Muutos edelliseen, piikkikruunu meni jo.
Lueskelin tässä vanhoja viestejä, huomasin että olen täällä palstalla kertonut kärsivistä piikkikruunuistani vuosi sitten. Toinen niistä pistokkaista tosiaan kuolla kupsahti, mutta toinen voi oikein hyvin, ja on juuri aloittelemassa kevään kunniaksi uutta kukintaa. Viime kesänä se ei kovin kauheasti kukkinut. Parveke varastaa valtaosan eteläauringosta kesäpäivinä, niinpä taidan ensi kesänä säiden lämmettyä laittaa kruununkin parvekkeelle auringosta nautiskelemaan. Mitenkäs muiden piikkikruunut, ovatko kukkineet talvella (kuten äitini kadehdittava yksilö), vai vielä nukkuvat talviunta?
Täällä nukutaan vielä talviunta. Melkein kaikki lehdet on varissut piikkikruunuista talven aikana. Sama juttu joka talvi. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, kohta alkaa voimakas kasvu ja kukinta.
Meillä on alkanut mullanvaihdon myötä varovainen kevätkasvu. Muutama lehti tipahti talvella, mutta viileän ja valoisan talvehtimispaikan ansiosta monta jäikin.
Olin aikeissa mennä operoimaan piikkikruunuani. Siinä on kaksi vartta, toinen pitkänpitkä ja toinen tiitiäinen. Tarkoitukseni oli pätkäistä latva poikki ja laittaa juurtumaan samaan purkkiin, samalla saada se pitkä pätkä haaromaan. Mutta:
Pitkän varren keskelle onkin ilmaantunut pikku lehti! Oletan, että siitä alkaa uusi haara kasvaa. Jos nyt pätkäisen latvan poikki lehden yläpuolelta, tyssääkö uuden haaran kasvu alkuunsa? Olisiko parempi vaan odotella ja katsoa ehkä kesällä katkomistarvetta uudelleen?
Toisekseen, onko piikkikruunuja erilaisia lajikkeita paljon, ehkä jopa lajeja? Mitä katselin teidän muiden kruunuja, ne näyttivät olevan paljon sirompia olemukseltaan. Tämän varren paksuus on parhaimmillaan melkein 3 senttiä, suunnilleen tuon lehdykän kohdalla. Lehdetkin ovat ohuita, eivätkä sellaisia mehikasvimaisia. Kukkinut tämä ei minulla vielä ole, noin vuoden verran minulla ollut. Tänä keväänä/kesänä kukkia odotan
No joo, lähempi tarkastelu osoitti varren olevan jokseenkin täynnä vihreitä nystyjä. En siis leikkaa kun haaroo muutenkin. Tuo pätkä saisi kyllä kasvaa pituutta tuolla juurella, ei olisi niin toispuoleinen ja kiikkerä tämä laitos.
En tiedä lajikkeista, mutta tuohon varren paksuuteen vaikuttaa tietysti sekin, miten vanhasta ja vankasta kasvista tuo sinun (varmaan pistokkaana alkanut?) kasvisi on otettu. Esim. äidilläni piikkikruunu on reilusti tanakampi kuin omani, joka on tuon vanhan piikkikruunun suht. nuoresta oksasta pistokkaana otettu!
Tuo minun piikkikruununi on ihan kukkakaupasta ostettu. Vähän hölmön mallinen oli jo silloin, mutta ostin kun halvalla sai. Oikeastaan ei ole sen jälkeen kasvanut kuin vasta nyt, reilut puoli vuotta minulla olleena.
Eihän se ole hölmön mallinen lainkaan - ainakin minusta kukkakaupan säntillisen symmetriset kasvit on vähän luonteettomia.
Tuo samainen piikkikruununi on keväästä kasvanut melkoisesti ja on nyt oikein kaunis jo Lauantaina yöllä vaan on kisu tiputtanut lattialle ja koko sunnuntain sai lattialla ollakin, maanantaina vasta ehdin korjata pois ja laittaa uuteen ruukkuun, vanha meni tietysti sirpaleiksi.
Huomasin reilu viikko sitten että ensimmäinen kukkavarsi oli alkanut kasvaa, ja huolehdin tietysti että miten nyt käy kukinnan kun häntä näin kaltoin on kohdeltu. Hyvin kävi, nuput aukesivat ja kaunis on. Tässä kuva kukista, väri on vaaleankeltainen, melkein vaaleanvihreä.
Kukat aukesivat kahden euron kolikon kokoisiksi ja kermanvalkeiksi.
Voi, kun on hieno! Minun EX-kaunokaiseni on nyt jo melkoinen roikko. Alkaa hakemaan ison kukan muotoja. Eli oksat alkaa taipumaan alas viistoon… Ei olekkaan yhtä söpö kuin pienenä pystypäisenä. No täytyy odottaa, että saa enemmän oksia ja on tuuheampi. Tosin en tiedä mihin sen laitan, kun ei mahdu mikään leveä ilmestys minnekkään.
Laintapa tähän tämän kaunokaisen kuvan... Siis tällainen tuosta minunkin pikkuisesta pitäisi tulla, mikäli ei kuukahda. Mutta mistäs sitten sille paikka löytyisi? Tämä yksilö on työpaikaltani ja iältään melkoisen vanha... vuosia jo ollut tuollainen puska. Välillä vaan pisimpiä oksia hieman lyhennelty.
No jopas on komea puska ! Tuon kokoiselle kasville on kotioloissa hieman vaikea keksiä sijoituspaikkaa.
Mielettömän upeita. Ihastuin kerran kun näin kuvan jonkun multapussin tai huonekasvikirjan kannessa. Mutta näin suureksi kasvanut
Minun piikkikruunu-kuvat ovat tyräkki-Eubhorbia otsikon alla.Muita Thaimaan kuvia mm vapaa sana->kuvagalleria,orkideat->Orkideat ulkomailla eli kuvia ripoteltuna vähän sinne sun tänne
Tällainen karahka tämä minun entinen, pieni ja söpö on nyt. Kun pituutta on oksiin tullut, on alkanut taipua alas päin. Vielä on melko harvakin.. Ehkä hän haluaisi jo isomman ruukunkin? Tarvii vaan olla melkoisen tuhdit nahkahanskat siirtopuuhiin.
Minulle on siis piikkikruunusta tulossa pistokas,vaaleanpunaisesta,nuo kaikki näyttävät kauniilta=)Toivottavasti saan omani juurrutettua,mielenkiintoista nähdä minkälainen siitä tulee,kun täällä näkee erilaisia=)
Piikkikruunusta täällä ei olekkaan asiaa,eli mehikasvi on ja kasvikortisto kertoo että: Huoneenlämpö riittää. Säännöllinen kastelu, multa saa kuivahtaa. Viileässä kasvupaikassa multa saa olla kuivempana. Noin kuukauden pituinen kuiva jakso saa kukinnan aikaan. Lannoitetaan kerran kuukaudessa. Mullanvaihto joka toinen vuosi varhain keväällä, myöhemmin harvemmin. Samalla pitkät versot voi leikata, jolloin kasvu on tiiviimpää. Itse saan pistokkaan tästä,ja kokemuksia mielellään haluan tästä=)
Piikkikruunusta on keskustelua huonekasvien puolella