paikan portille sitten.
Multakasa ja kottikärryt on olleet meidän pihassa se viimeinen kevään merkki...
Tänä keväänä se jää tosin väliin, saa nähdä miten osaan olla ja miten heikoksi menee muskelit kun ei ole tuota normaalia treeniä :)
Voi,miten odotankaan pääsyä meidän uuden asuntomme pihaa myllertämään. Ei aavistustakaan vielä,mitä siellä kasvaa. Ainakin siellä näytti olevan matontamppausteline ihan hullussa paikassa, suoraan oleskelualeen kyljessä. Saatttaapi olla, että tulen kysymään pentistä vinkkejä pihan suunniteluun.
Vandalla on kyllä ihanaa työläistä aikaa edessä. Milloin te pääsette sinne?
Ahaa Vanda! Te ootte sitten kirjoittaneet kauppakirjan? Tosi hyvä juttu!
Mullakin tekee ihan kamalasti mieli päästä pihalle ja sotkee kädet multaan, mut eihän se käy ku asuu kerrostalossa . Kun edes siirtolapuutarhapalstan saisi mökkeineen... Ovat vaan niin hinnoissaan täällä.
Jeps, kaupat on nyt tehty ja nykyinen asunto myynnissä. Muutetaan vasta kesäkuussa, mutta pääsiäisenä mennään jo koenukkumaan ja -saunomaan tuo uusi. Ihanaa!
Voi Onnea Vandalle! Saitko miten monta neliötä myllerrystilaa?
Suuret perennapenkit ovat upeita, mutta muistakaahan tehdä niihin heti aluksi myös polkuja jolloin kasvien hoitotoimet helpottuvat ja itsekkin pääsee penkin keskelle ihailemaan siellä kasvavia yksilöitä ruhjomatta samalla toisia. Luonnonkivipolut ovat ainakin kauniita ja myös "valmiskivistä" tehdyt. Hakekin on mielestäni siistiä, mutta tuntuu ikävältä paljaan jalan alla. Askelkivetkin sopivat tarkoitukseen, mutta oman kokemukseni perusteella saisivat sitten olla riittävän kokoisia, että kitkemistyöt ja mahdolliset kaivuutyöt, esim. kasvien siirrot, onnistuisivat ilman suurempaa voimasanojen käyttöä
Ja toinen tärkeä asia on salaojitus, varsinkin jos penkit tehdään reilusti koholle niin kuin minulla. Niin pääsevät lumien sulamisvedet valumaan pois eikä muodostu altaita nurmikolle. Ja tietenkin kasvien juuret eivät lillu liiassa kosteudessa.
Ja arvatkaa vain muistinko itse tätä tekovaiheessa... Mutta nyt on viisastuneena helpompi neuvoa toisia sitten!
Ja mitenkäs tää salaojitus tehdään käytännössä?
Yksinkertaisimmillaan se on salaojaputkea peiteltynä vettä läpäisevään maakerrokseen. Eli mylleretään maata auki niin paljon, että saadaan salaojasorat sen päälle putket taas soraa, juurieste/routaviira ja sitten täyttömaa päälle.
Belgi, kiitos siitä kävelypolusta tai kivistä. Eipä tullut mieleen, ihmettelin vain, miten yletyn sinne keskelle. Olen yrittänyt suunnitella sitä perennapenkkiäni, mutta minulta sujuu paremmin tämä tekeminen kuin suunnittelu. (Tekemisen lopputulos ei kuitenkaan ole vielä taattu.) Eli nyt kaipaisin mielipiteitä ja vinkkejä.
Penkki tulee siis lauta-aidan ja orapihlaja-aidan rajaamaan kulmaan. Koko oli n. 3,8 m x 3,8 m x 4,6 m. Nyt on kaksi vaihtoehtoa: tasainen penkki tai porrastettu, jossa korkeampaan takaosaan tulisi joku vesijuttu (suihkulähde/lintujen allas). Kukkia on tällä hetkellä suunniteltu seuraavasti: taakse salkoruusuja (vaaleanpunaisia ja kirkkaanpunaisia) n. 4 kumpaakin väriä. Niiden eteen punapäivänkakkaraa. Vai tuleeko liikaa punaista kerralla? Lisäksi olen suunnitellut päivänliljaa, päivänsilmää(?), kirjokuunliljaa (?), akileijaa ja esikkoa. Miltä kuulostaa? Mitä voisi poistaa/vaihtaa/lisätä? Värillä ei ole väliä, kaikki värit on kukissa kauniita.
Tänä kesänä koko penkki tulee vielä täyteen yksivuotisia, mutta aion heittää perennojen siemenet maahan ensi vuotta ajatellen.
Niin, se kävelypolku tulisi siihen keskelle, korotuksen eteen tai ilman korotusta.