Meidän lavaan kylvetyt pinaatit ovat ryöhänneet ja tuottaneet satoa jo kesäkuun alusta lähtien ja nyt näyttää latvaan tulleen jo kukkanuppuja. Katkaisisinko latvan pois, tekisokö nämä hujopiksi kasvaneet varret vielä hyvää satoa vai repisinkö pois juurineen ja istuttaisin vielä uudet pinaatin siemenet loppu kesää varten?
Syö se sato, mikä on ja istuta syksymmällä uudestaan. Kun pinaatti alkaa kukkia on ainakin minun kokemusteni mukaan ''peli menetetty''.
Mikähän siinä on kun kasvilavassa vierekkäin olevat pinaatti ja rucola ovat aivan toivottoman pitkäksi venähtäneitä, kukkivia ja lähes lehdettömiä molemmat? Kasvuolosuhteiden pitäisi olla hyvät, vettä, uutta multaa jne. Vain aurinkoa ne saavat puoli päivää, ei koko päivää. Olisiko siinä syy moiseen kuromiseen?
Pinaatista en osaa sanoa mitään, mutta rucolaa pitäisi kylvää pitkin kesää, sillä se kukkii näissä meidän valo-oloissamme aika nopeasti ja menettää parhaan makunsa. Lehdettömyys johtunee kirpoista, jotka tykkäävät kaikista ristikukkaisista ( myös tuoksupieluksesta). Kirppoja on tainnut olla tänä kesänä tavallistakin enemmän. Olen katkonut rucolasta kukkavarret heti niiden ilmestyttyä, jotta taimet tuottaisivat vähän kauemmin hyviä lehtiä.
Onko mahdollista että viime kesäinen pinaatti on kylväytynyt itsestään? Mielestäni samaisessa paikassa kuin viime kesänä on jälleen pinaattia vaikken ole sitä kylvänytkään. Mietin vaan ettei olisi jokin pinaatinnäköinen rikkis... ikävä sitä mennä syömään.
Uuden Seelannin pinaatti ainakin pitää huolen itse lisääntymisestään!
Pinaatti voidaan suotuisissa oloissa kylvää jo syksyllä. Täten on aivan mahdollista, että kylväytyy itsekseenkin, jos on saanut syksyllä kukkia ja siementää.
Kiva kun joku vastasi!! Todellakin kävi niin osa pääsi kukkimaan ja ilmeisesti sitten myös siementämään. Luulin ettei sieltä talven jälkeen mitään nousisi mutta on hyvä tietää että uskallan laittaa ruuaksikin mitä oletin pinaatiksi. Mites tietää mitä lajia se pinaatti on? Ja vielä, kiitos vastauksista!
Kuva Uuden Seelannin pinaatista!
Ensi kertaa elämässä olen säilömässä pinaattisatoa. Ei tunnu hassummalta:)
Satoa…tässä vaiheessa…??? Täällä kasvimaalle ajat sitten kylvetyt uudenseelanninpinaatin siemenet on saaneet mullan pinnalle nuppineulanpäänkokoisen vihreän alun. Herkulliselta (ja kadehdittavalta) näyttää Kurpitsan sato
Täällä ei ole pinaatissa mitään eloa, täytyy kaiketi kylvää uudet siemenet. Onko niiden kylvössä jotain jippoja? Kylvin samaan aikaan herneet, punajuuret ja parsaherneet, kaikki muut on hyvässä kasvussa, mutta pinaattia ei näy eikä kuulu.
odotapa nuu, kun köynnöspinaatti ehtii varttua. siitä on jo pari kuukautta kerätty satoa kassillinen toisensa perään…
uudenseelanninpinaatti kannattaa muuten esikasvattaa. noin maaliskuulla kylvö ja istutus säiden niin salliessa.
Ihana pinaattisato Kurpitsalla. Pinaatti on kyllä ehdoton lempparikasvikseni :).
Tuon köynnöspinaatin vitamiinipitoisuus minua kiinnostaisi kovasti, onkohan samanlainen vitamiinipommi kuin muutkin pinaatit? Minen ole vielä raaskinut omia köynnöspinaattejani nyppiä, vaikka kasvavatkin ihan silmissä.
Olisittepa nähneet viime vuoden kasvun:) Pari senttiä ja sitten kukkavana. Nyt luin jostain, että täytyy kylvää mahdollisimman aikaisin ja äitienpäivänä sain jo siemenet maahan.
Meillä pistettiin viime keväänä lavaan, vanhojen ikkunanlasien alle pinaatin siemenet toukokuun alussa ja sato oli aikainen ja paras ikinä. Tänä keväänä meni myöhäiseksi, eikä vieläkään ole valmista. Eli aikainen kylvö on hyvä pinaatille.
Höh, kylvin 19.5 muttei mitään itämistä, harson alla ovat olleet ja kastelinkin aluksi, viime ajat luonto hoitanut sen osuuden. Lajike on Hyötykasviyhdistykseltä tilattu ‘Bordeaux’. Uutta laitan kyllä multaan, köynnöspinaatti on vielä niin pieni ettei sitä passaa alkaa syömään.
Kurpitsa, miten säilöt sadon?
Irrotin lehdet, huuhdoin ne ja ryöppäsin. Pilkoin veitsellä aika hienoksi ja pakastin kerta-annoksiin. Tykkään pinaattiperunamuusista.