Pinaatti, Spinacia oleracea

Oletteko ja miten olette käyttäneet pinaattia ihan suoraan ruuanlaittoon? Säilömisestä oli hyviä vinkkejä, mutta kaipaisin vielä ideaa ruuanlaittoon. Pinaattilettuihin kun ei tuo määrä riitä, mitä pienestä penkinpätkästä saan kerättyä. Eikä oikein ole mieltä lähteä säilömään kourallista kerrallaan hymy

Laita Talvio pottumuusin sekaan, maistuu erityisesti uunilohen lisukkeena.

Talvio, minä laitoin eilen tekemääni kanttarellikeittoon sekaan kiehumaan uudenseelanninpinaatin lehtiä. Nehän on aika miedon makuisia joten lähden siitä ajatuksesta että sopivat lähes mihin vaan sekaan laitettavaksi. Ehkä kokeilen seuraavan kerran keittoa herneistä ja pinaatista (molempia kasvaa omasta takaa pikkuisen), perunaa mukana…

Talvio - laitan usein myös risoton sekaan. Pinaatti-lohi-pastavuoka on myös hyvää. Sopii myös munakkaaseen/munakasrullaan, sämpylätaikinaan.

Jees, hyviä ideoita. Kypsennysvaiheessa varmaan lisätään? Loppuvaiheessa vai annetaanko muhia?

Risottoon olen laittanut sillai loppuvaiheessa, että saa jonkun 7-10 min muhia… tuskin pidemmästäkään muhimisesta “kärsii” muut kuin ehkä vitamiinit?

Viime viikolla söin pinaattisalaattia.

Minäkin syön pinaattia tuoreeltaan salaatissa. Olen myös joskus Portugalissa syönyt ihanaa pinaattimuhennosta, jota yritän matkia kotona siinä onnistumatta. Muhennoksessa taisi olla ainakin voita, sipulia, kermaa, suolaa, muskottipähkinää…

Laitoin alkuviikosta itämään uudenseelannin pinaattia kaksi siementä per potti. Nyt itävät hullun lailla ja jokaisessa potissa on ainakin 5 versoa. Kuuluuko tän tehdä näin? Pinaatti on mulle ihan uusi tuttavuus.

kuuluu. siemen on saman"mallinen" kuin punajuuren ts monta siementä yhdessä (juuri viime viikolla näin sen sanan, jolla tuommoista rypästä ihan oikein kutsutaan, mutta unohtanut olen taas:-)).

anna kasvaa semmoisena tupsuna ja istuta maahan kumpikin tupsu erikseen. ainakin puolimetriä pitää jättää väliä.

Kiitos, näin teen :slight_smile:

Oivoi, laitoin uudenseelannin pinaatin ennen aikojaan multaan kun kuulin juttua että hitaasti itää, mutta alle viikossa on alkanut versoa pukata… Toivottavasti jaksaa keinovalolla hallanvaaran yli.

Mun pinaatti on pikkuruisen keittokomeron ikkunalla amppelissa. Hyvin kasvaa. Ja valoa riittää eteläpuolella hyvin.

Laitan tähän pinaattiketjuun, vaikka taitaa olla eri suvun kasvi. Taimella on nimittäin malabarinpinaatti (Basella alba) ja kyselen, onko kenelläkään moisesta kokemusta? Kylvin viikko sitten uudenseelanninpinaattia ja tätä malabaria. Molemmat itäneet kohtalaisesti, mutta malabarin taimi on tanakka, vähän kurkun taimen oloinen. Pussin mukaan kasvaa 2 - 3 m:ksi ja suositellaan kasvihuone/ruukkukasvatusta.

Malabari kasvaa kohisten. Kylvin muutama vuosi sitten aikaisin keväällä sisälle (10 sentin ruukkuun). Hetkessä se oli ihmisen mittainen ja kun en saanut niitä uloskaan niin meni kompostiin.

Haa, ja minulla on toista kymmentä tainta. Kasvatan viidakon ja kutsun pikku ‘tarzanit’ kylään.

Raijani kirjoitti:
Kasvatan viidakon ja kutsun pikku ‘‘tarzanit’’ kylään.
- Tuohon tarkoitukseen se on mitä mainioin!

Kertokaahan, onko pinaatin maku pilalla, kun on päässyt kukkimaan? Ts. käykö niin kuin esimerkiksi rucolalle ja korianterille, vai tyrehdyttääkö kukinta vain kasvun? Huomasin eilen, että viisisenttiset pinaatintaimeni olivat lähes kaikki ryöhähtäneet kukkaan. Kyllä suretti.

jos lehti ei ole kellastunut ja puiseva, on se tietenkin syötävissä. Kylvä uutta 2 viikon välein, niin kukinta ei lopeta ruokailua.

Mitä mahtavat olla pinaatin lehdillä olevat ruskeat klöntit? Ovat sellaisia muutaman mm kokoisia, kuivahkoja ja jotenkin jauhemaisia. Sain pinaatinvarsia mukaani ja laitoin ne maljakkoon odottamaan käyttöä. Maljakko oli valkoisella liinalla ja seuraavana päivänä ihmettelin ruskeita laikkuja liinalla, joiden keskellä oli tällainen klöntti. Sen jälkeen huomasin niitä lehdilläkin. Tekeekö jokin ötökkä vai erittääkö pinaatti jotain (rauta)yhdistettä?