Pisamakello, Campanula punctata

Pisamakellon voi kai sekoittaa täpläkelloon, mutta minäkään en osaa sanoa muuta kuin sen, että oliko se nyt niin, että toisella on karvaiset ja toisella sileät lehdet…

Ei miullakaan roosa ole sen korkeampi.

Tätä olen pisamakellona kasvatellut ja kiitos hyrinä vertailulinkistä - pisamakello se näyttää olevankin.PhotobucketPhotobucket

pärskis,minulla on paljon valkoista pisamakelloa,jos haluat laita privaattiviesti.

tupsukki, kiitos tarjouksesta, mutta on tulossa jo.

Ehdin jo Kurpitsalta kerjätä pisamakelloa, mutta jos Tupsukki sulta saisi, niin sitten ei tarvisi Kurpitsan lähetellä vaan voisin tulla hakemaan. Ja voitas samalla katsoa niitäkin mistä keväällä vaihtokekkereissä oli puhetta! Oon menossa ti. käymään sun kotipaikkakunnalla, ootkos silloin kotosalla?

Niille joille olen lähetellyt/antanut pisamakelloa, tuon tunnistussivun mukaan nyt on ollut sekä pisamakelloa että täpläkelloa penkissäni. (vaikka olen niitä kaikkia saanut pisamakellon nimellä) Eli molempia olen voinut lähetellä… sorry jos on tullut väärää… :frowning:

Laitanpa kuvan tällähetkellä kukkivasta pisamakellosta.Tämä oli monta vuotta aivan aloillaan mutta tänäkeväänä sitä piti poistaa muiden perennojen alueilta. Tykkään tästä.

On campanula crossetti, sininen noin 70cm korkea aivan nätti kellokukka.

Kilinöissä on sivulla 15 kuvia kyseisestä kellosta. Nyt jos kellä on oikeaa tietoa nimestä, niin hyvä olisi. Onko crossetti, vai crossekki, ja onko eka kirjain c, vai g.

voisiko olla campanula grossekii? google haulla päätyy puutarha.netin vanhalle puolelle nim.merkki hannelen juttuun, jossa hän kertoo kirjasta, jossa sitten puolestaan on enemmän tietoa…

Kiitos, taas ollaan viisaampia. Olen kyllä huomannut että aika paljonkin on sellaisia kasveja joitten nimeä ei Viljelykasvien nimistöstä löydy.

Mulle tulee myös Campanula grossekii (kiitos Korpikellolle) jos onnistun! Näkevät espoolaista talviunta täällä parvekkeella...

Pisamakello

Ja minä en edes tiennyt omistavani tuollaista ihanuutta, kunnes tunnistuspalstalla se minulle kerrottiin, yhtään en muista mistä se on minulle tullut, täältä varmaan, joltain, joten isot kiitokset! Kuka muistaa antaneensa minulle?

Tässä vielä kuva siitä.

Kauniisti niiaan ja kumarran , minulla ei olisi tätä kaunotarta ilman puutarhanetin siemenkirjettä...kiitos hänelle joka teki työn ja keräsi siemenet, kuivasi ja pisti kauniiseen pussiin,yritän kerätä omastani ja osallistua siemenketjuun taas osaltani.

Voi miten ihana kuva!

Jess! Minullakin taitaa olla yksi pisamakello! Olen ihmetellyt yhtä kelloa, kun lehdet ovat harvassa ja nuppuja näkyy joka lehtihangassa ihan alas asti. En kuitenkaan ole keksinyt, mikä se voisi olla. Nyt tuota Pirkkiksen kuvaa katsoessani uskoisin, että minulla on samanlainen. Voi ihanuutta! Etenkin, jos siitä vielä joskus tulee yhtä upea kuin Lumilla…

Pysyykö teidän pisamakellot tosiaan noin nätisti pystyssä? Mulla on muutama kasvi joko pisama- tai täpläkelloa (en muista kumpaa enkä nyt pääse kurkkimaan, valkoista joka tapauksessa), jotka maata kenottaa pitkin pituuttaan muiden kasvien päällä. :confused: Pitäisi varmaan tukea jotenkin…

Montako kasvia tuossa Lumin mahtavassa kasvustossa on? Mun kasvit kun on sellaisia pitkiä yksivartisia hujoppeja, auttaisikohan tuuhentumaan jos ensi keväänä koittaisi vähän latvoa?

Minulla valkoiset pisamakellot on ihan Outzin kuvauksen mukaisia. Viime kesänä olivat vasta yksi kellosia, nyt jo vähän korkeampia. Itse olen ajatellut niiden olevan varsin nuoria. On mattona levittäytynyt kukkapenkkiin. Lisäksi maan parannus olisi paikalllaan, lähes hiekassa asuvat!