Tänään löysin terassilta ”kriisipesäkkeen”. Tietysti siinä portin vieressä. Siinä on muovinen pehmustearkku (säilytysarkku) ja koirat viihtyy siinä portilla kun näkevät etupihalle ja maantielle.
Äsken menin siitä ohi portista, ja samassa pöllähti vihaisia ampiaisia ulos arkun raosta. Hitsi, tuli kiire.
Huomenna pitää tehdä ”vanhanaikaiset”, kärschärin ulkoimuri ja raidia, myöhään illalla pitkällä putkella.
Minisnaku on saanut kaksi kertaa päällensä vihasia amppareita ja sitä pistettiin. Lopputulos nopeasti eläinlääkäriin ja suoneen lääkkeet. Toisella kertaa ei näyttänyt hyvältä, Max meni shokkiin.
Huomenna on ostettava raidia ja yrittää hävittää pesä.
Minulla on ensiapulääkkeet kotona jos saan pistoja mutta ei ne nyt mitään satavarmoja ole.
Pakkoko ne on tulla pihaan…
Maanantaina joku ampparipimppari pisti minua käteen ja edelleen käsi on turvonnut& punainen ja särkee.
Tänään oli uutisissa, että ampparit ovat tänäkesänä aikaisemmassa kuin edellisinä kesinä. Sitä pitäisi olla jotakin uutta ampiaisten tuhoamisainetta, en tiedä tarkemmin, se on jotakin vaahtoa juuri ampiaisia varten. Varmaan sitä on noissa puutarhaliikkeissä, kyselkää.
Meillä ei oo näkyny kuin kimalaisia koko kesänä, ainakaan vielä.
Mehiläisetkin on tainnu hävitä kokonaan.
Täällä ei ole ollut mitään ongelmaa ampiaisista. Tyytyväinen olen ollut kun niitä taas on viimekesäisen puutteen takia. Sisältä olen pelastanut aika paljon, muutamia kuollut kun en ole huomannut.
varovainen saa olla. - kyypakkaus apteekista kotiin ja pitäisikö tänä “pahana” kesänä pyytää lääkäriltä varmuuden vuoksi adrenaliiniresepti.
totta on että kovasti aikasessa ovat tänä hellekesänä. itse olen kerran ollut pahoissa vaikeuksissa kun perunoita nostaessani (syyskuun alkupuolella) huitaisin vakoon rakennetun pesän halki. kovasti suuttuivat asukkaat. - toisaalta yhden kesän asuin ihan sovussa kuistin ylisille rakennetun pesän asukkaiden kanssa: ampiaiset kulkivat yläkerroksessa lautojen raoista omaan asumukseensa, minä alakerroksessa kuistille, vajaan ja mökkiin.
Eipä ole edellsenä kahtena kesänä tarvinnut poistaa pesiä mistään. Hävitin viime sunnuntaina mökin talousrakennuksesta kulkuoven yläpuolelta sellaisen lapsen pään kokoisen ampiaispesän, jonka ne olivat pykänneet siihen reilussa viikossa. Väijyin auringonlaskun jälkeen pesän vierellä kirkkaan otsalampun kanssa ja ruiskutin liikkuvat ampparit sekä pesän ulkopuolelta märäksi 'Neudorf’in pyretriinimyrkyllä. Luin vasta jälkikäteen, ettei pyretriini tehoaisi kunnolla ampiaisiin, jotka se vain tainnuttaa. Taisin hukuttaa nuo pirulaiset määräällä.
Pudotin pesän sitten alas ja rikoin sen. Sisällä oli kolme kerrosta kennoja ja valkoisia toukkia, jotka vain odottivat ruokaa ja ajan kulumista. Selvisin yhdellä pistoksella selkään. Näen huomenna onnistuinko tehtävässäni täysin…
Toukokuussa ampiaiset tekivät pesän perunaruukkuun. Kun en keksinyt muutakaan niin laitoin perunaruukun muovilaatikkoon ja laatikon täyteen vettä. Sen jälkeen ei ole pesän alkuja näkynyt.
Ai ettei pyretriini tehoa amppareihin? Me laitettiin ensin baygonin suihketta ja parin tunnin päästä neudorffin pyretriiniä, joka lupas jättää kalvon pinnoille jopa viikoiksi. Molemmissa lukee että tehoaa myös amppareihin. Tiistaina sumuteltiin räystäslautojen välistä sisäänmenoaukon kohdalta niin pitkälle kun neljässä metrissä tikkailla ylsi. Pesää ei nähnyt, mutta kuningatar poistui pesästä. Vielä eilen jokunen kävi pyörimässä paikalla ja ainakin yksi lopulta ryömi lautojen välistä sisälle. Pitänee hakea jotain muuta myrkkyä ja tunkea vielä sitä myös.
Niin ja kukkakärpäset ja kimalaiset ovat palanneet terassille ja takapihalle sankoin joukoin, heti seuraavana päivänä tulivat. Olivat kadoksissa toista viikkoa ennen ampparien myrkytysoperaatiota.
Torstaina olin mustikassa tytön kanssa niin osuin ampiaisten maapesään. Kaksi pistosta sain toisen mahaan ja toisen reiteen. Minulla oli ohut puuvillapaita teepaidan päällä ja vyötäröllä vyölaukku jossa juomista niin sinne paidan alle pahukset menivät. Kolme maapesää oli sillä alueella mutta yhdestä sain tällit tai yhteen osuin.
Istuttiin saunan ja uinnin jälkeen vilvoittelemassa, kun mies läppäsi refleksin tapaan paarman rinnastaan. Ampiainen oli ja pisti sydämen kohtaan, allergialääkettä ja murskattu piharatamon lehti laitettiin hoidoksi. Pitää alkaa kuljettaa ampikyy tabletteja mukana, teipata liuska vaikka puhelimeen, itelleni kävisi huonommin.
jatkan näiden uutisointien kirjaamista, kun kerran aloitin->
ampiainen1
ampiainen2
ampiainen3
Ei ole vielä Herhiläisiä näkynyt tänävuonna.
Veikkaus että 1-2 viikon päästä viimeistään näkyy ensimmäiset
Se sit osaa ns. Pistää
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Pari ekaa päivää kävi amppareita kuikuilemassa pesäaukolla, sit taukoa ja pari päivää menivät räystäslautojen väliin, nyt lensivät paikalle ja poistuivat aina samaan suuntaan. Käytiin sit vielä kerran myrkyttämässä illan hämärässä eikä ketään näkynyt silloin tai sen jälkeen. Lieköhän muuttaneet pesän jonnekin muualle? Niin ja roskakatoksessa on nyt pesä, myös siellä räystäslautojen yläpuolella . Se on kyllä ihan toisessa sunnassa kuin näiden terassilla olevien lentoreitti oli.
Mutta nyt on toisen näköisiä amppareita terassilla, sellaisia keltaisempia terassin kukkien ja tomaattien kimpussa. Menevät lehtiä ja varsia pitkin pääasiassa. Huomasin kasveissa mustia pieniä palloja ja reikiä lehdissä, joten myrkytin just kasvitkin.
Laitoin muuten koikarkotuspakkauksen terassille. Ekat ampparit häipyi heti. Mutta nyt käyvät sitä kattomassa ja jatkavat vaelteluaan terassilla. Myös koriantteri odottaa pääsyä terassille, vein myös vesipussin, mutta se ei toimi sit pätkääkään. Ehkä sen pitäis olla ihan kirkasta muovia. Nyt mietin josko laittais vaikka cd-levyjä, heijastaahan nekin valoa, mihin ton vesipussi kikan piti perustua. Ja ruskeita kahvinsuodatinpusseja ostin, että sais tehdä valepesiä uusien kuningatrarien kiusaksi. Mies vaan ei suostu kiipeämään katonrajaan niitä laittamaan ja itse en uskalla, sen verran on korkeanpaikan kammoa.
Muita hyviä ideoita?
Meillä kävi tänään tuholaistorjuja poistamassa yläkerran ulkoterassille tehdyn isoksi päässyn ampiaispesän. Se kasvoi aika nopeasti mittoihin mitkä oli minulle ihan ennennäkemättömät. Hän sanoi että koosta päätellen se oli nyt noin 100 ampiaisen pesä. Myös kertoi että tässä vaiheessa sen kasvu olisi ollut todella nopeaa, noin viikon kuluttua se olisi ollut jo noin jalkapallon kokoinen. Heillä on antaa vapaita aikoja vasta 2 viikon päähän, jolloin tuon pesänkin mitat olisivat olleet jo… huh - valtavat !
Nyt seuraavat pari päivää työläisampiaiset kuulemma käy siinä pesäpaikalla pörräämässä. Hän ruiskutti lopuksi sinne kaikkiin rakenteisiin sellaista ampiaisten hermomyrkkyä että kun ne siellä käydessään siihen koskee, se tappaa ne. Ei siis ole tulossa uutta pesää sinne rakenteisiin lähelle.
Aine jota hän ruiskutti sinne pesään oli Cooperia. Se toimii eritavoin ruiskutettaessa kuulemma vaahtomaisena tai nestemäisenä. Sitä saa ostaa kaupoistakin, tosin monesta paikasta saattaa olla nyt loppu ymmärrettävistä syistä. Hän sanoi että heidänkin on jo hiukan vaikeaa saada tuhoaineita.
5 tehokkainta tapaa karkottaa ampiaiset pois
Iltasanomien mukaan nuo linkin takana olevat tavat toimivat. Kannattaa testata jos ampiaisista on pihalla vaivaa.
Kimalaisen pelastaja juotti lusikasta sokerivettä. Kimalainen herkutteli ja lähti iloisesti lentoon.
Ompa pieni kimalainen ja oudon värinen.