Sen jälkeen kun meidän pieni kääpiösnautseri sai ampiaiset kimppuunsa ja oli elliasemalle tullessamme tajuton, ampparit hakeutukoot muualle meidän tontilta.
Minua on kolme ampparia pistänyt kun en tiennyt pesästä, yksi pisto kaulanalueelle ja kaksi käsivarteen. Terveyskeskukseen piti mennä ja lääkkeet tippana suoneen.
Pelkään amppareita melkein enemmän kuin käärmeitä ja syystä.
Kuistin välikatolla oli kerran niin kyllä poistaa piti, ei sitä koskaan tiedä jos on allerginen ja sitten on hengenlähtö lähellä jos pistää. Allergiseksi voi tulla vaikka aikaisemmin ei olis ollutkaan.
Ensisilmäyksellä muistuttaa ihan nukkaraanua (=puoliryijy).Kaunis.
Mitä olenkaan tehnyt kun Valtsun viesti on tullut uudelleen oman viestini alle.. miksiköhän..
![]()
Yritin poistaa minun viestini, mutta eipä onnistunut.
Siis tarkoitin tätä.
Sohvakukka kuvassa ei voi olla mikään muu kuin herheläinen. Linkissä on levinneisyys kartta, itäinen ja eteläinen laji.
herhiläinen - Vespa crabro | Yleiskuvaus | Suomen Lajitietokeskus herhiläinen - Vespa crabro | Yleiskuvaus | Suomen Lajitietokeskus
Eilen oli mökissä sisällä 10 ampiaista, asensin ilmanvaihtohormin ritilään takaisin hyttysverkon ilmastointiteipillä.
Aamulla matoilla kömpi 2 ampiaista ja ikkunassa 1. Lämpimässä teippi oli irronnut, painelin kiinni. Kammottavaa kulkea paljain jaloin sisällä niiden vuoksi. Pesä on varmaan hormissa tai etsivät jotain, saunan muuripatakin lämmitetään päivittäin.
Meidän entomologi on käymässä kesälomalla ja Sohvakukan kuvan tunnisti nautapaarmaksi.
Valtsun kuvassa on palokärpänen. aitopalokärpänen (palokärpänen) - Laphria flava | Yleiskuvaus | Suomen Lajitietokeskus Ne munivat lahopuuhun tai muuhun hajoavaan kasvijätteeseen. Toukat sekä aikuinen kärpänen ovat petoja.
Oi kiitoksia kovasti! Jännä huomata jotain, mitä ei ole ennen nähnyt. Lahopuun tärkeä merkitys hyönteisille tuli taas todettua.
Karhunvatukat alkaa kypsymään ja ajattelin maistaa ensimmäisen. Sormin kokeilin marjojen kypsyyttä ja löysin mielestäni sopivasti pehmenneen, jonka nappasin irti puskasta ja tungin suuhuni. Heti tuntui ylähuulessa pistävä kipu ja maahan putosi ampiainen. En huomannut pyöräyttää marjaa ympäri ja tarkistaa ennen syömistä. Tuli siis otettua luonnonmukainen huulitäyte, mutta oli vähän toispuoleinen ja kipeä eli en suosittele kokeilemaan.
Auts
tekee pahaa lukeakin. Mulle tapahtui karhunvatuissa joskus sama. Karhunvatut, saskatoonit ja karviaiset on ampiaisen herkkua.
Otin piston jälkeen ampikyy tabletit ja soitin 0800 4711. Olen allerginen, epipeniä en ole saanut ja nekäskivät jättää ulko-oven lukitsematta ja soittaa 112 välittömästi jos vähänkin alkaa kurkku oirehtii. Edellisestä 5 ampiaisen pistokerrasta jo pitkä pitkä aika, a.mpikyy auttoi silloinkin. Oa aina mukana etenkin loppukesästä.
Kevään ensimmäinen kimalainen näkyi tänään.
Meillä on ollu jo viikon verran jokunen kimalainen lennossa. Rookuksen kukat ja helmililjat on jo löydetty. Jotain näkyi yksi kimalainen löytävän jouluruusun kukistakin. Vanhan raitapajun alla seurasin just äsken kun kimalainen meni sen alla olevaan lehtikarikkeeseen. Liekkö pesä siellä. Se puu on kimalaisten pörinä paikka keväisin ja siksi on suojelupuu meillä vaikka pellolle meinaa tulla paljon pikkuisia raitapajuja. ![]()
Meiltä pelastettiin sisältä ulos eilen kevään ensimmäinen kimalainen. Niitä tulee aina yksittäisiä pörisijöitä silloin tällöin keväisin sisälle jostain. Niitä isoja.
Eilen kimalainen yritti tulla minun parvekkeelle.
Onneksi kimalainen on leppoisa ja sen voi viedä vaikka kädessä ulos, jos saa kiinni vaikkapa ikkunasta. Olen tehnyt niin monesti, ampiaisen siirtämiseen tarvitaan jo juomalasi ja pahvinpala. Pesä on varmaan maassa, kun kerran näin halkopinon alta lentävän monta kimalaista.