Bartzella ja Do Tell
Viime vuoden syksyllä tilasin FG:stä, oli se viimeinen mahdollisuus ja rajusti alennettuja pionijuurakoita. Mietin kyllä pari kertaa ostoa mutta sitten kuitenkin päädyin hyväksymään oman tyhmyyden, jos pionit nousee tänä keväänä, olen ikionnellinen ja jos ei niin omaa syytä.
Tilasin 8 kpl erilaista Itoh pionia.
Ne tuli tosi myöhään syksyllä, ja istutin ne heti. Kaikissa oli 3-5 silmää.
Sanomattakin selvää että juurtuminen niillä jäi pahasti kesken jos ollenkaan juurtuivat.
Tänä keväänä oli ne silmät mehukkaat mutta aloin jo huolestumaan kun ei ne alkaneet kasvaa. Mutta alkoivat sitten kuitenkin, viiveellä.
En ollenkaan odottanut mitään kukkaloistoa tälle kesälle, toivoin vaan että jokunen lehti tulisi ja tämän kesän juurtuisivat kunnolla.
Yksi on tehnyt salaa kaksi kukkaa! Nimeä en tiedä.
Pioni on ehkä 30cm korkea, on lehtiä ja ne kaksi kukkaa ![]()
Tarkistin ne 7 muuta ja on niissäkin eloa, on lehtiä, matalalla mutta kuitenkin. Huomasin myös että yksi rääpäle on tehnyt kukkanupun ![]()
Nämä saavat nyt rauhassa kotiutua ja jos saan nauttia kukista ensivuonna tai sitten seuraavana, olen kiitollinen.
Pionit on ollut minulla hankala kasvi, olen onnistunut vain yhdellä ja sekin oli kotikodin pihalta.
No mutta tuohan onnistui sitten yli odotusten! ![]()
Hienoa, tuosta se kasvu lähtee. Itohit ovat kenkkuja, saattaa mennä useampi vuosi ennenkuin suostuvat kukkimaan nätisti, tai sitten kukkivat aina nätisti. Lehdistöstä moni tykkää.
Kuinka monta pionia sulla on?
Ajattelin kysyä samaa. Kuuluukohan sinne asti kun kuvia katsellessa huokailen ääneen.
Käsittämättömän upeita.
Sitä minäkin mietin, kuinka pitkään niitä oikein riittää ja nimetkin vielä tallessa.
Mun pioni kirjanpito lienee loppunut 2023 tai 2024, silloin niitä oli noin 300 erilaista, osaa on kahdet tai kolmetkin kappaleet.
ITOH pioneja on noin 60 erlaista, joitakin on tuplat.
Joanna Marlene
New Millennium
Hillary?
Mimmi, asia täysin selvä, meitä kaakonkulmalaisia ei villit hevosetkaan voi pitää poissa sieltä. Nähdään vuoden kuluttua pionien kukinta-aikaan
![]()
Tämä on nähtävä! ![]()
Kalpenee kotkan pioni puistokin tuossa loisteessa..
Aivan varmasti!
Noh noh, ei nyt sentään, kaukana on vielä sellainen loisto. Ihan amatööriräpellystä täällä.
Pitänee sitten vissiin alkaa siivoamaan pikkuhiljaa kaikkia romukasoja tontin laidoilta
![]()
En menisi vähättelemään ..kun kerran noin upeita kuvissakin jo ovatten.
Ei tarvi, niitä näkee kotonakin![]()