kiitos katson sieltä,luulin että on täällä kun mehikasvi on=)
Siirsin mehikasveihin laitetun piikkikruunualoituksen tänne jo olleeseen ketjuunsa. Kiitos Jadeliilalle tuossa välissä annetusta opastuksesta!
Haku-toiminto on hyvä apulainen tutkittaessa josko kasville jo on olemassa valmiina oma ketjunsa täällä, vinkkinä vastaisen varalle ![]()
Nytpä on tenkkapoo... Minulla on piikkikruunu jonka otin erilleen muista kukista myrkytystä varten, punkkioireita olin näkevinäni. No, sehän sitten unohtui sinne eristykseen, kohtalonköynnös kaverinaan, ja tajusin ne vasta kk:n päästä, jolloin kohtalonköynnös oli jo kuollut ja piikkikruunuksin pudottanut lehtensä. Laitoin kruunun loisteputken alle toipumaan ja nyt se kasvattaa aivan samanlaisia "punkkioireisia" lehtiä, mutta mitään elukoita minä en siitä löydä. Tuo on viime syyskesän ostoksia, joten tuo oire on ollut jo ostaessa, ostin alesta ja kiireellä, niin jäi huomaamatta ostaessa.
Osa lehdistä on semmosia ruttanoita, ja kaikki lehdet ovat pieniä kellertäviä läikkiä täynnä, seittiä ei löydy, eikä niitä elukoitakaan. Ehdottakaa jotain. Voiko olla myrkytyksen jälkioireita, tai valon puutetta?
Minä se jatkan punkkitaistelua noiden omien piikkikruunujeni kanssa täällä
Yrittävät alkaa kukkia, mutta ei hyvälle näytä kun eivät pärjää punkeille ja saa tehtyä uusia lehtiä. No, nyt taas lueskeltuani tätä ketjua otan uudet aseet käyttöön: Ihan ensimmäiseksi vaihdan tuon kasvatusturpeen läpäsevämpään seokseen ja sen jälkeen sitten jossain vaiheessa aloitan vähän reilumman lannoituksen, nyt eivät juurikaan ole saaneet lannoiketta. Sumuttelua saavat mahdollisimman reilusti jo nyt, pukkien häädön vuoksi ja mäntysuopa-suihkutuksetkin olen aloittanut ja tulevat saamaan niitä säännöllisesti jatkossakin. On se nyt perkules jos eivät tokene!
Harmittaa kun tykkään niin paljon piikkikruunusta että olisi ihana saada ne kunnolla elosta kiinni, mutta toisaalta sitä makeammallehan se maistuu sitten kun näistä hankaluuksista on selvitty…
Mitenkäs muiden piikkikruunut jakselevat?
Tiipero-82; Mulla sama ongelma. Lehdet ovat vihreitä kyllä, mutta niissä on vaalean vihreitä laikkuja, ihan kuin olisi ötököitä tai joku tauti
, mutta en ole löytänyt mitään kuitenkaan. Muuten kyllä on terveen näköinen ja kasvaa. Olen ostanut prismasta sen alkutalvesta. Pari lehteä kellastutti muuton yhteydessä.
Myrkyttänyt olen mäntysuopaliuoksella ja raidilla, niin lehdetkin kuin mullan. En kyllä ole lannoittanut kuin pari kertaa erittäin miedolla lannoiteseoksella. Käytin sen eilen muiden kukkien kanssa suihkussa kunnon pesulla.
Otin kuitenkin pienen oksan pätkän ja tuikkasin sen multiin, josko lähtis kasvamaan
.
Nyt tuli pieni ongelma. Luin täältä sivuilta että piikkikruunun pitäisi antaa kuivua muutama päivä ennen multaan laittoa
.
Minä olen laittanut ensin veteen hetkeksi että maitiaisneste heittää valumasta ja sen jälkeen antanut kuivahtaa paperin mutkassa puolesta tunnista-pariin tuntiin, jonka jälkeen kaktusmultaan. Lähteeköhän laittamani taimet kasvamaan?
Purkin päällä on kirkas muovipussi.
Ensimmäinen juurrutusyritys mätäni
, nyt kuivatin vuorokauden uutta taimea pöydällä ja eilen laitoin multaan ja pari tippaa vettä perään
. Emokasvikin on ruvennut taas kukkimaan. Onnistuuko pöllyttäminen ja tuleeko siemenniä?
Kuinka tiivistetysti Piikkikruunua tulisi hoitaa? Kuuluuko alempien lehtien pudottelu asiaan?
Nyt alko kiinnostamaan piikkikruunu.Olisiko jollain hurmaavalla henkilollä piikkikruunu josta voisin saada alun?Postikuluja vastaan tai on mulla jotain vaihtariakin.
Ostin omani Plantagenilta kesällä, hintaa en muista, mut taisi olla edullinen, koska harvoin ostan kalliita kasveja. Omani on kasvanut kesästä tosi hyvin, mutta pistokasta siitä en vielä viitsi antaa. Olen siitä saakka tykännyt piikkikruunusta, kun eräs sukulaiseni on kasvattanut omansa melkoisen suureksi, jotenkin se on niin karun kaunis piikkeineen ja punaisine kukkineen.
Ei taida olla piikkikruunun vuodenaika,kyselin eilen Rovaniemen Terrasta ja heille nämä tulee keväällä.
On vissiin vaan ootettava kevättä ![]()
Oisit käyny Ainonkadun kukkiksessa. Sielä niiton myöthän
Meinaakko että olis sielä nyt???
Ehän minä raukka tienny,ja olisko ollu auki eilen?
No en mä nyt ihan satavarma voi olla, mut luulisin,että on ja on se varmaan eilenki ollu auki
Dääm,eipä arvannu.
Paan tyttären asialle ![]()
Hänen ihanuutensa muutti meille eilen.
Siskon työpaikalla on aika korkea piikkikruunu-ryteikkö. Lähetti mulle kuvan ja kysyi mikä kasvi on kyseessä. Oli kukassakin mokoma ja kukka-ahneus alkoi taas nostaa meikäläisessä päätään. Tekeekö nämä siemenöisiä? Siis joitain helpostikerättäviä ja -kypsyviä? Jos vaikka semmosesta laittaisi kasvamaan.. Vaikka oli se kasvi täynnä pitkiä ronttoja niin, että ei kai ois pahitteeksi jos yksi pää menisi poikki.. ![]()
Kukkakauppareissulta tarttui tällainen mukaan sen paremmin kasvista mitään tietämättä. Pakko oli ostaa, kun oli niin ihanan väriset kukat. Saas nähdä muuttuvatko ajan myötä keltaisiksi, vai pysyvätkä enemmän vihertävinä, jos siis saan sen pysymään hengissä.

Ompa sievä piikkis jöötillä.
Mullon punanen piikkis,aika hijas kasvamaan.
Nämä lähti völijyyn Oulun ODL:stä

Kysyin luvan ![]()