Pitahaya (lohikäärmehedelmä), Hylocereus, Selenicereus

tarvisin neuvoa pitaijan kasvatukseen, 1,5-vuotias alku on "löysä" ja muutenkin vähän onneton.. eli minkälainen alusta? hiekkainen? kuiva? kasvanut keittiön eteläikkunalla eli aurinkoa on piisannut. ei raaskis poiskaan heittää pientä, kun on noinkin pitkään kitkutellut..

Hei, minulla on suurin piirtein samanikäinen pitaija. Se kasvaa mielestäni hyvin, ja pisimmät varret ovat noin puoli metriä pitkiä. Eteläikkunalla ympäri vuoden, kesällä reipas kastelu ja lannoitus, talvella vähemmän. Saa hiukan kuivahtaa välillä. Jos haluat kukkia ja hedelmiä, vähennä typpilannoitusta mutta jatka kaliumin ja fosforin antamista. Tämä viimeinen ohje on netistä, sillä ei minun pitaijani vielä ole lähelläkään hedelmäkokoa. Pitaijan varret ovat rentoja ja alkavat kasvaessaan roikkua. Vasta kun kasvi on riittävän muhkea, jotkut varret (versot) ehkä pysyvät pystyasennossa, koska saavat tukea muista versoista.

hymy

http://www.gardeningtipsnideas.com/2007/02/growing_dragon_fruit.html

ja Pitaya - Wikipedia sisältää vähän lisätietoa

Miten mokomasta hedelmästä voi ottaa niitä siemeniä? Tarvitseeko niitä puhdistaa hedelmälihasta vai miten? Kuivatanko? ^^

Minusta ne kannattee puhdistaa ja kuivattaa mut korjatkoon joku jos oon väärässä

Kuinka iin piäniä voi putsata? Nyt ei riitä mielikuvitus…

Kaiva sitä keskustaa lusikalla paperille, annat olla siinä niin kauan että siement kuivaa paperiin kiinni, sit vaan vaikka kynnellä irrotat siemenen paperista ja avot

T: tyyppi joka ei ole koskaan kyseistä hedelmää pitäny kädessä allapäin

Ahaa, no se selvitti asian. Huomenna pääsevät (toivottavasti) multaan. :smiley:

Täällä päin niitä on aika harvoin. Tänään nappasin yhden sittarista matkaan.

Tarulintu, varmaan maistoit sitä hedelmää myös. Mille maistui? Olisi tosi mukava jos täällä pikkuisen raportoisit kuinka kasvattelusi edistyvät, saataisi tietoa omasta takaa :slight_smile:

En ole Tarulintu, mutta tässä mun pitahayani, lienee jotain pari-kolme vuotias.
Pentin innoittamana aloitin minäkin kasvatuksen kun luvattiin että puolessa vuodessa kasvaa jo isoksi kasviksi...no ihan niin nopeasti se ei sitten kasvanut mutta ihan mukava veijari kuiteskin.
Helppo ja vaatimaton kasvi.
Prismasta ostin hedelmän, mieto hyvä maku siinä on. Mitähän tuo nyt muistuttais...karviainen? kiivi? ehkä jotain sinnepäin.
Siivilässä hieromalla on helppo pestä hedelmäliha pois. Siemenet iti n. 150% ja pian oli purkillinen pikkutaimia...muutaman olen ehkä nyppinyt tuosta ajan mittaan pois mutta samassa purkissa ovat edelleen.

Kiikkuu tällä hetkellä hiekansekaisessa mullassa eteläikkunalla, en tajua miksen jo viime kesänä vienyt tuota ulkoilemaan..ensi kesänä kyllä pääsee kasvariin muitten kaktusten mukana.

Onpas se piikikäs, ei paljon houkuttelisi alkaa hedelmiä siitä poimimaan :slight_smile:

Minä pidän siitä. Se oli se valkoinen, eli ei Costa Ricalainen. Aika mieto, aivan hiukan makea, oikeastaan mauton. Ovat kuivumassa nyt. eitarvinnut siemiä etsiä, koko hedelmässä on tasaisesti niitä. Kun leikkelin sitä, siemeniä jäi leikkuu laudalle, jonka huuhdellessani siivilän läpi, siemenet jäivät kätevästi siihen. Toivotaan, että kasvavat! :slight_smile:

Kun vielä saisi pitaijan kukkimaan…

Kouvolassa pitahaijoja kukkakaupassa…

Kylvin viime kuussa pitahaijoja aika reilusti, ja nyt ne ovat itäneet. N. 2cm korkeita rääpäleitä sirkkalehtineen.

Jos ei muuta niin ainakin tuli todettua että kova on siemenillä itävyysprosentti. Heitin niitä multaan 3.4 ihan reilulla kädellä ja muutaman päivän sisällä ovat vissiin kaikki itäneet. Eipähän tarvitse olla varovainen kouliessa.

Niinpä, huomasin ihan saman jutun. ^^

Jälkiviisaus kannattaa eli laitoin tosiaan multaan liikaa siemeniä ajatellen etteivät ne kaikki kuitenkaan idä. Siispä koulin äsken reilut 70 tainta ja totesin että loput ehkä 150 taidan käsitellä niin niin että harvennan ne ensin ja lisään vain ruukkuun multaa. Helpompi näin ja taimet kuitenkin ovat jo nyt aika jämäköitä ettei niitä paljon tarvitse varoa.

Muutama pitahaya kuva suoraan Thaimaasta.Kaikenlaisia telinevirityksiä,juuret silti maassa