Piponkäyttäjät, Kurpitsa ainakin? Voikos tommosta keväällä latvoa?? Vai onko parempi katsoa tarkkaan istutuspaikka? Tuolla Aurinkopenkki-otsikon alla toilauksistani kerron.
Tässä monivuotinen piponi. Olen epävarma lajikkeesta. Kurpitsa ehkä tunnistaa?
Penstemon digitalis ''Husker Red''
on ainakin tuon näköinen,kiitos klematis :)
Kibu jo lajin nimen kertoikin. En ole latvonut, mutta miksei voisi. Helppo jakaa ja lisätä vaikka kuinka.
Kiitos Kibu ja Kurpitsa. Varmaan sain nimen aikanaan Kurpitsalta taimen mukana mutta hukkasin. Olen jo tuumannut paremman paikan kaunokaiselle.
Kibu, meidän mies ei edelleenkään tykkää kovasti piposta sen tietyn valkoisen värin johdosta. Silti olen siirtänyt sen paraatipenkissäni etualalle.
Myöskään isotuomipihlajan kukinnon väri ei häntä miellytä.
Huomasin juuri, että niiden molempien väri on aika saman valkoinen.
Ei kirkas ja loistava valkoinen, eikä keltaiseen vivahtava, vaan ihan omansa.
Jännää, miten joillekin väriherkille tuollainen asia vaikuttaa niinkin paljon, että mieltymys ihan hyvään kasviin vähenee.
semmoiseen harmaaseen vivahtavahan se on mutta minusta hyvä kontrasti tummille lehdille,
näkeehän sen Toinin kuvasta :)
(miehesi varmaan pyörtyis jos näkis mun värisotkut :))
Toinin pipo näyttäisi olevan täpläpipon lajike. Uusimmassa VKN:ssä on enemmän pipoja kuin vanhassa, joten useampi pipo saa nyt oman suomenkielisen lajinimen.
Tuohon tummalehtiseen pipoon olen minäkin ollut kovasti ihastunut. Näköjään komistuu vain vuosi vuodelta.
Oletko Kurpitsa onnistunut keräämään siitä itävää siementä?
En ole kerännyt, mutta nyt voin yrittää. Kunhan muistaisin.
Penstemon 'Andenken an Friedrich Hahn' ('Garnet').
Tykkään tästä älyttömästi, kukkii koko kesän ja on helppo lisätä pistokkaista.
Tosi kaunis. Mitä tahdot tuollaisesta??
Ööh, prinsessan ja puoli valtakuntaa?
Lupasin jo Raili-45:lle pistokkaita… Voin laittaa sinullekin, kunhan ensin ehdin katsomaan, paljonko noissa olisi pistokkaaksi sopivia versoja.
Oih! Jopa on todella ihastuttava!
Vallan hurmaava on muuten Kurpitsankin pipo! En ole ennen minkäänlaista pipoa nähnyt (paitsi päähän menevää), nyt vasta eksyin tähän. Wau. Tuota pitää joskus hankkia!
Tämä on minullekin uusi tuttavuus. Onpa kaunis! Myydäänkö taimia ihan yleisesti taimitarhoilla?
Pipo on vähän proosallinen nimi. Tämä muistuttaa enemmänkin keijukaisen hattua.
Edellisen sivun 'Husker Red' kasvaa ilmeisesti maassa, joten tulkitsen ainakin joidenkin pipojen olevan talvenkestäviä Suomessa. Talvimärkyydestä se ei varmaankaan välitä.
Tämän esittely GW:n sivuilla.
Tämä vaatimattoman näköinen pipo taitaa olla sitten kääpiön pipo... ;-) Kivikkopipona olen tämän ostanut.
Ostin kaupasta (muistaakseni P-gen) syyskukkijoita etsiessäni Punapipon siemeniä. Esittely täällä. Ovatten vielä taimikasvatuksessa. Siemeniä jäi. Mulla on 5-6 erilaisen syyskukkijan siemeniä ja olenkin ajatellut, että jos joku kokeneempi / siemenrikkaampi pistäisi jossain vaiheessa syyskukkivien perennoiden siemenketjun liikkeelle, niin voisin nämä omani lähettää hälle.
Sain viime vuonna Kurpitsalta purppurapipoa, mutta eipä vain näy missään, minä tai talvi on sen saanut tapettua