Minun pivot menneet kaikki, ei näy mitään yhtäkään tainta…ottaa päähän ;(
Tältä näyttävät minun pipot. Ruusukkeen keskeltä pukkaa mielestäni uutta kasvua…ei tosin näy tässä kuvassa. Pipot olivat aika tuuheiden havunoksien alla ja lunta päällä runsaasti. Nyt kun tarkemmin katson, niin kakki pipot näyttävät tuolta purppurapipolta…mielestäni kyllä kasvatin myös jotain toista lajiketta myös. Taimia on penkeissä yhteensä sellainen 10 kpl. Kyllä niistä jonkun pitää kukkia tänä kesänä
Punapipo kukkii. Kertokaapas, mikä olisi hyvä vierus- tai taustatoveri tälle "harvahampaiselle kaunokaiselle", jotta kukat tulisi vähän paremmin esille?
Kiva, kun sain nimen tälle kasville, jota juuri ulkona katselin. Taitaapi olla Välkkeen kylvämä tuo miun pipokin :).
Näitä minulla oli tuomisina silloin siellä Veskan luona Tarkempi nimi on Penstemon barbatus “Iron Maiden”.
Miullakin sojottaa vielä ilman hyvää kaveria. Olisikohan joku tarhakurjenpolvi tai joku muu vastaava sopiva?
Tuota punapipoa olisi kiva joskus vielä yrittää kun se heitti henkensä ensimmäisenä talvena.
Tässä tämä miun yksinäinen punapipo.
Vähän se on tuossa yksinään orvon näköinen, mutta jospa se ajan kanssa saisi kavereita
Siemenet itävät hyvin.
Purppurapipo on vaan niin nätti.
VKN väittää, että punapipo (Penstemon barbatus) on yksivuotinen. Pitääkö paikkansa vai tarkoitetaanko sillä sitä, että se jää meillä yksivuotiseksi ? Tarhapunapipoa koskee tuo sama väite.
Esimerkiksi tämän lähteen mukaan se on perenna, tosin lyhytikäinen sellainen. Minunkin leveyksilläni kuitenkin vain "half hardy" eli täytynee usein kasvattaa yksivuotisena.
Valittelin taannoin talven vieneen 'Friedrich Hahn’ini. Yksi onneksi selvisi, mutta ei ole vielä ehtinyt kukkaan. Yleensä se kukkii jo täysillä tässä vaiheessa kesää. Pitää ottaa siitä syksyllä kaikki mahdolliset liikenevät versot pistokkaiksi. Juurtuvat onneksi helposti.
Ainakin kaksi talvea on täällä punapipo talvehtinut.
Minulla talvehti kaikki viime kesän siemenkasvattelujen punapipo-taimet vaikka ennen lumien tuloja oli ne kovat pakkaset. Nyt kukkivat täyttä häkää.
täällä punapipo klaarannut hyvin 4 talvea.
VKN tuntee 17 pipoa, mutta vain noiden kahden kohdalla on maininta yv.
Kurppa, ihana tuo sinun piposi! Juuri tuollainen minulla muuten oli, joka sitten jotenkin hävisi. Tämänkin pipon siemeniä sinulta toivoisin syksyllä.
Yritän muistaa.
Kesällä unohtui tämä pipo tänne lisätä.
Penstemon "Heavenly Blue"