Pioni, Paeonia, Osa 2

Rosedale ja
Red Satin

Parantavat puutarhat ohjelmassa oli juuri se rokiin värikin mitä himoitsin pari vuotta mut nyt päästin irti…toki ostan jos eteen tupsahtaa.

Lovebirds ja

Great Lady

Tykkään näistä yksinkertaista, niitä taitaa olla enemmistö. Kuvat jo parin päivän takaa.

Äipän penkissä aukesi tänään tällainen:

Ei hajuakaan nimestä, mutta kaunis on :slight_smile:

Nimetön tämäkin.

Nyt on niin paljon kukassa, että päivitykset loppuvat tähän. Kolme päivää poissa kotoa ja paras pioniaika, hieman harmi.
No itohit aloittavat.
First Arrival

Minullakin ekat aukaisee pionipenkissä mustilan pinkit ja mummolan syvänpunaiset aukaisee …otan kuvia kun saan aikaiseksi. Värit on hyvin syviä ja tummia ja kukat aika pieniä kun varsia kasvatettiin ennätysmittaan, penkissä on nyt ainakin 10 perennatukea.

Hei!

Uusi täälä foorumilla ja heti vaivaisi kysymyksellä.
Istutin pari vuotta sitten syksyllä netistä tilaamani pensaspionin. Ei oma Juurinen. Ensimmäisenä kesänä kasvoi hurjaa vauhtia, teki yhden kauniin kukan. Pian kukkimisen jälkeen lehdet lässähtivät muutamassa päivässä, ikäänkuin ei olisi saanut vettä. Lopulta koko varsi kuihtui. Loppukesästä alkoi taas näyttää elonmerkkejä ja teki pari pientä versoa ennen talven tuloa

Tänä keväänä olin varma että ei enää nouse, mutta taas nousi mullasta komea verso ja kaikki näytti hyvältä. Kunnes taas viime viikolla, hellepäivänä näytti nuokkuvalta. Kastelu ei auttanut, vaan muutamassa päivässä kaikki lehdet olivat vain roikkuvia myttyjä.

Onko kellään tietoa mistä voi johtua? Ikäänkuin juuri yhtäkkiä lakkaisi toimimasta. Onko juuri eri kasvuvaiheessa kuin muu kasvi. Olen kuullut että pioneilla olisi tarkat kasvukaudet joita on hankala muuttaa jos kasvi tulee muualta. Vai onko tosiaan niin että pieni kuivahtaminen tuhoaa koko kasvin.

Viime vuonna annoin kasvin olla ja tiputtaa lehtensä, mutta nyt leikkasin lehdet pois ja mietin että pitäisikö varsikin leikata. Jos vaikka ehtisi on ennen syksyä paremmin elpymään. Mitään ideoita?

Ystävällisin terveisin Petri

Tätini neuvoi minua pionieni hoidossa : Älä hoida niitä hengiltä. Mitä se tarkoitti kysyin myöhemmin niin ei saisi kastella liikaa, ei istuttaa liian syvälle, mielellään hiekan ja mullan ja soran kera eikä lisätä multaa jottei juurakko huku… Vettä keväällä mut muutoin piisaa vähempikin. Näin olen niitä hoitanut tai siis hoitamatta jättänyt kuin sen katsoo. Luulin oman puupionini kuolleen mut olikin vain saanut kylmää ja juuresta pukkaa uutta. Minä leikkaan talventörröttäjät keväisin ja tässä on kaksi koulukuntaa… Puupionia koetin suojata harsolla keväällä mut luulen et siit ei ollut mitään iloa. 

Tämä on vanha, jostain viime vuosituhannelta.

Täältä löysin heiien seasta ohkasia pionin lehtiä ja kaivoin sen sieltä pois muistaakseni muuttoa seuraavana vuonna eli 2019. Istutin uuteen perennapenkkiin ja nyt 2 kesää myöhemmin se siellä kukkii, tänään huomasin. Yksi kukka vasta mutta sitä komeampi

Luulen että tämä on kiinanpioni Sarah Bernhardt.

Pilvet uhkaavia ja tuulee joten kävin kuvaamassa ennen tuhoa…pitäiskö ostaa POPUP teltta pioneille ??

ALE korin valkoisia vitosen pioneja mut kivasti nekin lähti kasvuun,

Muut nuput kuivuivat.
Coral Charm

Jan van Leeuwen

Anopin muistolle, ikivanha pioni

tavallinen valkoinen