Pisamakello, Campanula punctata

Tässä tällekin kellokukalle oma keskustelupaikka.

Campanula punctata "kent bell"

Pisamakello

pisamakello on tosi elinvoimainen, kasvaa perennaniityllä ilman paapomista.Valkoiset muodot ovat yleensä vaativampia, mutta pisamakelloon ei näyttäisi pätevän! Lisääntyy helposti tyviversoista ja on helppo napsia ja siirtää uuteen paikkaan. Valkoisena on suosikkikukkiani.

Minun piti julistaa sota pisamakelloa vastaan. Kivikossa se meinasi levitä ihan kerrassaan riesaksi asti. Kaksi vuotta sitten poistin jokaisen pisamakellon, ja vielä ensi kesänäkin kitken niitä sitkeitä taimia sieltä. Kellokukista on vähän mennyt maku niiden hirmuisen lisääntymisen takia. Vain ukonkello, valkoinen kurjenkello ja karpaattienkello ovat saaneet vielä armon.

Titamiini taitaa olla oikeassa pisamakellosta. Kävin äskettäin katsomassa, miten ovat lähtenee kasvamaan ja määrä oli ainakin kolminkertainen viime kesään verrattuna. Vaikka ihanahan tuo on. Vuohenkellosta vain tullut sellainen kammo, että nyt mietin pisamakellon uudelleen sijoittamista pois paraatipenkistä.

Tasan ei käy onnenlahjat. Minä sain suureksi riemukseni Titamiinilta kaksi vuotta sitten niitä pisamakellon perkeitä mutta kaikki kuolivat siinä toissakesän jumalattomassa helteessä ennen kuin ehtivät juurtua! Nyyh… :((

Minulta saat kyllä Tanu uusia alkuja jos haluat.

Pisamakello on mielestäni kauneimpia kellokukkija mutte kellokukkien tapaan leviää, leviää

Niitäkin olisi tuolla odottamassa istutusta…kuinkahan korkeaksi ne suurinpiirtein kasvavat? Paikat on vähän vielä hakusessa…

Riippuu vähän kesästä, 30-50cm korkeaksi.

Kiitos ja kumarrus…nyt menikin suunnitelmat vaihteeksi uusiksi.Olin jostain saanut käsityksen, että ne olisivat korkeampia!?! Onneksi tuli kysyttyä.

Valkea kukassa.

Minun punainen pisamakelloni on nyt just 70 senttiä korkeaa. Kävin mitan kanssa pihalla :slight_smile:

Paikka on aurinkoinen, paahteinen jopa. Multakerroksen alla 4 m hiekkaa.

valvontaavalvontaa...mun tuurilla ne sitten kasvaa korkeiksi siinä, missä ei tartteis ja leikkivät kääpiöitä siellä missä voisivat olla jättiläisiä! Eli laitetaankos molempiin paikkoihin varulta? naurua

Ihania vuo valkoiset!Ehdin törätä maahan jo pari marjapuuron väristä tuollaista.Olisiko niille pitänyt laittaa hiekkapeti?Taas tyhmänä kyselen…

Jos jollain on valkoista pisamakelloa edes yksi ylimääräinen, minä suurta riemua tuntien antaisin sille kodin.

Kaunis on tuo valkoinen pisamakello,minun tutka silmäni näkivät myös tuon pienikelloisen punaisen valvontaa mikä kukka se on ,on niin herkullisen punainenkieli ulkoa että nälkä tulinaurua

Punainen on keijunkukkaa.

AI sitäkös ne onkin,mullakin on mutta ei ole vielä kukassa nuppuja hurjasti ainakin nimilapussa lukee niin joten en tiennyt minkälainen kukka on,mutta nyt sitten tidän mitä ootan kun aikaisevat nuppunsa.naurua

Onko tämä sitten lainkaan pisamakelloa, jos se kasvaa noin korkeaksi, minun on vain vajaa 20 senttisiä ?