Joku paksu pahvi vois tietysti kanssa hetken hillitä. Meillä kyllä kasvoi lapsuuden kodissa mustaviinimarjapuskan reunassa. Toiselta puolen vedeltiin ruohonleikkurilla ja ei se kyllä sinne marjapuskaankaan levinnyt. Et ei siitä ihan varmaan heti riesaa saa! Ja jos leviää liikaa niin voin tulla kaivamaan palan pois
Ketkukettu, pidän tuon lupauksen mielessä
Juuresta leviää juu, piparjuuri ei tee lainkaan siementä.
Siirsin tänä keväänä potagerin pienimpään laatikkoon piparjuuret mintun ja ruohosipulin kaveriksi. Minua ihmetyttää miten siitä satoa saa järkevästi, sillä hirmuinen mötikkä se juuristo. Paukuttelin sen terävällä isolla lapiolla kolmeen ja toivon, että näiden sivuversoista saisi jotain irroiteltua…tykkään valtavasti piparjuuren mausta. Ah vaikka tonnikalan kanssa.
Kirpat tykkäävät sen lehdistä vähän enemmän kuin minä sietäisin, siksi koitan tuota minttua ja ruohosipulia kummpaniksi.
Tyttären omenapuun juurella, kasvaa iso piparjuuri, komea kukinto.
Satues Wau, ai tuollainen siitä tulee! Onko monta vuotta vanha jo, kun noin komeasti on kokoa ja näköä?
Sori Nuu, en ole huomannut kysymystäsi. Tuo on kasvanut tuossa ainakin 6 vuotta, ehkä enemmänkin. Se on vain koristeena, ei sitä kukaan käytä mihinkään,en edes tiedä miten ja mihin sitä käytetään.
Satues, osaatko kertoa kuinka pitkään tuo kukinto kestää? Kenties viikkojakin? Olen kuullut varoituksia että piparjuuri leviää mahdottomasti, eli pitää miettiä uskaltaisiko sen laittaa kukkapenkkiin. Mutta nätti on kukinto ja kaunis korkea puska, ja jos se ei nyt ihan heti kuihdu rumaksi niin voisi harkita.
Kyllä se kannattaa eristää juurimatolla, leviää kovasti.
Nuu, tuosta se ei ole levinnyt, kun ei pääse, muuten jäis leikkurin alle ;)Kyllä sen kukinto kestää aika kauan, en ole koskaan kiinnittänyt siihen huomioo, mutta mielestäni ainakin pariviikkoa, riippuu tietty kuinka kuumassa paikassa se kasvaa.
Kiitos Satues, minulla on sitä laitettuna pari juurenpalaa viime kesänä, ja hyvin ovat ainakin nyt lehteä pukanneet. Ovat marjapensasmaan laidalla, voisin toisen siirtää pikkuisen parempaan paikkaan - kun kerran kukkii noin nätisti
Minulle tarttui tänään kaupasta mukaan iso piparjuuri ja ajttelin, että voisin siitä osan laittaa kasvamaan ensi kesää ajatellen. Olis tosi kivaa jos sais säilykkeisiin tulevat piparjuuret omasta takaa.
Lueskelin tän ketjun läpi ja täällä yleisohje taisi olla, että kasvaa missä vaan miten vaan…
Sitten kuitenkin muistin että mullahan on kirja jossa kerrotaan tarkemmin ja ajattelin tännekin laittaa nuo ohjeet.
Istutetaan helmi-maaliskuussa hiekansekaiseen kylvömultaan. Juuri laitetaan vaakasuoraan puoliksi mullan alle ja laitetaan ruukku valoisaan ja lämpimään paikkaan. Kun juuresta alkaa versoa pieniä lehtiä se istutetaan isompaan ruukkuun 2-3 cm syvyyteen. Siirretään keväällä lopulliseen kasvupaikkaansa.
Sitten kun olin ohjeet lukenut niin muistin että kyllähän mä tätä viimekeväänä koitin. Hyvin lähti kasvamaan, mutta sitten kevät koitti ja tuli paljon kaikkia muita puuhia, niin unohdin sen tohon pihaan pieneen ruukkuunsa. Syksyllä siitä vierestä pelastin sisään inkivääriruukut, mutta piparjuuri jäi pihalle pakkasten armoille. Oli kyllä niin pieni ja heiveröinen, että epäilen sen selvinneen, mutta nyt siis uutta kokeilua kehiin.
Nyt alkaa näkymään juuren pinnassa pieniä vihreitä silmuja. Istutin tuon suoraan isompaan ruukkuun ja jätin ruukun vajaaksi ja kun tulee vähän paremmat alut, multaan vaan ruukun täyteen asti.
meillä kasvoi ihan itsestään piparjuuri routalevyjen päällä.se on siitä helppo vetää syksyllä talvivarastoon kun se kasvaa lähellä maan pintaa.vapaasta maassta on aika työlästä saada sitä pois kun se kasvaa syvään maahan.en tiedä mutta mietin pienessä päässäni,miten se kasvais juurimaton päällä matalassa mullassa,siitäkin se olis helppo nostaa ylös.en tiedä en ole kokeillut.
Kiitti Q. Lähden kääntämään maitotölkkini nurin!
Muistat täällä keväällä muistutella niin varmasti joku sen pätkän lähettää.
Ja senhän voi ostaa kaupastakin, vihannes-hyllyltä saa
Keväällä vasta;D
Mulla on piparjuuri maassa, talvehti ainakin viime talven. En vain vielä keksinyt sille mitään käyttöä, mutta ens kesänä täytyy hyödyntää kasvia oikein tosissaan. Esim. kun säilöö kurkkuja.
Miulla on näin jääkaapissa. Se säilyy hyvin kevääseen ja siitä on helppo napata tarvittava määrä johonkin .