jos tänne kirjoiteltaisiin piileoista kun en ainakaan löytänyt keskusteluja.. jos joku osaisi kertoa hyvän hoitotavan Pilea crassifolialle (mikähän on suomeksi :) ) pudottelee lehtiä tosi paljon
tää on kasvanut kovasti viimekesästä ,alkoi nyt rönsylemäänkin.onko muilla tästä kukasta muita lajikkeita?
Kyseessä lienee Pilea involucrata ja lajike “Norfolk”.
Piileoillekin näkyy olevan jo aikaisemmin aloitettu ketju.
Hoyabella, minulla oli samanlainen pilea clauca, mutta kun äiti sitä hoiti, se varsiti kaikki lehtensä ja kuolla kupsahti:(
Minulla on Pilea peperomioides, eli Sateenvarjopiilea. Siinä on hauskan näköinen pyöreä lehti.
Ompas siinä hyvin paljon samanlainen lehti ku kilpipiileassa
"Alun perin ilmeisesti Kiinasta muualle maailmaan levinneellä kasvilla on lähes täydellisen ympyrän muotoiset lehdet, eikä lehtiruoti ala aivan lehden reunasta vaan hieman keskemmältä.
Kilpipiilean latinankielinen nimi on Pilea peperomioides, ja siitä käytetään ilmeisesti myös nimityksiä norsunkorva ja sateenvarjopiilea.
Onpas hauskan näköinen kakapon piilea. Minä annoin oman kilpipiilean pois, kun vanhemmiten kasvoi niin harvanlaiseksi.
Minun kilpipiileani elää juuri ja juuri, se on kranttu kastelemisen suhteen, aina kun laitan vettä, putoo yksi lehti, pitää varmaan jättää kastelematta ;(
Sitä on sanottu myös päivänvarjo-ja parasollipiileaksi.Rakkaalla lapsella on monta nimeä
Kakapolla on tosi rehevä.
Kuinkas tuota hoidetaan? Kakapo on laittamassa ilmojen lämmettyä mulle alkua tuosta Pilea peperomioides kasvista ja ei tunnu löytyvän näille milleen hoito-ohjeita?
Millainen ruukku? Muovinen, savinen, lasitettu?
Koko?
Kastelu: Multaan vai lautaselle?
Valo? Sietääkö paahdetta vai viihtyykö varjoisemmassa tai jopa kokonaan varjossa?
Huonelämpö?
Kuinka usein lannoitetaan?
Mitä muuta?
Laitan sulle hoito-ohjeet. Se ei ole mitenkään hankala hoidettava.
Hyvä, kiitos
Siivosin äsken kuolleet pois kukkalaudoilta, siirsin santtua ja säikähin pirusti, mä katoin että mitä helekatin matoja nuot on
Sit hoksin että nuot mavot tulee kilpipiileasta, net on vissiin kukkia
Tällä kertaa ei voi sanoa, että Iiihana kukka
Joo ei voi, tuo on suorastaan ruma
eikös tuo ole nahkamuorin kukka???
Saattaa olla mut kilpipiilea tuon teki
Kerro sille, et sulla on väärän kasvin kukka ja vielä ruma.
sitä minäkin tässä arvelin,on tullu huti!
Sateenvarjopiilea (norsunkorva), pudotti yllättäen kaikki oksansa. Jäljelle väi vain pelkkä paksu varsi. Otin pudonneet oksat talteen, ja juurrutin ne vedessä. Nyt on kolme uutta alkua kasvamassa. Tämä tyhjä varsikin lykkää nyt uusia alkuja, joten onneksi se ei kuitenkaan kuollut.
Miksihän se nämä oksansa pudotti? Onko kellään kokemusta vastaavasta?