Piparjuuri, Armoracia rusticana

Mistähän piparjuurta saisi ostettua? Yritin viime kesän

etsiä taimimyymälöistä, mutta sitä ei ollut edes ruokakaupan

vihannesosastolla.

Tähän aikaan vuodesta olen nähnyt vihannesosastolla, ruokakaupassa.

Ruokakaupasta minunkin p-juureni on kotoisin, ja kasvanut jo vuosikaudet takapihalla pengerryksen vieressä. Kirpat sen tosin rei’ittää joka vuosi.

minulla on piparjuurta ,jos joku haluaa!

vahingossa minulla kasvoi routalevyn päällävaakasuorassa.sain pitkiä juuria ja sain ne helposti ylös.siis kannattaa istuttaa seinän viereen,eikä se ole edes ruma !

Voiko marketista ostetun piparjuuren laittaa sellaisenaan maahan vai vaatiiko esikasvatusta sisällä? Maalaisjärjellä ajatellen esikasvatettu ehtisi kasvuun nopeammin, ja siis myös satoon jo samana vuonna? Kuinkahan pieniksi paloiksi sen piparjuuren palasen voi pilkkoa jotta kasvu pysyy hyvänä?

Millainen kasvi se on - kuinka korkea? kuinka leveä? Eli tilantarvetta kartoittelen tässä. Jos olen oikein käsittänyt, kannattaisi alunperinkin rajoittaa sen leviämismahdollisuutta. Siis kova leviämään?

Kevät ja kasvukausi lähestyy…vastauksia kysymyksiin kaivataan :slight_smile:

Onko kukaan nähnyt myynnissä piparjuuresta sitä valkolehtistä muotoa? Armoracia rusticana ''Variegata'', jota olen yrittänyt etsiskellä vähän sieltä sun täältä.

ei Suomenmaassa :frowning:

jotkut kuoriaiset tykkää siitä yhtä paljon kuin tavallisesta :(

Eli ruokakaupasta ostettu juurenpala lähtee kasvuun?

Täältä tuskin saa kovin tuoreita (koskaan), niin lähteekö

kuivettunutkin kasvamaan?

Tarvitseeko sitä liottaa ennen multaan laittamista ja

tökätäänkö se multaan pystyyn vai lappeelleen?

Ei ainakaan puutarhassa kannata laskea juuren paloja käsistään paikkoihin, mihin sitä ei halua. Joten tuskin tarvitsee muuta, kuin laittaa vaan multaan, miten saa sopimaan.

Google on kiva..

Lainaus täältä -> http://www.suomela.fi/1164.html

"Piparjuuren taimen voit helposti kasvatella kukkaruukussa ja istuttaa sitten toukokuun lopulla omalle paikalleen kasvimaan lähistölle. Osta kaupan vihannestiskistä juurenpätkä ja peittele se suunnilleen vaakasuoraan asentoon kukkaruukkuun. Se versoo tuota pikaa."

Aika huvittavaa, miten piparjuuren sanotaan joka paikassa olevan vaikea hävitettävä ja sitkeä kasvaja. Meillä viime keväänä koira juoksi 20-senttisen piparjuuren taimen yli niin että naps vaan kuului kun se meni ihan alhaalta poikki. Oletin, että se pukkaisi uutta ihan saman tien, mutta sen piparjuuren loru loppuikin siihen. Että ei sekään ihan kaikkea kestä…

Paljonko sellaisen keväällä istutetun juurenpalan voisi olettaa kasvavan syksyyn mennessä?

Ja miten sitä kasvua oikein rajataan?

Onkohan tavan 10 litran pohjaton sankko liian matala sille?

Ihme kyllä löysin marketista muoviin pakatun piparjuuren palan.

Liotin hetken ja laitoin lappeelleen kylvömultaan 3.2

ja tänään huomasin sen itäneen! Nopeaa toimintaa!

Nyt sais piparjuuren alkuja ketä kiinnostaa.
Kompostiin menossa, ryöhää yrttipenkissä niin että pakko harventaa. 4 - 5 alkua sais ainakin heti.

Vai leviävä tämäkin... Naapuri tuli taimenvaihdon loppumetreillä "kuokkimaan" ja häneltä alut sain. Mihkähän sen nyt sit istuttaisi, ettei siitä ihan maanvaivaa tulisi.

Pistä pohjaton ämpäri maahan ja siihen…

juu, jotakin taytyy kehitella, mutta en tykkaa ajatuksesta, etta on muovia maassa. (tasta koneesta puuttuu aeaekkoeset)