Pistiäinen: Ampiainen, Mehiläinen, Kimalainen

No hui. Jäisi mulla varmaan marjat keräämättä, sen verran pelkään noita. Lapsena mua on pistetty kerran, kun astuin päälle. Silloin ei kenkä mennyt moneen päivään jalkaan turvotuksen takia. Ja eikös noista reaktioista sanota, että tuppaavat pahenemaan kerta toisensa jälkeen?

Kimalainen kyllä livahti tässä pari vuotta sitten lahkeesta sisään ja pisti peräti kahdesti, kun jäi puristuksiin housun ja jalan väliin. Sen jälkeen lensivät housut kaaressa, ja syyllinenkin löytyi. Siitä ei tullut pahaa reaktiota, eikä niin kovasti sattunutkaan. Kimalainen kai ei ole yhtä myrkyllinen kuin ampiainen.

Äsken kävin otsalampun kanssa tutkimassa ampiaisansaani. Tarkoituksena oli tyhjentää se, jotta pääsee huomenna laittamaan fiksummat houkuttimet (= vähemmän omenan paloja, ne kun toimivat pelastuslauttoina). Siellähän olikin vielä 5 ampiaista elossa, joskin aika tokkurassa. Kolme karkulaista sain litskattua, ja kaksi hukutin ämpäriin koko ansan kanssa. Katsotaan sitten huomenna uudestaan...

Huoh. Onkohan tästä mitään hyötyä?

No nyt ampiaiset ovat herkuttelemassa myös viinirypäleillä kasvihuoneessa, kun marjat ovat alkaneet tummua. Harmittaa, jos ei niistä tänäkään vuonna saada mitään itselle. Viime vuonna mustarastaat söivät ne kaikki. Pitäisköhän mun nyt sitten kokeilla jotain syöttiansaa kasvihuoneessa viiniköynnöksen alla? Mulla on aina ihan totaalilaiskotus kaikkeen tuholaistorjuntaan. Nytkin alkoi aivan kamalasti nukuttamaan, kun yritin pakottaa itseäni miettimään, mistä löytäisin sopivan astian. Käykös siihen ihan tavallinen pullo?

Voi harmi sentäs! Mulla on nyt sekä tuo kaupasta ostettu (= lahjaksi saatu) pyydys että pulloansoja. Houkutinaineena siirappi-vanilliinisokeri-vesi-litku. Ei toimi mitenkään älyttömän hyvin. Omena oli selvästi tehokkaampi houkutin, mutta tämän lyhyen (mutta intensiivisen) tutkailun perusteella nestemäinen houkutin on parempi. (Itse puristettu omenamehu...?) Silloin ampparit kuolevat nopeammin, hukkuvat. Muutoin jäävät lentelemään pyydykseen ja pullosta sitten ennen pitkään näyttävät löytävän uloskin.

Ihan tavallisia pulloja voi käyttää. Pullon on hyvä olla kirkas, jotta ampiainen ei heti hoksaa ulospääsytietä. Netistä löysin myös näppärän ohjeen muovipulloansasta; Leikataan muovipullosta se suppilomallinen yläosa pois ja käännetään se ylösalaisin pullon sisään. Ilman korkkia tietysti. Tuotakin voisi kokeilla, jos olisi muovipulloja...

Luin myös sellaisesta ansasta, että laitetaan syvälle lautaselle jotain houkutinainetta ja vedetään elmukelmu lautasen päälle. Päälle tietysti reikä tai pari, josta amppari pääsee sisään, mutta ei - toivottavasti - ulos. Keltainen väri kuulemma houkuttelee amppareita.

Mutta näistä ei siis ole mitään omaa kokemusta - vielä.

Meillä olisi aika ikävä temppu laittaa ansoja, joissa lähtee pörristä henki. Mitä sanoisi naapurin mehiläistarhuri? Täytyy vaan toivoa, että nuo omenapudokkaat ja perennat ovat edelleen riittävät niille, ettei tarvitse tulla mun eväisiini. Nyt on kyllä mehiläisten lisäksi ollut suuret määrät kimalaisia pihassa, ampiaisista ei ole ollut kovin suurta haittaa.

Noissa marjapuskissa en ole kyllä nähnyt ainuttakaan mehiläistä, kaikki ovat ampiaisia ja vielä saman sortin ampiaisia. Ehkäpä mehiläiset eivät ole kiinnostuneet, vaan niille riittää perennat.

Pistin sinne kasvihuoneeseen viiniköynnöksen alle pullon, johon pistin tummaa siirappia ja kypsiä karviaismarjoja, jotka purasin puoliksi, jotta tuoksuisivat enemmän, mutta ei sinne kyllä ykskään tässä noin puolessatoista tunnissa ollut mennyt. Olkoot, ei jaksa.

Minua jo harmitti kun juoma-astiassa ja vesimittarissa oli kuollut amppari, en voisi niille ansoja laittaa. Ahkeria työmiehiä kaikki.

Mehiläiset ja kimalaiset meilläkin pörräävät vain kukissa. Niistä ei ole kerrassaan mitään haittaa. Niitä ei ole myöskään mennyt ansoihin. Kaikki ovat just noita ampiaisia, mitä kuvissani pari sivua takaperin. Kyllä minustakin pahalta tuntuu tappaa ampiaisia, varsinkin, jos ne kituvat ansassa pidempään. Tilanne vain meni sen verran sietämättömäksi, että ajattelin kokeilla jotain.

Tuomipihlaja, entä jos ansa olisi vähän kauempana viiniköynnöksestä, vaikka kasvihuoneen ovella jo? Jos ampparin pitää valita pullon pohjalla olevan herkun ja köynnöksessä roikkuvan viinirypäleen väliltä, niin ehkä jälkimmäinen on helpompi valinta. ;)

Mulla roikkuu ansa nyt omenapuussa, mutta selvästi enemmän keräsi ampiaisia, kun oli grillin kannen päällä. Vai oliko sitten vain siitä sisällöstä kiinni?

Joo, vois olla viisaampaa laittaa se pullo kasvarin ovelle. Täytyy huomenna tutkailla asiaa.

Noitten kovakuorisempien marjojen, vinkkareiden ja karviaisten, kanssa pärjäilen ja siedän ampparitkin, eikä mulla ole mitään halua niitä tappaa. Saan poimittua marjat nopeammin kuin ampiaiset niitä syö. Nuo pehmeämmät marjat ampiaiset saa syötyä nopeammin kuin pystyn poimimaan, siksi peittelin karhunvatun. Ja peittely auttoi. Tänään poimin useamman desin niitä ja olivat harson alla hyväkuntoisina.

Tuo ampiaisten herkuttelu viinirypäleillä vähän harmitti, kun rupesin ajattelemaan, että tuleeko jo toinen kesä, niin että rypäleet menevät muihin suihin. Viinirypälettä en pysty peittämään, kun se on niin pahasti tomaattien takana. Täytyy nyt katsoa, miten alkaa käymään kun rypäleet enemmän kypsyvät.

Minusta täytyy muistaa, että ihminenkin on osa luontoa, yksi eläin täällä muiden joukossa. On minusta ihan luonnollista, että ihminen suojelee itselleen ravinnoksi kasvattamaansa satoa. Ja tällöin on luonnollista, että ihminen voi esim. tappaa toisen eliön ihan niin kuin silloinkin, kun ihminen tappaa suoraa ravinnokseen. Ja on luonnollista, että ihminen suojelee itseänsäkin, esim. tappaa käsivarrelleen lentäneen hyttysen.

Mutta se on sitten eri asia, jos keinot ovat sellaiset, että ne vaikuttavat ravintoketjuihin laajemmin kuten esim. kemiallinen tuholaistorjunta. Pienimuotoinen ansojen käyttö lienee aika luonnollista ihmiseläimelle.

Vaikka en kyllä usko, että ansoista on nyt paljoakaan tässä hyötyä. Eikä nuo ampiaisetkaan ole ahkeria työmiehiä, vaan työttömiä työläisiä, jotka eivät enää ahkeroi yhdyskuntansa hyväksi ja, joiden elämä päättyy, kun syksy tulee.

kuva

Näin iso ampparinpesä löytyi kattoremontin yhteydessä. Tyhjä oli ollut.

Mikäs herhiläinen tämmöisen rakensi viikossa saunan pihapöydän alle ?

kuva

Samperi, mun mehiläiset alkoi parveilla eilen kun en saanut lisää tilaa niille annettua. Eilen sain vasta lähetyksen, jota olisin tarvinnut viikko sitten ettei tätä olis päässyt tapahtumaan. Mutta onneksi jäivät ensin omaan pihaan koivun vesaan josta sain ne ravistettua uuteen purkkiin. Nyt mulla on sitten kaksi pesää… Makeeta elämää odotellessa… :smile: Kulmakunnan omenapuut ainakin pitäis tuottaa satoa!

kertausta ja uutta tietoa

“Kerrotut kukat ovat kauniita, mutta pölyttäjille hyödyttömiä. Niissä heteet ovat muuntuneet ylimääräisiksi terälehdiksi, eivätkä ne tuota lainkaan siitepölyä”  - minulle uusi tieto
vanhana kateviljelijänä olen jo kauan sitten kanittanut lapion, tuon jutun mukaan haravankin voisi hävittää puutarhavajasta

Muovinen kuivakompostori on kelvannut pesäpaikaksi.  Se on täynnä tammenlehtiä. Ohi kävellessä pukkasin kompostoria ja sieltä pelmahti musta pilvi hyönteisiä kimppuuni. Yksi ehti pistää. Onko ampiainen?

Äkäisiä amppareita, mä hävitin yhden pesän kesäkuussa. Menin pimeellä pesänluo otin lautapinon kannen irti ja harjalla hajoitin pesän. Ne hylkäsivät sen pesän senjälkeen. Joku on suihkuttanut raidia pesäreiästä sisään pimeellä. Jos tietää, missä se on.

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Miksei kukaan ole keksinyt sellaista ampiaismyrkkyä, jonka voisi laittaa pesä alapuolelle ja se myrkkypurkki sylkisi myrkkyä vaikka 10s kerrallaan ja säännöllisin välein? Vähän niin kuin on niitä vessan “raikastimia”, jotka tuoksuttaa vähän väliä. Tuolla räystään alla jossain on pesä, mutta sitä ei näe lautojen takaa, joten mihin sitä myrkkyä pitäisi suihkuttaa? Meneekö ne sinne lautojen taakse pesän kohdasta?

Myynnissä on ainakin sellaista tuholaisvaahtoa, joka kuivuu paikoilleen samaan tapaan kuin partavaahto. Ampiaiset joutuvat lentämään tai kulkemaan läpi vaahdosta ja vievät samalla myrkkyä pesään. Meillä mökillä pari kesää sitten haluttujen tarhamehiläisten hajonnut yhdyskunta alkoi tehdä pesää vanhan navetan tiiliseinä sisään. Mehiläistarhaaja totesi, ettei hänkään saa yhdyskuntaa pois muuta kuin seinän purkamalla.  Vaahto teki tehtävänsä ja seinässä oleva hana-aukko tilkittiin vastaisuuden varalta. Yksi kuningatar siinä menetettiin.

Vaahtomainen torjunta-aine

Mulla on sellaista suihketta mikä jättää kalvon pintaan ja siitä siirtyy ötököhin jotka kalvolla tassuttelevat. Olen edelleen epävarma siitä, kenen pesä on. Eivät ole noin keltaisia, melkein mustia, mutta on niillä tuo vyötärö. Amppareitakin olen pihassa nähnyt ja pari saanut ansaan. Just ladattiin uudestaan ansat siirappifayryvedellä ja laitettiin etu- ja takapihalle kasvien lomaan. 

Eihän tässä uskalla edes pihapuuhiin mennä :triumph:

Mikä liekin kun ampiaisetkin tekee pesiään mitä ihmeellisempiin paikkoihin tänä kesänä, meillä ei ihan pihassa ole ollut ainoatakaan pesää tätä ennen niin nyt on talon seinän vuorilautojen välissä ja mikä eniten säikäytti kun on tämä miun ns. “pysäkki”, kuormalavoista tehty ja siinä on aina kesällä vanha petari päällysteenä/pehmusteena, rupesin yks päivä puistelemaan petaria kun pihlajat roskittaa vietävästi, niin eiköhän pölähtäny ampiaiset hyvä ettei syliin, olivat pesän väsänneet sinne petarin alapinnalle, ja ulkoeteisen harvan laudoituksen raoistakin niitä näkyy kulkevan. Kamalaa ja superallergisen pelkoa.