Oisit ottanu kokopesän ja rikkonut sen. Silloin näkisi mitä siellä on. Se pesä on jo ns, hylätty, Kuningatar on ampiaisista ainoa, joka jää talvenyli eloon, muut kuolee pakkasiin.
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Oisit ottanu kokopesän ja rikkonut sen. Silloin näkisi mitä siellä on. Se pesä on jo ns, hylätty, Kuningatar on ampiaisista ainoa, joka jää talvenyli eloon, muut kuolee pakkasiin.
Mie olen allerginen amppareille. Ei ollut mitään kannellista vermettä jonne laittaa. Ajatus horroksesta heräävästä viimeisestä ampparista 15 km autossa… Voisihan tuon kannellisella sankolla hakea, vaan lienee jo lumi litistänyt, hiiri jyrsinyt, tikka nokkinut.
Tuosta 6vuotta jo aikaa, levinny on lisää 6vuodessa.
http://www.ekay.net/datafiles/userfiles/onet/fi/attachments/Herhilainen2007ekay.pdf
Tuoltapa juuri sijainnin bongasin, 100 km vuodessa leviävät kohti Oulua, ohikin ovat jo menneet.
Äsken kävelin hautuumaalla. Siellä oli sadoittain maassa pyörimässä mehiläisiä (ilmeisestikin Pohjoismainen tumma mehiläinen (Apis mellifera mellifera) ainakin (kuukkeloimalla) on ihan saman näköinen). Mikäköhän heillä oli menossa?
Oliskohan pudistuslennot,tosin ne on aiemmin keväällä.Jos ne keräävät kosteutta,mehiläinen tarvii vettäkin.,
Mehiläisyhdyskunta muuttamassa meidän piipun hormiin. Muutamana kesänä on näin käynyt.
Hiton ampiaiset syö mun omput!! Ja mansikat!
En ole muutes nähnyt mehiläisiä moneen vuosiin, ainoastaan kimalaiset ja ampiaiset näkee joka vuosi. Kukkakärpänen kun ilmestyi parisen vuotta sitten mun parvekkeelle luulin jo että mehiläisen tapasin, mutta eihän se mehiläinen ollutkaan, vaikka yhtä pieniä ovat ja ulkonäkökin on lähes sama.
Mehiläiset ei minua haittaa, niillä on sopivasti pesä kasvihuoneen vieressä Mutta nuo ampiaiset! Koira hulluna koittaa syödä ne kaikki ja nyt kun omenapuu on niitä täynnä niin huonosti käy… Ei niillä siis mitään pesää siellä ole, pojat on päässeet vapaalle ja nyt syö mun omput…
Tuoksunko niin herkulliselle, että aina kun menen parvekkeelle tulee kimalainen ja lähtee pakoon, kun kissat hyökkää. Olen yrittänyt olla pois parvekkeelta, jotta kimalainen pääsee sinne ihan rauhassa, mutta ei tietenkään silloin kimalaista näy.
Nyt on taas vaihteeksi täällä meilläkin aivan hullu ampiaiskesä. Ampiaiset söivät vadelmat kokonaan ja herukoissa niitä pörrää nyt satapäin. Herukoista sentään ollaan onneksi kuitenkin saatu osamme mekin. Tänään huomasin, että ekat karhunvatut olivat kypsiä ja tietysti ampiaiset olivat niistäkin neljästä kypsästä syöneet jokaisen puoliksi.
Karhunvatun raakileita on nyt enemmän kuin koskaan ja ajattelin, että haluan pitää ne kaikki itse. Rakentelin harsosta teltan niille. Ampiaisia ei ollut ihan helppo häätää, mutta onnistuin lopulta. Teltan rakenteluun vierähti pari tuntia.
Mansikka-aikaan ei vielä onneksi ampiaisia näkynyt. Muutamia vuosia sitten muistan, kun keräsimme mansikoita kilpaa tuhansien ampiaisten seassa.
Kaipa ne kohta menee omeniinkin. Meillä omput on vielä niin raakoja, että eivät vielä ole olleet kiinnostuneita.
Ulkona syöminen on myös ollut nyt tosi hankalaa, kun ampiaisia tunkee kymmenenkin yhtaikaa lautaselle.
Onneks tätäkään ei ole joka kesä. Tänä kesänä tuntuu kyllä riittävän hyönteisistä kiusaa tavalla jos sun toisella.
Maistuisko omena...?
...tai vaikka toinenkin?
Kylläpä on porukkaa!
Tänä kesänä on kyllä ihan poikkeuksellisen paljon ampiaisia. Samaa valittelevat naapurit, jotka ovat saaneet useampia pistojakin. Meillä on toistaiseksi ollut vielä hyvää tuuria.
Eilen keräsin lasteni kanssa noita maahan pudonneita omenoita. Minä sohin haravalla omppuja kasaan, ja pojat keräsivät sivummalle vedetyt omenat. Illalla tein vielä uuden kierroksen sen jälkeen, kun omppupuusta revennyt oksa siivottiin pois. Esim. tuota alemman kuvan omenaa en sitten sattuneesta syystä kerännyt pois, vaan varoittelin isäntää, joka juoksi ruohonleikkurin perässä. Muistihan se sen ehkä kaksi minuuttia, minkä jälkeen lampsi leikkureineen omenan päältä; Ilmaan pöllähti mahtava parvi ampiaisia. Kuinkahan monta sinne mahtui? Kuvassa näkyy ehkä pari-kolmekymmentä, mutta todellisuudessa niitä oli varmasti enemmän.
Ei saanut isäntäkään pistoja.
Tuolla ärsyttää-ketjussa on ollut paljon puhetta ampiaisista sekä ampiaisansoista. Kokeilin nyt laittaa meidän vanhaan ampiaisansaan omenan lohkoja, kun esim. viinimarjamehu ei ole tehonnut. Ei tarvinnut montaa minuuttia odottaa, kun heti jo sinne tunki yksi amppari, eikä näytä löytävän tietään ulos.
Tuo meidän ansa on sellainen karahvityyppinen lasipullo, jonka pohjassa on reikä ampiaisten sisääntuloa varten. Pullon päällä on korkki houkutinaineen laittamista varten. Ampiainen ei näytä tajuavan etsiä ulospääsyä pohjasta (pohja on muotoiltu siten, että reikä on siellä vähän ylempänä pohjassa), mutta pyrkii kokoajan pullon suusta ulos. Onneksi on korkki.
Nyt ihmettelenkin, miten toimivat nuo tavallisista lasipulloista tehnyt ansat. Miksi ampiainen ei löydä tietään ulos niiden pullojen suista? Vai jääkö se jumiin/hukkuuko se sinne tahmeaan siirappiin?
Miun pihalla löytyy kaikkia pölyttäjiä ja paljon. Onneksi mehiläisiäkin.
Jotkut kukat ovat tosi suosittuja.
Mitään haittaa ei niistä ole ollut.
Eihän noista ampiaisista nyt muuta haittaa ole kuin että ne syö ja pilaa marja- ja hedelmäsatoa. Meillä meni vadelmat kokonaan ampiaisten suuhun. Karhunvatut ehdin onneksi suojaamaan, kun tajusin ajoissa. Siitä kerroin muutama viesti sitten tässä ketjussa. Vadelmapensaita ei olis kyllä pystynytkään suojaamaan, niitä on niin paljon.
Eilen poimin hädällä keltaisia karviaisia, koska ampparit ovat niistä hullumpana kuin mistään. Vaikka amppari olisi vain haukannut marjasta, niin siitä syöntikohdasta kyllä äkkiä alkaa pilaantuminen.
No, pienempänä haittana on ollut se, että ulkona syöminen on vaikeaa, kun kymmenen ampparia tunkee lautaselle ja muutama suuhun ja silmiin.
Nuo marjapensaissa ja hedelmäpuissa parveilevat ampparit ovat nyt niitä työttömiä työläisamppareita, jotka kuolevat syksyllä jokatapauksessa. Ne käsittääkseni nautiskelevat loppuelämästään näissä syömingeissään, mutta eivät enää esim. syötä toukkia tai tee mitään muutakaan yhdyskuntansa hyväksi.
Ampiaisenpistolle erittäin allergisten ihmisten ei kyllä nyt kannata mennä marjapensaisiin. Eiväthän ne helposti pistä, kun ovat niin kiinnostuneita marjoista, mutta kun poimiessa amppari joutuu kouraan vahingossa, niin silloin pistää kyllä. Itse en ole allerginen, mutta poimin nyt käsineet kädessä, kun yhden piston kouraani sain. En tiedä auttaako ohuet käsineet mitään, mutta itsellä on suojatumpi olo En ole tämmöisessä pörinässä vinkkareita ennen poiminut. Mansikkamaalla on joskus ollut samanlainen meno päällä, mutta tänä vuonna eivät ampparit ehtineet vielä mansikoihin.
Meillä nimenomaan tuo iholle tuleminen on se suurin haitta. (Herukat ehdittiin poimia ennen tätä ampiaisryntäystä, omenat ovat joka tapauksessa ihan rupisia, vattuja/karviaisia ei ole, eivätkä karhunvadelmat ole vielä lähellekään kypsiä.) Ampiaiset tulevat päivä päivältä tuttavallisemmiksi; Istahtavat tosiaan ihan nenälle, huulille, poskelle, niskaan jne. Ei ollenkaan kiva. Lapsetkin siirtyvät aika pian sisälle leikkimään, kun ampparit ahdistelevat liikaa, ja ulkona syöminen ollaan samasta syystä lopetettu nyt kokonaan.
En ole mikään murhanhimoinen tyyppi, ja nytkin poden huonoa omatuntoa, kun tuossa minun ansassani ampiaiset kuolevat liian hitaasti... (Täytyisi muuttaa systeemiä, mutta pikkuisen hankalaa, kun ansa on täynnä eläviä ampiaisia.) Juuri tuolla perusteella, että kuolevat joka tapauksessa nyt syksyllä, olen antanut itselleni luvan näitä pyydystää.
Tein pari pulloansaakin toisessa ketjussa olevan linkin ohjeen mukaan. Toimii sekin, ja siinä ampiaiset kuolevat nopeammin. Se, onko näillä mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta, onkin sitten ihan toinen juttu.
Naapurikin kertoi eilen aloittaneensa ampiaisjahdin - kärpäslätkällä. Olinkin näkevinäni yksi päivä ihmeellistä "miekkailua", ja nyt tiedän, mitä mies puuhaa. On kuulemma monta kymmentä ampiaista saanut sillä konstilla.
Minä en ole jaksanut ansoja viritellä. Eivät varmaan mitään hyödyttäisikään marjapensaiden vieressä, missä ampparit haittaavat. Tuskin saisin houkuttelevampaa coctailia aikaiseksi kuin nuo puskien marjat on. Nyt karviaiset ovat alkaneet kypsyä siihen malliin, että pensaissa on aivan mieletön kuhina. Eilen oli pakko laittaa paksut ja pitkävartiset ruusuhanskat käsiin, että pystyi kätensä työntämään keltaisiin karviaisiin. Meno oli aivan ennen näkemätöntä.