Pation laudoituksen alla iso ampiaispesä. Onneksi on matot jo pesty, etten painepesurilla vahingossa sitä rikkoisi.
Juu ei, ei ne tykkää painepesuristakaan varmasti. Ei raivaussahalla halkaisemisestakaan tykänneet vaan päälle kävivät, ihan surutta. Viisi pisti vaikka oli kypärä niskaläpällinen, hanskat ja tiivis pusakka. Silloin juoksin 300 metrin ennätykseni sahan soidessa yhä.
Eikä ne tykkää koputteluistakaan. Mies äsken verannan kattoon mulle koukkuja tomaattilankoja varten laittoi. Yhden sai laitettua ja toista kun aloitti niin hyökkäyshän jo seurasi pistoineen. Varmaan pesä siellä kattolautojen toisella puolella.
Sain kokea just äsken, että kättä ei kannata työntää ampiaisen pesään.
Aikomus oli vähän kitkeä suurimpia rytöjä. Ensin pienellä käsiharalla irrottelin rikkaruohoja ja sitten aioin kädellä nykäistä ne pois.
Hirmuinen pisto tuntui kämmenessä, sitten tuntui hirveitä pistoja vyötärön seudulla. Aluksi tyrmistyin, että mitä tapahtui. Sitten näin miten hirmuinen määrä vihaisia ampiaisia pyöri minun ympärillä. En jäänyt enää ihmettelemään vaan läksin karkuun kädet huitoen.
Kädessä on kolme punaista pistosjälkeä ja vyötärön seudulla viisi. Polttaa ja kirvelee ihan julmetusti
Onko siulla raunioyrttiä tai rohtoaaloetta? Niiden lehtien neste lopettaa kivun heti.
hunaja helpottaa myös pistojen kirvelyä.tarkkaile itseäsi ettei turvotus yllätä hengitysteissä!minä kyllä kävisin varmuuden vuoksi lääkärissä.
Raunioyrttiä on pihassa, lähdenkin hakemaan. Hunajaakin on onneksi kotona. Kokeilen näitä konsteja. Kiitos neuvoista
Kävin vielä vähän kauempaa kurkistelemassa sitä ampiaispaikkaa. Siellä ne lenteli ihmeissään, kun koti on hajoitettu
Aviron, kyypakkaustakin vois vajentaa.
Taidanpa ottaa vielä varmuuden vuoksi sen tabletin kyypakkauksesta.
Mukavaa, kun olette niin avuliaita antamaan neuvoja. Oli se aikamoinen säikäytys, kun ihan vaan pikkusen meinasin raivata paikkoja ja kimppuuni hyökkäsikin melkoisen äkäinen joukko ampiaisia.
Mitä olisi elämä ilman penttiä, kuten moni muukin on täällä todennut, täältä löytyy apu ja neuvo kaikkeen.
Aviron, ottaisin kaikki kolme tablettia kyypakkauksesta.
Meidän pikkuterassin laudoituksen alle on ampiaiset tai mehiläiset tehneet pesän. Ei siinä muuten mitään, mutta kun pikkutaimet on sillä terassilla ja niitä ei pääse nyt kastelemaan. Eikä siellä näköjään voi tehdä mitään muutakaan, kun käyvät kimppuun. Ensin mua pisti yksi sormeen, sitten n. tunnin kuluttua yksi pisti miestä jalkaan. Ei kiva ![]()
Mies kävi justiinsa katsomassa. Oli kuulemma ampiaisia.
Onneksi meistä ei kumpikaan tunnu olevan allerginen. Ensin kipu oli hetken aikaa aika pistävä, sitten se turtui. Vieläkin tuntuu, muttei enää satu ja sormi on enää hiukan turvoksissa.
Puhdas piharatamon lehtikääre ampiseisen piston päällä tepsii nopeasti. Alimmaista lehteä murskaamalla käsissä siitä pääsee nesteet nopeasti neutraloimaan piston myrkkyjä.
- olen allerginen ampiaisellekin ja jossain terassin katon laudoituksen välissä on ampiaisilla pesiä. Pitää varoa härnäämästä niitä. Kyypakkauksia on kotona, käsilaukussa ja mökillä. Pitäisi varmaan laittaa pokkarikameran pussiinkin, sehän kulkee takuuvarmimmin mukana!
Eilen siellä sienimetsässä katsoin, että onpa iso sieni, ja erikoisen harmaa, ei taida tatti olla ja saappaalla vähän siirsin kuusen oksaa. Se iso harmaa olikin kiinni oksassa eikä maassa, joten poistuin paikalta välittömästi. Sopivan matkan päästä jäin tarkkailemaan tilannetta, rinteen alapuolelta näki sen pesän paremmin ja kyllä siellä pallossa vaan oli asukkaita, hiukan levottomina, mutteivät sentään pahasti hermostuneet häiriöstä.
Sen kokoluokan ampiaspesiä olen joskus nähnyt hylättynä jossain vanhassa rakennuksessa, mutten koskaan metsässä. Kokoa ja muotoa siinä oli ainakin suuren kookospähkinän verran.
Kiva kuhina kävi pari viikkoa sitten ampiaispesässä, jonka nuo pienet pörriäiset olivat tehneet liiterin räystäälle juuri oven yläpuolella. Sain kuitenkin ihan rauhassa kulkea ovesta ulos ja sisään, eivätkä paljon noteeranneet minua. Rauhassa sain kuvatakin ihan läheltä. Hyvän kokoinen pallo ja melko monta värisävyäkin siinä oli. En ole ennen näin tarkkaan ampaispesää tutkaillutkaan.
Mitä lajia lienee nuo ampiaiset, kun oli niin musta takapuoli ja vain ohuet keltaiset raidat.
Mä tungen nyt ehkä epäsopivaan väliin, on kuitenkin pistiäisestä kysymys!
Ollaan ihmetelty monena viiknloppuna outoa pörinää korkealla puiden korkeudella!
Nyt sitten miehen työkaverit olivat sitä mieltä, että on mäntypistiäinen!
Juu, kiitti vaan tiedosta,muistan lapsuudesta kun ne kalusivat havupuita kaljuiksi muutamassa päivässä…
Mun kakaroilla on siellä metsää muutama hehtaari:(
Kyllä nuo ampiaisia ovat, mutta on vaikeata ihan varmasti lajia määrittää noin kaukaa otetuista kuvista. Todennäköisesti ne kuitenkin ovat Dolichovespula saxonica, räystäsampiaisia. Edelläolevasta linkistä löytyy lähikuvia.
Noista pitäisi onnistua ottamaan kuva päältä ja naamasta hyvin läheltä, niin sitten naamakuvasta pystyy erottamaan toisistaan päältä lähes samannäköiset lajit.
Ja kuuluuhan ampiaiset tosiaankin isoon Hymenoptera, pistiäiset -lahkoon. ![]()
Tämmöiset naamat näillä veijareilla, vähän laaduton kuva kyllä. Kun olen noita ampiaskuvia katsellut netissä, niin kaikilla tuntuisi olevan isommat keltaiset raidat tuolla peräpäässä, mutta niistä ei ilmeisesti ampiaislajia tunnistetakaan vaan juuri tuosta naamasta. 
Päältä he näyttävät tältä:
Niin ja Raakille kiitos linkistä.