Pinaatti, Spinacia oleracea

Kiitos lämpimän syksyn, keräsin eilen vielä tuhdin nipun pinaattia pihasta illalliselle. Tosin pinaattini ei oikeastaan ole pinaatti lainkaan vaan Beta-sukuun kuuluva mangoldin sukulainen “perpetual spinach”. Harvinaisen kiitollinen kasvatettava se kyllä on ollut. Ei kukkinut koko kesänä ja kesti muutaman pakkasyönkin hyvässä kunnossa. Olen täältä lukenut, että joillain on mangoldi talvehtinut ja nyt tietysti elättelen toiveita, että tuo sukulainenkin sinnittelisi talven yli. Ensi kevään kylvettäviin se kuuluu aivan varmasti.

suomalaiselta nimeltään taitaa ollakin ruotimangoldi (beta vulgaris var. flavescens)

Ruotia tuossa versiossa on tuskin nimeksikään, etenkin kun poimii lehdet nuorina. Kävin vilkaisemassa T&M:n sivuja ja heidän mukaansa lajike on Beta vulgaris v vulgaris. Mitä se sitten suomeksi lienekään. Joka tapauksessa hyvää ja mureaa keitettynä. :slight_smile:

Minä laittelen pinaattia oikeastaan joka paikkaan! Salaatteihin se sopii erityisen hyvin, ja lisään sitä random määriä myös kaikkeen mitä paistan pannulla niin kauan kun satoa piisaa. Oudoin paikka mihin se omasta mielestä sopii on karjalanpiirakka. Tuomaksentorilla helsingissä eräs leipuri möi kaalilla täytettyjä karjalanpiirakoita (suosittelen muuten lämpimästi! Riisin sekaan puolet keitettyä kaalia ja avot!), ja siitä lähtien olen laitellut riisin sekaan millon mitäkin. Kaali toimii parhaiten mutta pinaatti tulee hyvänä kakkosena. Hirveä duunihan niissä karjalanpiirakoissa on mutta joskus sen väärti…

Hih! Näyttäisi vahvasti siltä, että mun perpetual spinach olisi talvehtinut. Lehdet ovat tietysti aika surkeassa kunnossa talven jäljiltä, mutta tyvestä näyttäisi pukkaavan uutta kasvua.

Ekat pinaattikylvöt tehty:) Nyt vain täytyisi osata niitä kasvattaakin. Pinaatti ei ole oikein ikinä onnistunut kunnolla. Nyt on ainakin kylvetty tarpeeksi ajoissa…

Mulla on sellainen muistikuva, että pinaatti äityy kukkimaan liian kylmissä ilmoissa ja siks se pitäis kylvää vasta vähän myöhemmin. Mun mielestä pinaatti oli kyllä aina vaikea ja helposti kukkiva. Olen itse luopunut koko pinaatista ja kasvatan paljon helpompaa mangoldia.

Laitoin pinaattia tulemaan kasvihuoneeseen huhtikuun alussa, nyt jo pinaattisatoa kivasti. Iti viileässä hyvin, ja nyt kasvaa reippaasti. Hyvää eittämättä - ja kohta mangoldin siemenet multiin!

Mut voipi olla, että muistikuvani on ihan väärä. Siis että helposti kukkaan virittyminen johtuukin jostain muusta. En ole niin pitkään aikaan pinaattia miettinyt ollenkaan.

Olen kylvänyt aiempina vuosina myöhemmin, ajattelin jos aikaisuus auttaisi. Pussissa ainakin lukee, että kylvö heti maan ollessa sula. Kasvupaikkani on kuiva, olen ajatellut, että se voisi olla ongelma tai sitten olen nitraatin pelossa pitänyt liian laihassa maassa. Tiedäppä tuota, mutta vielä yritän…

Kasvatus kehikossa itää pinaatti :slight_smile: Eilen ei villä mitään pinaatin kohdalla näkynyt.

Pinaattisato kerätty, putsattu ja ryöpätty. Iso työ, vähän jää jäljelle.

Mikä on maanlaadun vaikutus pinaatin kasvuun? Itselläni ei koskaan kasvanut hyvin ja oletin sen johtuvan läpäisevästä, hiekkamoreenipohjaisesta maasta. Vaikka maa on multavaa, onnistuvat kaikki tasaista kosteutta vaativat kasvit huonosti, pinaatin lisäksi nauris ja retiisi tulevat helposti väkeviksi - etenkin, kun emme ole kesämaalla alituiseen päivystämässä ja kastelukin on hoidettava kastelukannulla. Luovuin pinaatista jo vuosia sitten, sijaan keväällä nokkonen ja myöhemmin mangoldi.

Onko teilllä pinaattia kasvattavilla savimaa tai muu pidättävämpi kasvualusta?  Tykkäisin kyllä pinaatista ihan raakanakin, mutta en jaksa nyppiä huonosti kasvaneita pikku lehtiä.

Tein uudenseelanninpinaatille eli lamopinaatille (Tetragonia tetragonioides) oman ketjun ja siirsin sinne muutamia sitä koskevia uusimpia viestejä.

Sain tänä kesänä kasvatuslaatikot pystyyn ja lähdin kokeilemaan hyötykasvien viljelyä. Pistin joukkoon myös pinaattia.

Nyt meinasin kerätä satoa talteen, kun huomasin pinaatin varressa, lehtien tyvessä “karvaista” kasvustoa. Varren alaosassa on myös muutama pieni vihreä pallero. Onko tämä nyt sitä, kun pinaatti kukkii? Olen tarkkaillut vaan pinaatin latvaa, ettei siellä näy minkäänlaisia nuppuja. Onko ensimmäinen satoni pilalla? Koitin kovasti googlettaa pinaatin kukintoa, ilman tulosta.

Eikös ne latvaan tule ne kukinnot, mulla on vaan uudenseelannin pinaatti joskus kukkinut. Maistamallahan se selviää, että onko pilalla.

Muutamana vuonna olen pinaattia kokeillut huonolla menestyksellä, mutta tänä vuonna on jostain syystä onnistunut erityisen hyvin, vaikkeivät edes kaikki itäneet. Lehdet ovat kauniita, tiheässä ja hyvän makuisia. Kylvin muistaakseni kesäkuun alussa. Tänään juuri laitoin pinaattikeittoa, nam.

Onko kokemuksia Malabarinpinaatin kasvatuksesta, mausta yms? Ei taida sille löytyä omaa osiota, joten täältä kyselen :slight_smile:

Multiin meni jo jonkun aikaa sitten, piti olla kovin hidas itämään mutta taisi mennä kolme päivää kun niskalenkit oli näkyvissä! Hurjan tanakka taimi kasvaa vielä ainakin hitaasti.

Toivottavasti kasvutahti jatkuu maltillisena, muutto vappuna, ettei tarvitse mitään metriheikkejä kuljetella :slight_smile:

Mulla on Malabarinpinaattia myös kasvamassa. Ihan uusi tuttavuus :slight_smile: Kovin hitaasti kasvaa, kuukaudessa on tullut vasta sirkkalehtien lisäksi pienet kasvulehdet. Mutta kuulemma sitten kun pääsee vauhtiin niin kasvaa hurjalla vauhdilla. Ajattelin laittaa sitten kun maa on lämmin muutaman siemenen suoraan ulos lavakaulukseen kasvamaan. Nämä sisällä kasvatetut laitan suureen astiaan.

Surkean pienet pinaatin taimet kukkivat kaikki. Niille ei varmaan voi mitään. Kannattaako kylvää uudet? Sama vika on sitruuna korianterilla. Viiden sentin taimet kaikki kukkivat.

:weary: auttakaa!
Mitä tekisin pinaatista?Penikkana pakotettiin koulussa syömään kokkareista pinaattikeittoa ja inho siihen säilyy.
Nyt kuiteski oon päättänny opetella syömään ees jotaki pinaattiruokaa ja mulla nyt pinaattia kasvimaalla.Haittaako jos se alakaa kukkimaan? Maitopohojanen keitto ällöttää,kattelin vesipohojasen pinaattikeiton ohojetta ja se ei tuntunu niin ällöltä.Vaikialta tuntuu tutustua uuvestaan :weary::weary::weary::weary::weary::weary::weary: