Ainoa viime talvesta selvinnyt Friedrich Hahnini ei sitten tehnyt kukkia lainkaan. Versoista saa kuitenkin muutaman pistokkaan, joten toivottavasti saan kasvustoni ennalleen.
Tämä löytyi Tarton torilta.
Tämä pipo tarttui mukaan paikallisesta marketista. On siinä ainakin nyt muutama kukka nähtävänä, jos sitten keväällä ei enää mitään nousisikaan.
Kolme pipoa ostin syksyllä ja istuttelin, yksikään heistä ei selvinnyt talven yli uudessa, melko hiekkaisessa ja läpäisevässä maassa. Nyt Turista ostin näköjään uuden. Kun katselen täällä teidän pipojanne niin melkoinen on yhdennäköisyys. Tollona luulin kesäkukkia ostavani…
Nämä olen siemenistä kasvattanut.
Huonolle paikalle nämä kylvin, ovat tähän aikaan vuodesta jo muiden kasvien varjossa enkä edes kunnon kuvaa saanut otettua.
Piti olla Penstemon lyallii, mutta vaikuttaa siltä että olen saanut vääriä siemeniä.
Nettikuvien perusteella voisi olla varpupipo (P. fruticosus) tai alppipipo (P. alpinus). Kestivät viime talven hyvin, tosin suojattuna. Eikä varjoinen kasvupaikka näytä paljon haittaavan.
Tuo Jatuulin pipo puolestaan voisi olla P. lyallii, kapealehtisiä pipoja ei kovin montaa lajia ole.
Purppurapipo heiluttaa Kurpalle…nyt minä olen jo kukassa …huono kuva.
Hienoa:)
Niin täälläkin.
Kukas teistä tietäis onko Penstemon x mexicale :lla jotain suommennosta.
Pari laatua huusi minulle Raralla että “osta osta!”
Rupesin tässä lappuja väsätessä miettimään että ois hyvä laittaa myös suomennokset lappuihin kun lapset tykkää niitä lueskella, niin olisivat hiukan enempi ymmärrettäviä kuin tieteelliset nimet pelkästään.
Kurppa, purppurapipo on selvinnyt ekasta talvesta, nyt pukkaa uutta alkua
Pallopipo / Penstemon Globosus muutti eilen meille Vakka-taimesta.
Herttapipo Penstemon ovatus, viime kesäinen ostos.
Oletteko muut kokeneet pipot kinkkisinä idätettävinä?? Minulla oli vajaa 10 pipolajia itämässä viime talvena, ja vain 1 iti… Joitakin lajeja ripotin myös kyltin kera avomaalle, nekään ei itäneet. Ei kai nyt jokainen pussukka voi olla itämiskelvotonta…
Muutama on itänyt, vähän hankalilta vaikuttavat.
Ei itäneet minullakaan silloin, kun yritin niitä kasvattaa. Laitan pipon vain päähäni
Pitäisiköhän jääkaapissa kokeilla…? Onnistunut pipo-itäjä oli niitä kevään myöhäisimpiä siemeniä, jotka ehti saada 3vkon käsittelyn ennen lumien sulamista. Mietin, että onko siemenet kaikki tyynni yhtä itsepäisiä vaikka huljauttaisin koko pussillisen multaan…
niinpä. Mulla on jotain pipon siemeniä tuolla otettuna omasta piposta, penstemon digitalis red tms. Niitten saaminen ulos siitä kotelosta tms. mikä se lie on aika hidasta ja ne haiseekin kuin kissan p… , mutta vois yrittää. Se mitä olen kokeillut sisällä, niin on muistaakseni on itäneet ja sitten se koulintavaihe oli tosi haastavaa, pieniä ja tiheässä oli taimet, ja lakosivat kuin mitkä ja sainkohan pussillisesta pari tainta.
Hih, ootteko koittaneet googlata hakusanalla pallopipo. Ei ehkä yllätys, että mikään Penstemon ei ole tyrkkyjen kärjessä :-). Sama pätee lumikkiin, tarjolla on lähinnä seitsemää kääpiötä
Ei kaikkien tarvi isoja komeita ollakkaan, pieni on kaunista.
Mie vallan ihastuin tähän pipoon
Kukkii aika pitkään ja on hyvin pysynyt pystyssä vaikka tuuli riepottaa.Onks tää nyt purppurapipo?
Tykästyin tähän, mutta en siihen , että pitäisi talvettaa. Purppurapipona ostettu.