Monta vihreää tukikeppirengasta ympärillä ja taimiakin on aikas monta kyseisessä puskassa
Lumi, ok, kiva kun “tunnustit”, täytyy tosiaan varmaan itsekin tuota vähän tukea, ettei repsota noin rumasti.
Tipilintu, ehkä maanparannus vain innostaisi sitä kasvattamaan lisää vartta. Oman (yhden) pikku taimeni pani aikanaan "penkkiin", joka oli saatu aikaan sekoittamalla multaa lasten entiseen hiekkalaatikkoon. Eihän siinä oikein mikään viihtynyt, multa tietysti hupeni hiekkaan, oli varjoisaa, enkä siihen aikaan ehtinyt pihassa käymään joka viikkokaan. Ainoa, joka viihtyi ja valloitti penkin, oli pisamakello. On saanut kiitokseksi pitää aika ison pläntin, vaikka penkkiä on jo muuten kunnostettu. Kasvaa kyllä vartta pitkin maata, mutta kukkavanat nousevat ylväinä lehti- ja varsitiheiköstä, pysyvät pystyssä ja kukkivat pakkasiin asti. Tässä viime syksyn ruskaa.
Lumilla on irto vale tukusat kellot! Hahaa! Lohdutti kummasti…
Kuva pisamakelloistani tänään. On mielestäni kauneimpia kellokukkia ukonkellon ja kurjenkellon rinnalla.
Oh,hoh, tulikin kuvia kaksittain. Ensin ilmoitti että kuvan koko liian suuri mutta sekin tuli mukaan.
Hei Kurpitsa, kun en osaa
Ihana on pisamakello! Se täytyy kyllä vielä hankkia. Millainen se on elintavoiltaan? Ilmeisesti siementää paljon? Pysyykö hallinnassa vai tuleeko riesa? Minulla kissankelloista on tullut jonkinlainen pieni riesa.
Kellojen tapaan on kyllä sikiäväinen mutta ei pahemmästa päästä.
Kiitos Tuomipihlaja, nyt tiedän miten viesti poisetaan mutta mitenkä olisin poistanut viestistä toisen kuvan.
Minähän en ole osannut tähän mennessä poistaa tai muokata viestejä, että kiitos tuli väärään osoitteeseen Mutta kiitos Kurpitsalle - minäkin opin nyt.
Minulla pisamakello on todellinen riesa. Olen jo kolme vuotta yrittänyt kitkeä sitä pois kivikosta, mutta tänään viimeksi kävin hakemassa pisamakellon kukkia maljakkoon. Siitä ei vain pääse eroon, vaikka kuinka kitkisi. Vaatisi kasvualustan vaihdon. Ja kokonaan uudet kasvit, joiden juurakoissa ei eläisi pätkää pisamakellon juurta.
Onpas hyvä kuulla, että pisamakello on leviävä kasvi, saa mulla levitäkin, on niin kaunis.
Hyvä kuulla, Titamiini. Pisamakelloa ei siis varmaankaan pidä laittaa mihinkään lähellekään matalia kasveja. Sama juttu kissankellojen kanssa minulla. Niitä on varsinkin valkoisen sammalleimun seassa ja enkä niitä sieltä pois saa.
Pisamakello leviää tehokkaasti paitsi siemenillään niin maan alla luikerrellen. Pomppaa sitten ylös ihan mistä huvittaa
Kuva minun valkoisesta pisamakellosta. Minustakin tämä on ihana. Kiitos taas vaan sille jollekin jonka nimeä en muista, jolta olen tämän saannut.
Sailasi, kiitos tiedosta. Varmaan on sitten viisainta tehdä pisamakellolle rajaus kukkapenkkiin, jos sen sillälailla saisi tottelevaiseksi? ja siis eihän minulla vielä edes ole sitä pisamakelloa, mutta hankintalistalla se nyt on.
Kyllä sen kasvuvoima on tosiaan ihmeellinen ja siten voi muuttua painajaiseksi väärässä paikassa
Sain taimen keväällä taimenvaihdossa ja se on kukkinut koko kesän upeasti.
Huomasin myös että on jo tehnyt pienempiä vesoja lähelleen. Itse vielä iloitsen asiasta, sillä paikalle jossa se on mahtuu kernaasti isokin pehko pisamakelloa. Lisäksi on jo useita ottajia jos taimi talvesta selviää kunnialla
Voisko sille soveltaa rajaamisessa samaa kuin esim. mintuille? Vanha ruukku tai ämpäri haudattuna maahan jolloin on helpompi repiä kaikki ylikasvavat pois ilman pelkoa että repii koko kasvin…
Minä olen ihmetellyt omia pisamakellojani, kun eivät ole suostuneet kukkimaan ollenkaan. Lehtiä vaan puskee ylös. Tai sitten se ei ole pisamakello alkuunkaan. Kasvatan jotain koivua varmaan ja ihmettelen, että ei kellokukkia näy.
Pisamakellosta googletin että heikohko ja pitkä itävyys, ellei idä 3-4 viikossa siirto jääkaappiin jne… Kylvin reippaalla kädellä ja tasan viikossa itivät ensimmäiset. Nyt olen harventanut jo 3 kertaa pinseteillä sitä turkkia.
Kuinka syvälle pisamakello työntää juurensa? Eli auttaisko tuo R&T:n viime syksyn ehdotus ruukusta tai ämpäristä?