Pinaatti, Spinacia oleracea

Pinaattia kannattaa laittaa kukka-amppeliin ja ruukkuihin kesäkukkasten kaveriksi. Kasvaa vietävän hitaasti aluksi ja syksyllä kun muut alkavat jo lakastua pinaatti pinkaisee kasvuun. Vihreätähän pitäisi myös olla istutuksissa, persilja toimii myös. Kananpaksia luomulannoitteeksi, ihan kaikkia kukkalannoitteita en syötäviin juttuihin laittaisi...

Mikä pinaatti olisi paras valinta kerrostalon lasitetulle parveekkeelle ruukkuun kasvamaan?

Minä laitoin ensimmäistä kertaa pinaattia tänä keväänä. Olen esikasvattanut taimia sisällä, ja myöhemmin ajattelin lykätä ne parvekkeelle. Meillä ei ole parvekkeella lasitusta.

Siitä en osaa sanoa, mikä olisi sopivin lajike parvekekasvatukseen. Omassa pinaatinsiemenpussissani lukee "Pinaatti Matador", ja se on ainakin sisätiloissa itänyt todella nopeasti. Pussissa sanotaan itämisajan olevan 8-15vrk, mutta omani ovat alkaneet itää 2-3 päivässä. Saa nähdä sitten, kun kesällä kylvän uutta satsia suoraan parvekkeelle, vieläkö itävät niin nopeasti.

Ensimmäiset lehdet kasvoivat aika pitkiksi ja luikeroiksi, nyt on alkanut kasvattaa toista lehtiparia. Toivottavasti jaksaisi tehdä runsaita lehtiä, eikä venyisi vain pituutta, niinkuin jotkut sanovat käyneen.

Onko teillä tietoa, kuuluuko pinaatti etanoiden herkkulistalle? Minulla olisi mahdollisuus laittaa pinaattia kesällä myös vuokrapalstalle, mutta en halua kylvää mitään, minkä etanat kuitenkin söisivät. Viime kesänä sain mahtavan salaattisadon, mutta etanat kävivät sen kimppuun voimalla, ja minä päätin luopua taistelusta. Parvekkeella en valitettavasti saanut salaattia menestymään... Kerrankin kun saan jonkin rehun kunnolla kasvamaan, niin sitten pitää jakaa se limaällötysten kanssa!ärtynyt

Mulla on nyt kasvamassa juuri tuota Matadoria sekä Bordeauxia, jolla on punaiset varret ja lehtiruodit. Ovat jo kasvaneet niin, että olen niitä karsinut ja on pari tainta molempia. Lisä kylvöä ajattelin laittaa hieman myöhemmin.

Mullakin nuo itivät tosi hyvin. Ovat nyt päivät parvekkeella ja yöksi otan vielä sisälle.

Hei kaikille, palaan taas Puutarhanetiin pitkän talvikauden jälkeen. Aika ei tahdo riittää virtuaalipuutarhailuun, mutta kasvihuone on nyt pesty ja puunattu, multa sisällä ja kompostoidulla hevonhyvällä maustettu.

Viime syksynä pinaattinin paleltuivat, mutta nyt uudella innolla. Ajattelin kylvää uudenseelanninpinaatin ruukkuihin kasvihuoneeseen. Viihtyyköhän se koko kesän kasvihuoneessa vai nostanko ruukut kuuman kesän tullen kasvihuoneen edustalle perustettavaan ruukkupuutarhaan? Esikasvattaminenn nyt kyllä jäi, mutta kai kesää on vielä jäljellä sen verran, että ehtivät kasvaa :wink:

Vasta kolmannesta kaupasta löysin peruspinaatin siemeniä. Kylvin niitä kasvihuoneeseen tomaattien viereen. Toivottavasti onnistuisivat, niin saisin pinaattiakin pakkaseen. Nokkosia onkin noin kymmenen purkkia talven varalle.

Milloin tietää,että peruspinaatista voi korjata satoa?

Kun kerättävää alkaa olla riittävästi, yleensä napsin lehtiä sieltä täältä. Pinaattikin taitaa innostua kasvamaan kun illat pimenevät. Eräänä päivänä niitä on vain hurjat määrät!!

Pinaattini (pussin mukaan nimeltään “Nores”) on tuottanut jo komeasti satoa: sitä on laitettava pakkaseen, sillä ei ehdi kaikkea syödä nyt. Kysyisinkin teiltä pinaattia säilöneiltä kuinka olette menetelleet: pilkkoneet ja sitten ryöpänneet vai toisin päin? Ja ryöppäys on tarkoittanut muutaman minuutin kiehauttamista, niin että pinaatti menee kasaan? Tässä ketjussa oli säilömisestä jo puhetta, mutta varmistelen kuitenkin…

Ryöpätään pilkkomatta, kohmeisen pakkasesta otetun saa helposti pilkottua.

Kiitos Ladyblues muuten pinaatintaimikuvasta… Olen pähkäilllyt, että mitä ihmettä yhdessä laatikossa kasvaa, kun nimilappu on kateissa??? Näyttää kuvaasi verraten kovasti pinaatintaimilta ja muistelen pinaatisiemeniä roiskineeni sinne tänne :slight_smile: Hyvä jos ovat pinaattia, silllä se on hyvää.

KUinkahan isoina muuten keräätte lamopinaatin eli uudenseelanninpinaatin lehtiä? Mulla nyt n. 5-7 cm (arviolta)?

Kuva oli kyllä Susibasilikan. Mulla toi ensimmäinen kylvös alkoi kukkimaan tosi aikaisin, ilmeisesti pääsi muutaman kerran kuivahtamaan liikaa. Nyt on tulossa uudet taimet, pitäsi istuttaa vähän isompaan.

Mulla ei ole tuota lamopinaattia, joten en osaa sanoa, muuta kuin, että itse olen ottanut sitten kun näyttää siltä, että niistä jotain saa. Alhaalta päin alkaen.

Lamopinaatin kanssa on isoja ongelmia, yksikään siemen ei ole itänyt. Siemenenä Suvipihaa jossa päiväystä reilusti jäljellä, maana savipohjainen, humuksinen, suhteellisen muheva maa ja kylvö on pidetty koko ajan kosteana. Keväällä kylvin ensimmäisen kerran pari vakoa, ei mitään tulosta, sittemmin juhannuksen aikaan juhannusporkkanan kanssa - ei mitään kerrottavaa siitäkään. En uskalla kaivaa maata ja tutkia onko siemenet missä kunnossa ettei nuo porkkanat suutu ja vastaavasti kevätkylvön vieressä/nyt jo päällä on salaattia joten en pääse sinnekään ronkkimaan.

Osaisitteko sanoa mikä on ollut vikana? Tosi huonosti on kyllä muutenkin mennyt, Isoäidin kurttukaalista ei itänyt yksikään pussillisesta, kiinankaalipussista muutama, Great Lakes -salaatti kasvattaa nyt edelleen kolmea hassua viisisenttistä tupsua koko pussillisesta myös ja ajallaan kylvettynä, Suvipihan palsternakkapussista kaksi kasvaa. Harmittavaista :confused:

Oisko juhannuksena voinut olla liian lämmintä??

Mitenkäs maa muuten - kaikki muutko viihtyvät paitsi ristikukkaiset (ja palsternakka)?? Miten lannoitit, onko kalkittu jne…

Voi olla että juhannus oli liian lämmin, kuitenkin olisin olettanut että se aiempi toukokuun kylvö olisi noussut edes joissain määrin. Kastelen säännöllisesti pari kertaa viikossa tai tarpeen mukaan, sateista riippuen. Kasvimaa on katettu kokonaan ruohosilpulla, paitsi tietty kylvövaot.

En ole saanut oikein jakoa tehtyä sille mikä ei viihtyisi, parsakaali ja kukkakaali on kauniin vehreänä kasvaen vauhdilla, salaatit (paitsi se kaikkein odotetuin, Great Lakes)komeita, kesäkurppa hyvässä kunnossa, lanttu ja nauris kasvaa, retiisit ovat normaaleja, tilli on kyllä normaalia pienempää ja matalaa, normaalin oloista muuten, mangoldi kasvaa todella hitaasti.

On lannoitettu keväällä kompostilla, kanankakalla ja palaneella hevon turvepeellä - kaikkia oli vaan vähän saatavissa. Kalkittu on reilusti ohjeen, hepantuotoksen pHn noston ja “silmämääräisen” tarpeen mukaan sillä kauan liukenevalla rakeisella kalkilla. pHta en ole mitannut mutta luonnonkasveista päätellen olisi sentään ihan ok tilassa, kasvimaan ympärillä kun kasvaa ihan sammalta ja vastaavia mutteivat ne yritä paria metriä lähemmäs viljelystä.

En oikein nyt muuta osaa kertoa :confused:

En päässyt muokkaamaan enää tuota äskeistä viestiäni, piti kuitenkin lisätä että tuhkaa olen myös antanut varmaankin kolme kymmenen litran ämpärillistä tässä keväästä alkaen kun kirppoja sillä torjunut. Kasvimaan koko on noin kahdeksaisen neliötä ja määrä on lähinnä keskittynyt noille parsa- ja kukkakaaleille jotka voivat hyvin.

Hei, nopea kysymys jos sattuisi olemaan tietäviä paikalla: täytyykö pinaatin lehdet ryöpätä ennen pakastamista vai laitetaanko/voiko ne laittaa suoraan pakasteeseen? Lähden tästä noukkimaan köynnöspinaatin lehtiä vaikkei sieltä vielä paljoa irtoakaan, ja uudenseelanninpinaattiakin voisi pikkusen jo karsia.

Mie ainakin olen ryöpännyt.

Mie oon ryöpännyt ja silpunnut/ hurauttanut sauvasekoittimella valmiiksi.

Kiitän Kurpitsaa ja Miikua. Ryöppään siis, varmaan minuutin verran on ihan riittävästi.