Pipo, Penstemon

Sehän on harmi:( Miulla on aina talvehtinut molemmissa paikoissa tosi hyvin.

Mä ostin viime vuonna punaisen pipon, muttei siitäkään näy edes riekaletta enää…

Jossain kirjoissa se mainitaankin araksi.

Samaa luin, mutta olis se saanut elää, kun on niin kaunis.

Luulenpa, että tuo arkuus on syy siihen, että pipoja ei ole niin yleisesti tarjolla. Mutta kannattaa ottaa pistokkaita talteen loppukesästä. Minä otan aina varoiksi muutaman, talvetan viherhuoneessa, joka yleensä pysyy talvella plussan puolella, eivät vaadi sen kummempaa. Ulkona kannattaa ehkä yrittää talvisuojausta.

Purppurapipo on menestynyt jo useamman vuoden meillä ilman mitään suojauksia. Nyt vain ei ole oikein edustavan näköinen kun on satanut lähes joka päivä.

Penstemon smalii muutti myös eilen meille.

Minä ostin täpläpipon pienen taimen, toivottavasti se jaksaa kasvaa :slight_smile:

Onpa Kurpitsalla kaunis uusi pipo! Runsaasti kukkia, vaikka taimi vasta nuori, ja mielenkiintoiset lehdet.

Mitäs teidän pipoillenne tänä kesänä kuuluu?

Minä laitoin siemenkirjeistä saamiani pipojen siemeniä itämään ja olen onnistunut muutamia alkuja saamaan aikaiseksi.kasvava kasvi Nyt vaan huolettaa, ettei ne ehdi kasvaa tarpeeksi suuriksi, tai lähinnä juuret eivät ehdi ehkä tarpeeksi vahvoiksi, jotta kestäisivät talven...jos ovat arkoja ryökäleet. Tällä hetkellä ovat vielä ihan pikkuisia taimia ''Liiverin'' teltta-kasvarissa. Ja taimet ovat siis turveruukuissa, jotka olisi tarkoitus pistää kukkapenkkiin tässä jossain vaiheessa.

Valkoinen varpupipo pomppivaa naurua

Viime viikolla kysymäni kasvi taitaa ollaPenstemon eatonii? Luonnossa aivan neonpunaiset kukat. Ei hajuakaan, mistä on siemenet kotoisin:/

Penstemon grandiflorus...

Anteeksi huono kuva, mutten parempaakaan tuolla vehkeellä saa.Tietäisikö joku tälle nimen? . Väritykseltään nupussa sellainen ''kuningatarjäätelö'', punertava-lila-valkoinen ja auetessaan muuttuu suttuisen valkoiseksi. Pienehkö öpautsou 30 cm, kukkavarsia harvakseltaan. Kuukkeloimalla löytyy miljoonia kuvia ja lähimmäksi näöltään löysin Penstemon craciliksen.

Tilasin ulkomailta siemeniä, myyjä lähetti tilauksen mukaan yhden ilmaisen siemenpunssin: Penstemon lyallii. Onkohan tuolla suomalaista nimeä...?

Pipot (purppurapipot ja jotain toista, jonka nimeä en muista)ovat selvinneet loistavasti tästä “kunnon” talvesta. Viime kevään siementaimia olivat ja lumien sulettua näyttivät ihan siltä kuin ei olisi mitään talvea ollutkaan. Yritän vielä hiukan varjostella noita kevätauringolta. Tosi hauskaa nähdä ne kukkivina tänä kesänä.

Minut ‘Garnet’-piponi (kuva s. 2 alussa) kuolivat tämän talven pakkasissa, enkä ollut laiskuuttani ottanut edes pistokkaita syksyllä.  Toivottavasti saan taimistolta juuri tätä lajiketta tilalle.

Minun punapipot olivat myös hyvässä kunnossa lumien sulattua :slight_smile:

Zipuli, varmasti harmittaa, todella kaunis oli sinun piposi :frowning: