Kerrattukukkaisen talvion olen saanut kauan, kauan sitten Imatralta. Ei niin ärhäkkä leviämään kun muut. Alkuja saa, jos ken haluaa.
Korpikello: Kerrottukukkainen on varmasti hieno
ja minä ainakin mielelläni haluaisin jos sellaista on tarjolla ![]()
Kiitos Sakra, lähetit minulle viime kesänä tämän värisen, sekin on kaunis, mutta ei ole vielä kovasti levinnyt .
Korpikello, jos vielä löytyy yksi pistokas, niin otan mielelläni .Laitan hölöä.
Onkos kellään kokemusta kuinka tuo pikkutalvio selviää esim. amppelissa? Anopin kukkapenkistä kävin sitä nappaamassa ja pistin seinäamppeleiden reunoille ja puisiin kukkalaatikoihin. Ainakin vielä näyttää tosi hyvältä:) Tiedä sitten jatkossa…
Meillä kasvaa tuossa kuusikossa kaupungin puolella entisten asukkaiden istuttamaa violettikukkaista talviota. Sieltä olen käynyt repimässä pihalleni, kun ei siellä pimennossa ole kenenkään ilona. Jos joku vielä kaipaa, voisin taas käpsehtiä kuusten alle revinnäistöihin.
Korpikellolle suurkiitos.
Lähetys tuli perille ja oli hyvin voimissaan. Istutin sen heti maahan muiden talvioiden seuraan.
Korpikello, tahtoisitko vaihdokkina sellaista murattia joka kasvaa saksassa puita pitkin. Se on kasvaa vähän erilailla, voisin laittaa vaikka kuvan, kunhan pääsen kotiin. En tiedä sen talven kestävyydstä täällä, kun se on ollut minulla sisällä, nyt juurikin siirsin pistokkaan siitä ulos ja istutin maahan.
Kyselin alkukesästä täällä kuinka pikkutalvio selviää ruukussa. En saanut vastausta, mutta kokeilemallahan se selviää![]()

Tässä kesäkuun alun istutukset...

Ja tässä tulosta. Kehäkukat alkavat vasta kukkimaan taustalla. Vähän epätarkka kuva:(

Ja samaa ovenpieltä kauempaa kuvattuna.
Aisaliina, juuri niin, kokeilemalla kaikki selviää , nyt tietää sitten muutkin, että hyvin pärjään ruukussa ja onkin tosi kauniin näköistä . ![]()
Viime keväänä ja kesänä kiskoin ämpärikaupalla sitä pois kukkapenkistä.
Pirkkis, nyt heität suolaa mun haavoille.
Jos sulta vielä liikenee, niin otan niitä ilomielin vastaan.
Myyrätuhojen raportointi jatkuu, tai voihan syyllinen olla jäniskin, mutta ihmettelin kuitenkin miten noin kovalehtinen voi jollekin sapuskaksi kelvata. Siis syöty on. Pari mätästä säästynyt, onneksi, mustikoiden suojaverkoituksen ansiosta. Syödyistä jäljellä vain senttinen sänki ja muutama kuivunut lehti. Piip (=voimasana).
Älä välitä Inkeri,kesällä talviot ovat kahta komeampia pehkoja.
Täällä on kans talvioista suurin osa syöty ja loput silppuna.
Mä just kävin haravan kanssa raapimassa enimpiä vaahteranlehtiä kukkapenkkien päältä, ja ihana vihreys loistaa nyt pikkutalvioiden voimalla!
Kiitos Satues lohdutuksen sanoista. Minäkin toivon, että nuo tuosta vielä toipuisivat, on se pikkutalvion sinisyys niin kaunista. Ja Miiku, odotetaan uutta kasvua ja nousemista yhdessä.
Mun pikkutalviosta on jäljellä yks pieni n. 5 cm kokoinen pätkä. Onkohan paikka liian varjoinen, kun ei millään lähde leviämään?
Kyllähän sen pitäis varjossa menestyä, voisko olla päässy kuivumaan tai joku tekemään tihutöitä? Aikanaan kyllä lapsuuden kodissa vincat kasvoi keittiön oven vieressä seinustalla rutikuivassa ja erittäin aurinkoisessa paikassa…
Pikkutalvio menestyy nimenomaan varjossa paremmin kuin auringossa. Jos on päässyt kuivumaan, niin sitten ehkä ei rupea leviämään. Millainen maa on? Tiivis? Multava? Hiekkaa?
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että varjossa menee paremmin. Toisaalta täällä pihassa on ollut tuota jo ennen meidän muuttoamme, ja kasvaa kuivimmalla ja aurinkoisimmalla paikalla, mitä löytyy! Vähän ränsistyneeltä näyttää tähän aikaan keväästä, mutta virkoaa kyllä ja kukkii mukavasti..