Pioni, Paeonia, Osa 2

Kartanonpioni

Kukkiiko teillä jo tosiaan ??? Mulla ei vielä edes kuolanpioni…nuppuja näkyy mut tänäänkin niin helvatin kylmä aamu.

Eilen kerroin säässä, että meillä satoi eilen kuin aisaa. Tänään menin laittamaan tukikaaria mlokosenwitschii pionille. Liian myöhään huomasin, että tuet pitäisi laittaa. Tässä eilisen rankkasateen tulos. Pioni mlokosenwitschiin monta vartta maan tasalta poikki. Taisi jäädä neljä vartta paikoilleen. Otin sisälle vaasiin, kuusi vartta, voi olla ettei  nuo nuput sisällä aukea. Leikkasin varsista alaosan pois, tökkäsin ruukkuun multaan, lähteeköhän kasvamaan.

​  

Nyt mlokosenwitschii on avannut vaasissa ensimmäisen kukkansa, nopeastihan se lämmössä onnistui. 

Nuo kuusi mlokon-vartta oli katkennut sateessa ja tuulessa, siksi vaasissa, jossakukkii, ulkona ei… 
Tässä yksinkertainen kukka tillipioni. Tästä otin sen jakopalan Unokki, toivottavasti lähtee kasvamaan ruukussa. Vielä ainakin on hengissä. 
​​

Mulla myös mloko aloittanut

Kartanonpioni.

Tillipioni

Taasen tuli nimenselvennys: sain pari vuotta sitten vaihtareilta pionin tillipionina. Se teki neljä kukkaa, ne jo lähes rapisseet pois.  Kukat ovat yksinkertaiset kuten Kurpan kuvassa, joten se onkin kartanonpioni!

Ken on hän? Ekaa kertaa kukkii.

Rockin pioni kukkii ensi kerran.

On hän hieno.

Tillipioni avannut melkein kaikki kukkansa. Iltavalossa kuvattuna ei niin kirkkaan tumman punainen kuin se todellisuudessa on.

Onneks on luvattu viileämpää, niin tämä ilo jatkuu pidempään.

Kyljelleen meni, mutta ihana silti❤️

On tällä nimikin, mutta en nyt löydä sitä mistään.

Sain mökiltä pelastettua monta(ainakin 5) kesää leikkurilla yli jyrätyn pionin juuren, tai sen tyngän mikä pelastettavissa oli. Laitoin sen ruukkuun pienen liotuksen jälkeen ja nyt työntää piippaa. Mikä olisi paras mahdollinen tapa edetä että saisin sen ensi kevääseen vielä hengissä pidettyä? Majailee pienessä 0,75l vetoisessa ruukussa.

Kiitos vinkeistä, elokuussa laitan maahan👌

Ruukkupionit saa istuttaa milloin vain vuodesta. Olen istuttanut kaikki pionit aina heti kun olen ostanut tai saanut ajankohdasta riippumatta.

Claire de Luna.
​​​