Pioni, Paeonia, Osa 2

Ja välillä pari uushankintaa…

Pionit ovat komeita katseltavia, mutta mielenkiintoisempia nämä kuvat olisivat, jos niihin liittyisi jokin tarina tai jos edes nimi olisi tiedossa. Miraemmin ja Tönönvahdin pionikuvat ovat kivoja, koska niissä on muutakin kuin kukan kuva.
Pelkkä kukkien kilpalaulanta ei ole kiinnostava, jokainen näyttää että mulla kans, mulla kans kukkii pioni.
Saman nautinnon saa kun läväyttää googlesta koko aukeaman pionien kuvia.

Mielestäni jokaisella pihan kasveilla on tarinansa, niitä kannattaisi kertoa.

Varmaan hyvä idea jos haluaa näyttää samalla myös muita kuin pionien kuvia. Minulla pionit ei kasva missään tiiviissä rykelmissä, vieressä on liljoja, ruusuja, pensaita, kurjenpolvia, hanhikkeja, akileijoja, keijunkukkia, kärhöjä, vuokkoja, erilaisia kieloja, ritarinkukkia, neilikoita, leimuja, kelloja, laukkoja, unikoita, talvioita, rhodoja, marjapensaita ja -puita jne. Eikä naapurit muuten varmaan tykkää että heidän talonsa ja pihansa tulee mukaan kuviin. Minun pioneilla tärkeää ei ole nimi vaan kukan kauneus ja tuoksu.

Ne tarinat joita moneen kasviin liittyy on aika henkilökohtaisia enkä usko että ketään kiinnostaa miten joku kasvi on esimerkiksi ns sunnuntaikoktail joita noissa minun kuvissa jokunen on. Toisissa ostopioneissa nimilappu on syystä tai toisesta päässyt vaihtumaan ennen kuin se on päätynyt pihalleni eikä nimeä ole tiedossa. On noissa kuvissa mummoni Viipurin Kelkkalastakin tullut pioni joka on päätynyt tänne omalle pihalle. Se on kuitenkin vain pioni pionien joukossa, rakas vain minulle niinkuin jokaiselle edesmenneelle jolla se on kasvanut pihallaan. Minun pionit on kaikki omalla laillaan rakkaita koska tunnen pientä ylpeyttä siitä että olen saanut ne pysymään hengissä, aiemmin joku vuosikymmen sitten minun pioneissa kasvoi vain lehtiä kunnes täällä neuvottiin miten niitä hoidetaan. Moni on tosin kuollut tässä vuosien varrella.

Minä nautin ihan jokaisesta kuvasta joka tänne on laitettu, niin Kurpan, Unokin kun kaikkien muidenkin. Tarinathan voi yhtä hyvin kirjoitlla sinne kunkin pihasivuille ja siellä on muuten ihania juttuja. 

Samaa mieltä.

Minä tykkään kyllä lähikuvista myös, koska siinä näkee kukkien hienouksia  ja yksityiskohtia paremmin.
Molempi parempi, eli kaikkein kivointa on jos on kuva , jossa näkyy laajemmin istutus ja sitten lähikuvat.

Ja todellisuudessa tykkään täällä ihan kaikista kuvista, koska nykyisin kuvia tulee aika harvakseltaan tänne, en halua valita, vaan katson kaikki mitkä huomaan.:wink:

Ja sitä paitsi, jos aina tulee kritiikkiä kun laittaa kuvia, laittaa sitten kaukaa, tai läheltä. Nimellä tai ilman, jne
Niin kohta ei kukaan laita mitään, jos mikään ei oo hyvä.

Joidenkin mielestä nimillä ja lajeilla ei oo mitään väliä kunhan kukkii.
Toinen haluaa tarinat, joku haluaa nimet.
Joku saa härtslaakin , jos marraskuunkaktus eksyy joulukaktusten joukkoon, jne jne
Jollekin on väärät kuvakulmat, toisen mielestä kuvissa on liikaa etelän kasveja, jne jne.

Tämä palsta kuivuu kohta kokonaan, jos kaikki on aina vaan huonoa, teet niin tai näin.

Mun pionit saa olla kuvaamatta, ne on maailman tavallisimmat vaaleenpunaiset ja valkoiset.
Kauniit ja komeat, vailla nimeä ja tarinaa.

Lähden tästä kohta lomalle viroon ihailemaan pioneja.
Siellä niitä riittää yllin kyllin.

On olemassa kolmenlaisia pioneita, punaisia, valkoisia ja vaaleanpunaisia.
Mukaan poimitaan ne, mitä sattuu kukkimaan.  Kuljetaan kesät muualla kuin rentosyntiset.

Tälleen ne nyt retkottaa… Hyvähän se on että sataa, tietty…

Keräsin eilen illalla rippijuhliin 15 eriväristä pionia josta tuli aika iso kimppu. Hyvä että keräsin valmiiksi, tuista huolimatta kukat retkottaa pitkin pituuttaan nurmikolla. Tänä vuonna pionit on ylipitkiä😁.

Aika usein kun pionit alkaa kukkia tulee sade ja tuuli aika. Minulla on vain näitä kuuskytlukulaisia. Aikoinaan ostettiin kuuskytluvulla perustettu puutarha ja talo ja siellä oli tämä valmiina. Muyöhemmin sain anopilta samanlaisen, niitä olen jakanut että jokusia on. Nämä on juhannusruusun puristuksessa, ei näin suunniteltu vaan ruusu on levinnyt liikaa, toisaalla on syysleimujen kanssa…

Onneksi täällä vasta nupulla niin sade oli tervetullut :clap::clap:

Upeita pioni kuvia​:+1:t5::+1:t5::+1:t5::+1:t5:

Minä nyt vielä jatkan näitä sekalaisia pionikuvia.

Vieläkin

Ja taas

Vähän vielä, nyt lupaan olla laittamatta ainakaan viikkoon😁

On se. Se on Many Happy Returns. Siellä puutarhakaupassa oli kaksi erilaista kirkkaanpunaista mutta toisen nimeä en muista. Haalistuu vanhemmiten ennen kuin tiputtaa terälehdet mutta kukat on auetessa paloautonpunaiset. 

Jos puupioneja haluaa niin kärkkäisellä niitä vielä oli viikko sitten 17,90.- Minä en ostanut kun kahta kasvatan ja ne pitää suojata talveksi …kaadan halpaa multaa keoksi tai haravoin runsaasti lehtiä päälle…ja keväällä pois.

Kyllä on kauniita nuo kastehelmisen pionit!

Kiitos Henni. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt keskittyä vain vähän samanvärisiin eikä tehdä sillisalaattia. Näin viime viikolla pihan jossa oli pitkiä kaarevia penkkejä erilaisia vaaleanpunaisia kukassa samaan aikaan. Sekin voi olla sattumaa joka ei toistu välttämättä joka vuosi. Nyt tekisin pikku omia alueita valkeille, ihan vaaleanpunaisille, niille pinkeille ja vielä tummanpunaisille joihin voisi etsiä vielä toisen kirkkaanpunaisen. Ainoan keltaisen pitäisin ihan erikseet.