Pipo, Penstemon

Mutta ompahan hieno!

Varpupipo

Mulla on tuo sama sininen varpupipo. Siemenestä olen sen kasvattanut. Tykkään siitä tosi paljon. Tänään just nostin sen ylös maasta kesken kukinnan, kun varjon penkkiä nostettiin 20 senttiä. Toivottavasti kukinta ei häiriintynyt.

Purppurapipo

Penstemon smallii, ostin viime vuonna Mustilan taimipäiviltä. Hyvin talvehti, vaik pien on vielä.

Juu, yritin tonttulakkia peitellä syksyllä, ja juuri niin kävi kuin arvelinkin tuolle kirkkaanpunaiselle otukselle, hävisi talven aikana sen siliän pitkän. Toivottavasti Hoyabella onnistut hyvin. Itse asiassa minulta taitaa olla kaikki pipot hukassa, piti olla pari varpua, mutta eipä ole niitäkään.

Pipot eli kilpikukat, Penstemon

on ratamokasveihin kuuluva suku, jossa on noin 250 lajia. Niitä esiintyy Pohjois- ja Keski-Amerikassa. Pipot ovat monivuotisia ruohokasveja tai varpuja. Useimmiten putken tai kellonmuotoiset kukat kasvavat terttu- tai huiskilokukinnoissa.

Monia pipolajeja ja jalostettuja lajikkeita viljellään koristekasveina. Pipoja käytetään perennoina ja monia risteymiä yksivuotisina ryhmäkasveina.

Kuva yllä : Purppurapipo , Penstemon hartwegii

Kuva yllä: Varpupipo, Penstemon fruticosus

1 tykkäys

Penstemon digitalis ‘Mystica’, 18/20 itänyt ja todella helpon oloinen kasvatettava.

Penstemon barbatus ‘Twizzle Scarlet’, 8/15 itänyt, selkeästi venyvämpi kasvutapa (samojen valojen alla kuin toinenkin) ja huonompi itävyys.

5 tykkäystä

Aivan outo kasvi minulle.

Minullekin ihan outo! Kukkiiko pitkään, entä talvenkestävyys?

Kysykääpä minulta tuota kahden vuoden kuluttua! :laughing: Ehkä täällä on joku muu, joka on kasvattanut pipoja aiemmin? (kovasti toivon itsekin kokemuksiin perustuvaa tietoa :slightly_smiling_face:)

1 tykkäys

Varpupipo ja täpläpipo on vahvoja. Varpupipossa varretkin talvehtii.

3 tykkäystä

Kasvaako täpläpipo minkä verran leveyttä? Koitan miettiä minkälaisilla väleillä istutan noita taimia sit myöhemmin keväällä :thinking:

Olisiko noin 20cm puska vuosien kuluessa.

1 tykkäys