Pinaatti, Spinacia oleracea

Hei muut pinaattipöpit! Onko kukaan viljellyt kasvihuoneessa pinaattia? Olin ajatellut, että vielä pistäisin uudenseelanninpinaatit multaan ja saisin syksyksi satoa. Toisaalta tämän ketjun kokemusten perusteella ei vaikuta hyvältä idealta… aika hitaasti on tainnut itää.
Mainoslause "erittäin nopeakasvuinen" sai ostamaan pussillisen siemeniä. Vaihtoehtona olisi myös pussillinen American Giant -lajiketta.
Kasvariin laittaisin, koska minulla raukalla ei tässä kotona oikein avomaan viljelmille ole tilaa. Rucola, basilika ja lehtitilli ovat jo tuottaneet kivasti satoa ihan parvekelaatikoissa kasvihuoneessa. Rucolaa pitää ainakin kylvää vielä erä :slight_smile:

Mä ajattelin kylvää tavallista pinaattia kasvihuoneeseen elokuun alussa. Sato ehtii valmistua ennen syksyn kylmiä ja pimeät yöt toivon mukaan estävät kukinnan.

Kiitti ritterina.

Ei kai päivien lyheneminen vaikuta siten, että pinaattiin kertyisi nitraattia? En ymmärrä paljoakaan nitraattiasiasta, mutta olen jotenkin käsityksessä, että valon määrä vaikuttaisi siihen. Pitänee googlata jos vaikka löytyisi lisätietoa.

Mutta periaatteessa vaikuttaa siis siltä, että vielä ehtisi saada kasvihuoneesta pinaattia. Se olisi ihanaa, tuorepinaatti ei kuulu meillä päin kauppojen valikoimiin.

Nyt pitää miettiä sitäkin, kylvänkö tavallista vai uudenseelannin pinaattia. Ehdotuksia otan miel vastaan, ei ole kokemusta minkäänlaisesta pinaatin viljelystä.

Tjaah. Meillä on ainakin pinaatti itänyt tänä vuonna poikkeuksellisen kitsaasti. Mikä lie vikana, oikein sitä itsekin juuri tänään hämmästelin. Täytyypä koettaa vielä kasvarissa kunhan tuo nyt tuosta kohta valmistuu...
Minulla on kokemusta vain uudenseelanninpinaatista ja satoa on kyllä yleensä aina tullut ihan runsain mitoin.

Kiva kuulla Hyrinä että uudenseelanninpinaatti on tuottanut sinulla hyvin satoa!

Mikä lie itämisongelma sitten ollutkaan.

Menisiköhän pinaatti muuten kasvihuoneessa ihan parvekelaatikoissa? Sellaisissa olen kasvatellut muita yrtti- ja salaattikasveja tomaattien isompien laatikoiden edustalla.

Minulla uudenseelanninpinaatti kasvoi isossa kukkaruukussa hyvin kasvihuoneessa.

Alku oli hidasta juromista, mutta sitten kun vauhtiin pääsee alkaa satoa saamaan hyvin.

Ehkä nyt jos kylvää, niin varmempi satoinen olisi tavallinen pinaatti.

Kiitos kommentista Alisha. Kun tästä nyt eestyisi penkomaan jotain istutusastiaa, niin kylvän osan pinaatinsiemenistä. voishan tuota huvikseen vaikka kokeilla molempia lajeja ja jättää loput siemenistä odottamaan ensi kevättä.

Millaistahan multa saisi olla pinaatille? Takapihalla lojuu sellaista vielä aikas karkeatekoista kompostimultaa. Ehkä ei hyvä. Pitäsköhän ostomultaan turvautua.

Jos hiekkaa käytössä, niin sekoittaisin kompostimultaa siihen.

Pinaatilla ei kovin vahva tarvitse minusta mullan olla.

Ainakin kuvittelen, että nitraattia tulisi enemmän kasviin vahvalla lannoituksella…

Nitriitti/raatti -ongelma tulee liiasta typestä, eli ei kovin vahvaa multaa tai lannoitusta pinaatille.

Pilvinen sää edesauttaa eli lisää nitr… kertymistä kasviin. Kerätä pitäisi siis aurinkoisena päivänä iltapäivällä mikäli oikein muistan.

Uudenseelanninpinaatti itää tosi hitaasti ja alkukasvu on sekin todella hidasta. Siten voi olla ettei kasvi ehdi tuottaa kunnolla satoa näin myöhään kylvettynä. Mutta jos sinulla on tilaa niin laita ihmeessä, mikä ettei. Ja me täällä olemme tietysti loppusyksystä kiinnostuneet kuulemaan miten kävi!

Kiitos kommenteista.

Suunnilleen samanlainen käsitys minullakin on ollut, että liika lannoitus ja lisäksi heikot valaistusolot voivat n-ongelmaa aiheuttaa.

Pitääpä tänään laittaa pinaatti kasvamaan.

Varmaan laitan tavallista pinaattia enimmäkseen ja korkeintaan pienen kokeilu erän uudenseelanninpinaattia. Kiitos vielä kerran.

Pinaatinviljelyssä taitavat olla hyvät neuvot kalliit. Tavallinen pinaatti kasvatti avomaalla pitkät harvalehtiset rimpulat, joista sen jälkeen on kasvattanut pelkkiä kukintoja. Säilöttäväksi kertyi muutamasta varresta yhden pikku- minigrip -pussillisen verran itse lehtiä.

Siinä ulkolaisessa puutarhaohjelmassa sanottiin, että täytyy kylvää mahdollisimman aikaisin keväällä tai syksymmällä, muuten kukkii ennen aikojaan.

Onko tämä lamo- eli uudenseelanninpinaattia? Otin siemeniä viime keväänä ketjukirjeestä, kylvin keväällä ja nyt huomasin tällaisia nousseen. Tunnistus on kuitenkin epävarma.

Tässä vertailukohtana 37 kokoinen Hai.

ihan on oikea arvelusi, sitähän se.

Kiitos varmennuksesta mai-lee! Kuinkas tuota kannattaa käyttää? Lueskelin vanhoista keskusteluista, ettei tuo ole oikeasti edes pinaatille sukua. Puutarha.netin kasvikortisto muuten väitti, että lamopinaatti on monivuotinen ja kuvakin oli väärä (jos tuo minun on sitä), joten hiukan heikosti olen löytänyt tästä tietoa. Heitänkö vaan lehtiä vokkipannulle, vai peräti tuoresalaatin sekaan? Pitäisikö kuitenkin ensin ryöpätä?

minä aina kypsennän pinaatin. voi olla, että olen turhan varovainen, mutta kun niin aikoinaan nuorena opin. wokkaamalla tai keittämällä. pakkaseen laittaessani ryöppään.

oikeassa olet: ei ole kasvikortiston kuva ainakaan niistä kolmesta erilaisesta pinaatista, joita itse olen viljellyt. - jonkin sortin salaatti, ehkä(?)

Kiitos taas mai-lee! Taidanpa tänään laittaa elämäni ensimmäiset lamopinaatit :).

Osa pinaateista pitää ryöpätä ja osan saa syödä raakana. Riippuu lajikkeesta.

Olipa hyvää tietoa tässä ketjussa. Siirrynkin tästä sujuvasti uudenseelanninpinaatin kylvöihin koska vaikuttaa siltä että nyt on just oikea aika tehdä sekasvava kasvi

Muoks: etsin kylvötietoja ja luin että siemeniä on hyvä liottaa yön yli. Ovatkin vähän sen näköisiä.

Nuu. Minä suoraan maahan kylvin ja hukuin pinaattiin viime kesänä. Nimenomaan uudenseelannin. LAitoin vielä liian tiheeseen, kylvin n 15cm:n välein. Jäi pakastettavaakin reilusti.