Pikkutalvio säilyy nätin vihreänä talven yli.
Kukkiiko tuota muun kuin sinisen ja violetin värisenä? Haluaisin saada omani leviämään, mutta vuohenjuuri kiusaa sitä. Paikka pensaiden juurilla ei ehkä myöskään ole hyvä.
Yleisimmät värit ovat juuri nuo, ehkä yleisin on sininen. Harvinaisena löytyy myös valkokukkainen ja kirjavalehtinen, josta meilläkin on pieni alku.
Tämä on kyllä vähän OT, mutta minulle tulee aina pikkutalvioista mieleen Pokka pitää TV-sarjan Hyacinth Bucket/Bouquet ja hänen "fine Royal Doulton china with handpainted periwinkles". Hyacinth kun aina muistaa mainita tuon astiastonsa melkein joka jaksossa, piti kerran ihan sanakirjasta katsoa, mikä tuo "periwinkle" oikein on. On pikkutalvio. Varmasti ihan sievä astiastokin.
Minkälaisessa maassa pikkutalvio parhaiten viihtyy?
Minä sain siitä alkuja täältä pentin kautta joskus ja laitoin sitä tuonne metsän reunaan
(hapan maa) ja kukkapenkiin missä on normaali multa mutta kummassakaan paikassa se ei ole kovinkaan hyvinvoivaa. Hengissä säilyy mutta ei ole kukkinut eikä kovin kasvanutkaan. Tuo metsän reuna on osin aurinkoinen, kukkapenkki taas lähes koko päivän varjossa. Toinen tässä kukkapenkissä kituuttava kukka on kevätkaihonkukka.
Onko katolta putoava ja tiukkaan painuva lumi haitaksi niille? Tykkäisin molemmista kovasti mutta eivät ne tuossa kyllä menestyne..
Kumpikin pahastuu tiivistyneestä maasta. Minulla oli aiemmalla pihalla hillitön määrä pikkutalviota ja kaihonkukkakin menestyi, ihan tavallisessa puutarhamaassa, aika varjossa. Pikkutalvio oli luiskassa tuhkapensaiden alla. Tällä pihalla pensaiden alla maa on liian tiivistä ja täynnä syreeni?pensaiden juuria, pikkutalvio kituuttaa, kaihonkukka kuoli vissiin kokonaan. Pikkutalvio tosin alkaa viihtyessäänkin lisääntyä hitaasti ja reuhahtaa sitten joskus kolmantena tai neljäntenä vuonna.
Minullakin saattaa olla valkoista. Elin viimekesänä vasta ensimmäistä kesääni tässä pihassa, enkä kukkien runsauden takia muista, mitä kaikkea näin. Rakastan elämää - tuosta pikkutalviosta pidän juuri tuon ikivihreän takia - muistuttaa pääsiäisen sanomasta.
Pikkutalviota saan repiä äitini puutarhasta joka vuosi hirveitä määriä, metsämaata, puolivarjossa ja rehottaa älyttömästi. Toisella puolella pihaa kuivalla kalliolla, lehtikompostikuopan vieressä rehottaa myös, mutta siellä saakin ollla aika rauhassa. Mielestäni väri vaihtele maaperän mukaan, sinisen ja punaisen välillä. Valkoinen on aina valkoinen...
Sain sen myös viihtymään parvekkeellani ja talvehtikin vissiin aika hyvin. Ihan ruukussa ilman kummempia suojia!
Meillä se kasvaa hyvin happamassa maassa atsaleojen ja koivujen juurella maanpeitekasvina. Tässä keväinen kuva, josa "matto" näkyy parhaiten.
Kiitos teille vastauksista. Tuota putoavaa lunta syyksi epäilinkin, se kinttaantuu tosi tiiviiksi ja painaa mullankin tiiviiksi. Täytyy nyt koittaa hakea vielä parempaa paikkaa niille, olisi ollut vaan kiva saada ne kasvamaan tuohon kulkuväylän viereen seinustalle jotta olisin voinut niitä siinä ihailla aina kulkiessani..
Talviot ainakin näyttää edelleen olevan hengissä, kaihonkukasta ei vielä tiedä onko enää ollenkaan olemassa..nyyh..
Pikkutalvioni rönsyilee melkein kaikkialle. Välillä saan ohjailla sen menoa haluttuun suuntaan. Nyt aloitti kukinnan. Meilestäni kyllä on aiemmin ollut tummempi.
Edellistalvi vei kaikki talviot mennessään vanhasta paikasta, onneksi olin siirtänyt sitä muutamaan muuhun paikkaan ja ne selvisivät hengissä.
Tänään oli auennut ensimmäinen kukka
Nyt on auennut myös toisessa paikassa ollut Pikkutalvio. Tämä siis oli tällainen tumma kukkainen, minulla onkin näitä 2- eri väristä.
Tässä vielä vähän tärähtänyt lähikuva.
Tänään huomasin myös. että tuossa lilassa talviossa on nuput. Taisi tykätä paikan vaihdosta jonka tein viime syksynä. Ensi kertaa näen tämän itselläni kukkivan!!
Kauniita nuo Vuokkiksen tummat lilat , mulla vaan tätä tavallista.
Uusien kukkien myötä tänään huomasin niissäkin montaa sävyä.. mistäköhän johtunee..
Pikkutalvio aloitti kukintansa uudelleen
Minäkin huomasin omassani juuri pari kukkaa.
Anna Maria, pikkutalviota lisätään yleensä jakamalla- se kun tekee niitä rönsyjään niin tehokkaasti joka suuntaan :)
Minultakin liikenee alkuja, laita yksityisviestiä jos kiinnostaa...