Pitkään mietin avaanko ja osaanko edes( ensimmäistä ketjun aloitusta yritän..), mutta toisaalta haluaisin jotain kuvatuksia laittaa täältä meiränmäeltäkin kun muutenkin mukana pyörin.
Saavat ainakin mulle taimenia lähetelleet kuvaa siitä mihin minä niitä hinkuan. Ensin yleiskuvaa, täältä meidän pihaan tullaan..
mäki kun noustaan, talon etupuolen penkki
siinä kasvaa saniaisia, töyhtöangervoa, kuunliljoja ja pikkusydäntä. Valkoinen särkynyt sydän piti siirtää tästä pois kun tänävuonna alkoi kukkimaan sellaisena kymmensenttisenä..ei oikein viihtynyt.
talon toisesta päädystä nousee tuo Lammaskallio
sinne olen istutellut mm, maksaruohoja, mehitähtiä, rikkoja.
nämä sopivat mielestäni hyvin yksiin, valkoinen patjarikko, kultatyräkki ja vuorikaunokki.
talon toiseen päätyyn pitäisi joskus tulla jatketta terassille jotta tuolta khh,n ovesta pääsisi ilman tikapuita
nyt tämä näkymättömämpi pääty on ollut hyvä taimien kasvattelu paikka.
ja täältä sitten löytyykin sellainen ongelma rinne. alla on kalliosta ammuttua louhosta, päällä täyttömaa savea.
Rinne on etelään, tosi paahteinen. Vähästä päälle ajetusta mullasta ei ole paljon iloa, rinne kuivuu korpuksi jo nyt ja kastelemaan sitä en alvariinsa ala. Maksaruohot ja härkki siinä on toistaiseksi kestäneet. Samoin istekylväytynyt päivänkakkara. Sammalleimut kituuttaa jotenkuten. Mutta se on kummajuttu että tuon koivun juurella ukonhattu, tarha-alpi ja jacmannii kärhö viihtyvät.
Laitan vielä muutamia kukka yksityiskohtia sellaisista jotka täällä ovat menestyneet..
puna-ailakki elää ja voi paksusti kuivimmissakin paikoissa.
rönsyleimukin on toistaiseksi kestänyt..
kukkapenkeissä sentään kestävät kurjenmiekat,
pikkusydän ja kuunliljat
kuistin toiselle puolelle olen viritellyt tällaisia penkkejä
siinä kasvaa oikealla harmaamalvaa/malvikkia? takana,pikkusydäntä, muutama varjolilja ja
preeria-angervoa. Vasemmalla puolella on keijunkukkaa.
Pirjoh, sullahan on tosi viihtyisän oloista!
ojanpenkereiltä olen tänne siirtänyt sireenit.
Ja valkoisen..
Nuokkusyreenin olen ostanut, sekin on ensimmäistä kertaa täynnä nuppuja.
Tällainenkin on tänne hypähtänyt
isompi kuva samalta alueelta..
kiven molemmin puolin vuorimännyt ja tuo yksi mänty jota en nyt muista. edessä loistopäivänhattua ja sinistä ukonkelloa. Takana päivänliljaa ja tulikellukkaa, pienenpieni angervontaimi ja sen jälkeen rönsyleinikkinä yms yms. Tuon alemman "joutomaan" haluaisin saada kasvateltua täyteen pensaita, ehkä joku matala puu ja sellaista. Ihan alhaalla autopaikan vieressä kasvaa nauhuksia ja raunoiyrttiä.
ahhh,kiitos leija! Joskus tuntuu että tää mun tekeminen on sellaista tyhjän nyhjäämistä eikä mistään tule mitään kunnollista, mutta sekin on jo jotain että jokupaikka aina joskus hetken tuntuu olevan ok.
nämä tulikellukat on ihania, niist mie pidän
vielä belliksiä, valkoista..
ja punaista.
Kesäistä ja kotoista siellä! Tasamaan asujana jaksan aina ihastella rinteessä jännittävästi polveilevia pihoja.. *huokaus*
Oravakin oli ihan oikealla paikallaan, kun juuri siihen hypännyt. Yleensä en näistä pihapatsastuksista piittaa, mutta tuo oli kiva. Sopivassa kohdassa nekin näköjään menevät.
Laitanpa vielä kuvan tästä uusimmasta viritelmästä
siis tästä "kukkapenkistä" jossa nyt ei oikein vielä kasva mitään. Liljat on nousemassa, siirretyt tulikellukat kukkii. Ihan etuala on vielä tyhjä kun en osaa päättää mitä siihen laittaisin, päivänliljaa vai kurjenpolvea vai molempia. Se on ainakin nyt jo varmaa että liian täyteen tulee taas..
(eiks oo ihana tuo teltta tuolla takana ja tuo tikkataulun tausta ja kesken eräinen kaivon päälys)