Pistiäinen: Ampiainen, Mehiläinen, Kimalainen

Pakko kai luovuttaa terassi amppareille :cry:.

Eivät mene pulloansoihin, eivät välitä koriantterista, koikarkotteesta, vesipussista, pahvisesta linnusta minkä viritin roikkumaan terassille, virkatusta valepesästä (puuvillaa), ampiasraidilla myrkytetyistä seinistä, kaiteista yms.

Edelleen koluavat kasveja, menevät kuin pingispallot ikkunoissa ja estävät mua olemasta terassilla. Aamuvarhaisesta ilta myöhään siinä kulkevat.

Vai yleishyödyllisiä hyönteiset. Melkein joka ikiseen mansikkaan on syöty reikiä, ampiaisen näköisiä mansikoissa on kiinni jatkuvasti.

Höpötys. Onko se ampparipesä paikassa johon imuriputki yltää?
Sunnuntaina tuhottiin keskikokoinen pesä vanhassa varastossa.
Imurin lattiasuulake pois, putki niin pitkäksi kun sai ja sitten ihan siihen rakoseen kiinni mihin nähtiin amppari trafiikki.
Putkenpäällä kun kolistelee vähän tehostaa, ne tulee ulos pesästä ja hyökkää suhisevaan putkenpäähän.
Pari kolme kertaa Raidia siihen imuun niin ne sitten kuolee pölypussissa.
Toimii hyvin :+1:
Tänään ei ole ollut yhtäkään ”paikalla”.

Se terassin katossa ollut pesä on hiljennyt ja tyhjennyt. Sen asukkaat eivät varsinaisesti pyörineet terassilla, vaan siellä katon rajassa ja sit lensivät asioilleen ja takas. 

Nää tulee jostain muualta terassivierailulle. Pitäis tappaa jokainen, mut kun en uskalla lätkiä tai sprayata niitä, ku jos ne suuttuu ja käy päälle.

Hiljaista on ampiaispesällä nyt, kai se on hylätty.

Minun kompostorin sisällä olevassa ampiaispesässä ei ole yhtään ampia enää. Joku perhonen oli muninut sinne ja sen toukat ovat syöneet ampiaten toukat. Aikuiset ampiaiset ovat muuttaneet muualle. Nakkasin laudan palalla pesän ulos kompostorista.

Yhden ampparin näin tänään.
Kimalaisia pörrää jokapaikassa. Niille kelpaa vissiin kaikki kukat. Eiku peppu vähän paistaa ukonhattujen ja kuunliljojen kukistakin.
Auringontähtien ja isohirvenjuurien kukilla ne
suorastaan näyttää nukkuvan. 

Tämän vuoden eka Ampiainen nähty, Olin enon mökillä, punkassa, niin matala, kova surina, kuului ikkunaverkon takanta. Oli pakko kattoa oliko se, miksi sitä epäilin…olihan se. Euroopan suurin ampiainen
3-4cm Herhiläinen

https://yle.fi/uutiset/3-6674605
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014070318461528

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Laittelin tänään omenapuiden ympärille runkosuojia ja yhtäkkiä iski kipu käteen. Aattelin että mikä he…tti, oliko joku mielettömän vahva nokkonen kun pisti. Sit huomasin että siinä puun ympärillä maan tasalla lentelee ampiaisia. Taitaa olla maa-ampiaisen pesä siinä puun juurilla. Yksi onneksi vaan tuikkasi, oli edellytykset enempäänkin.

Kysymys kuuluu että kuinka maa-ampiaisen pesä hävitetään ?  Voiko sitä yleensä tehdä itse, sinne jos menee kävelemään niin päällehän sitä helposti astuu kun ei tiiä että missä kohtaa se pesä siellä maassa on. Ja sitten ollaan taas maalitauluja.

Tapa jos mahdollista!

Näin kehottaa viime viikkoina sosiaalisessa mediassa kiertänyt humoristinen opas pistiäisten tunnistukseen. Mehiläiset ja kimalaiset opas esittelee hyväntahtoisina, söpöinä pölyttäjinä, mutta ampiaisen pelkkänä tihulaisena, josta ei ole hyötyä kenellekään. Onkohan asia tosiaan näin?

Kuten näissä tapauksissa usein, ampiaisenkin huono maine perustuu ennen kaikkea tiedon puutteeseen.

Tähän aikaan vuodesta ampiaisia tapaa kaikkein varmimmin pörisemässä kukissa. Joskus näkee väitettävän, että ne eivät kuitenkaan pölytä kukkia, koska niiden karvattomaan vartaloon siitepöly ei tartu. Tämän väitteen esittäjä ei ilmeisesti ole katsonut ampiaista kovinkaan läheltä. Sen koko vartalo on hennon karvoituksen peitossa.

Ampiaiset tosiaankin pölyttävät, mutta kuinka paljon, sitä ei kukaan tiedä. Niitä on nimittäin tutkittu paljon vähemmän kuin söpömpiä sukulaisiaan. Sen verran kuitenkin tiedetään, että tietyille luonnonkukille, kuten rauhoitetulle lehtoneidonvaipalle, ne ovat jopa tärkeimpiä pölyttäjiä.

Hyötykasveista esimerkiksi vadelmankukissa ampiaisia pörrää runsain mitoin. Ehkä suurikin osa loppukesän vadelmasadosta on näiden hyljeksittyjen keltatakkien ansiota.

Mutta eivät ampiaisten työt siihen lopu. Ne myös saalistavat pienempiä hyönteisiä, eivät itselleen, vaan lapsilleen. Ampiaisten toukat ovat nimittäin lihansyöjiä. Ampiaispesään kannetaankin kesän mittaan aika liuta kirvoja, toukkia ja muita pikkuotuksia, joista monet ovat puutarhojen ja viljelysten tuholaisia.

Toukkien ravinnoksi kelpaa myös isompien eläinten liha. Ampiaiset ovatkin osa luonnon siivouspartiota, joka tehokkaasti paloittelee ja siistii pois eläinten raadot.

Toki ampiaisista on harmiakin. Ne rakentavat pesiään joskus epäkäytännöllisiin paikkoihin, kuten terassin ovenpieleen tai mökin ulkohuussiin. Ne pistävät herkemmin kuin mehiläiset, joten etenkin pistoille allergiselle ne ovat pelottavia naapureita.

Vaarallisiin paikkoihin rakennetut pesät onkin parasta tipauttaa alas mahdollisimman varhain, ennen kuin yhdyskunnassa on tuhansia työläisiä. Muuten ampiaisten vainoamiseen tai vihaamiseen on turha käyttää energiaa.

Ne ovat hyödyllinen osa Suomen luontoa ja haluavat vain elää rauhassa, kuten kaikki muukin.

Olen kerran saanut maa-ampiaiset naamalleni,eli muistaakseni kolme pistoa kasvoihin. Yksi sieraimen sisäpinnalle joka kirveli aivan sairaasti muiden pistopaikkoja en enää muista. Olin vatukossa keräämässä vattuja, kipon sisältö taisi lentää sinne vatukkoon kun säntäsin sieltä pois. En tainut sen jälkeen siellä marjastaa. Yhden maa-ampiaispaikan olen myöhemmin bongannut jo niin aikaisin ettei kasvillisuus sitä ollut peittänyt, sinne ja virtasi näitä amppareita ja tuli poiskin. Välttelin paikan lähellä oleilua ja varoin astumasta onkalon suulle, se paikka taisi olla vain yhden kesän käytössä koska en sen jälkeen siinä liikettä nähnyt. Maa-ampiaispesät on hankalia kun niitä ei aina nää. Tänä kesänä taitaa amppareita olla vähemmän,ainakin viimekesään verrattuna.

Hieno pesä maalia kaipaavassa räystään alusessa. Taitavia!

Eilen pelastin pihalle n.40 ampiaista ulkoeteisestä. Nyt niitä taas on. Jostain kolosta tulevat?

Tuo pesä muistuttaa kukkaa mielestäni, kaunis.

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Eilen oli minulla ja ampiaisella erimielisyyksiä puutarhahanskojen hallinnasta. Kumpikin hävisi kiistan, minulla oli kirvelevä pikkusormi ja amppari oli puulla päähän lyöty. Ainoa mahdollinen hyöty tuli linnulle, joka ehkä löysi kuolleen ampparin ja sai siitä makupalan. Sitä en alkuunkaan ymmärrä, miten se oli hanskan sisälle päässyt, kun hanskat roikkuivat kodinhoitohuoneessa eikä sisällä ole näkynyt yhtää pörrääjää. Olen käyttänyt niitä päivittäin. Eilen laitoin hanskat käteen ja menin siivilöimään tuhkaa ulos. Jonkin ajan päästä tunsin piston ja ihmettelin, kun kädessä ei ollut mitään terävää. Nykäisin hanskan pois, amppari tipahti tuhkaämpäriin. Ongin sen sieltä ja liiskasin halkokuurin kynnykselle. Kirvely väheni päivän mittaan, mutta tuntui koko päivän jollain lailla.

Tuota mäkii aattelin aiemmin, et ois kuningatar :honeybee:Onneks etuskin oli Herhiläinen, se osaa kyl pistää/myrkky on voimakasta-ainetta.:face_vomiting:

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

+x[quote]
[b]tötterö - 4.6.2007[/b]

Mulla on tälläinen ihan typerä propleemi. Kun kasvihuone ja sen edusta on "joutunut" ampiaisten suosikiksi ja mää pelkään niitä höttiäisiä ihan mielettömästi!! Tiedän että ne tekee siellä vaan hyvää työtä mutta kun ne pitää myös minusta ja minä taas en tule niiden kanssa toimeen. Tiedättekö onko mitään mistä ne eivät pitäisi? Tai siis millä ne saisi pysymään poissa? Täytyy myöntää että mun työskentely kasvarissa väheni dramaattisesti kun huomasin ampparitsurullinen.

[/quote]
Tuo on helppo. Jos siellä näkyy joku isompi ötökkä, ns. kuningatar, ota kiinni, katko puolet jaloista ja pistä neulalla roikkumaan hyvin löydettävään paikkaan. Kyllä lähtee ötökät LOL

Pelastakaa pörriäinen.

Ilman niitä kuolemme nälkään.