Pikarililja: Kirjopikarililja, Fritillaria meleagris

Tälle ei ollut vielä otsikkoa, mutta minä ainakin rakastan näitä.

Miten tämä meni väärään paikkaan, piti mennä tuonne asiaa lajeittain.

En tiedä miksi, mutta siirsin sen jo, ja samalla lisäsin otsikkoon tietellisen nimenkin. :)

Lähtevätkö kirjopikarililjat siemenistä? Jos lähtevät niin mitä niille tehdään, kylvänkö vain maahan nyt syksyllä? 

mistä näitä saa hankittua?

Hankin juuri ensimmäiset kirjopikarililjan sipulini pomppivaa naurua , olen siis aina himoinnut näitä, en vaan jostakin syystä ole saanut hankittua..... Tänään laitan nämä ja kaikki muutkin sipulit maahan.

Tuossa Pikkukäenrieskan kuvassa näyttää kaverina olevan narsissia ja mietin, että pitäisiköhän minunkin laittaa noin.... sopivat ihanasti yhteen!

Kirjopikarililjat kukkivat nyt parhaimmillaan. Aika ihanaa, että kukka voi olla myös ruudullinen.

Mullai ole ainuttakaan noussut niiten paikalla on vaan tyhjä aukko harmipaikka itsekin tykkäsin niistä .surullinen

Kirjopikarililja on nätti myös valkoisena.

Kirjopikarililja on ehkä kaunein kukka ikinä sydän. Laitan niitä ehdottomasti syksyllä johonkin, jos vain paikallisissa puutarhamyymälöissä tulee vastaan. Aihetta sivuten laitan tähän kyssärin fritillaria uva-vulpiksesta (josta ei taida olla omaa ketjua): istutin viime syksynä em. pikarililjoja parikymmentä kappaletta kukkapenkkiini - vain 5 nousi ylös ärtynyt. Kysymys kuuluu: kannattaako sipuleita möyhiä/ nostaa ylös, vai onko ylipäänsä mitään toivoa, että lopuistakin joskus tulisi jotain?

Railin ei kannata menettää toivoa. Kirjopikarililja voi pitää sapattivuoden ja nousta seuraavana keväänä niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Omani ovat kerran tehneet sen. Olen siitä lukenutkin jostain puutarhakirjasta.

Kirjopikarililja lisääntyy ja leviää hyvin myös siementaimista, tosin ajan kanssa.

Kuuluu myös miun lemppareihin.

Tahtoo ehdottomasti kirjopikarililjan!

Aina kuolaan valkoisten kukkien perään, niissä on sitä jotakin.

Onkos tämäkin tänne kuuluva?

Voi jehna, sipuleita istutin pari vuotta sitten, ei oo näkynyt… Kateellinen täällä vaan huutelee =)

Just nyt syntyi täälläkin keskustelu kirjopikarililjoista - mistä arvasitte, että ostin sunnuntaina Tarton torilta kymmenkunta valkoista?

Mulla on sekä valkoinen että ruudullinen, ja viime vuonna ei näkynyt vilaustakaan, tänä vuonna kukkivat kiltisti vierekkäin ja hm, vähän toisaalla kuin ennen, miten lienevät liikuskelleet rinnettä ylöspäin.

Noin voisi päätellä ettei myyrien ensimmäistä herkkua olisi kun kerran Ahvenanmaallakin kasvaa luonnonvaraisena ja Upsalan Kungsängarnassa villiytyneenä on kasvanut 300 vuotta. Myyristä ei koskaan tiedä, mutta kirjopikarililja ei tykkää yhtään siitä jos se kuivuu kesällä, eli kosteutta pitäisi olla. (tarkistin ihan Lena MånssoninSipulit ja mukulat kirjasta)