Muutamia kuvia ko kasvista suoraan Thaimaasta.Näitä oli joka paikassa,mutta hyvin harvoin näki kukkivana.Kaupoissa oli silti aina tuoreita hedelmiä…
Sitten on tämä Hylocereus purpusii
Minun pitahaijani ovat kasvaneet hianosti! Söpöjä pikkukaktuksia. Kannattaa kokeilla, jos vaan saa jostain itse hedelmän.
Hauskaa, kaikkeen sitä täällä törmää. Yritin etsiä tietoja lohikäärmehedelmän kasvatuksesta… Kas tänne penttiinhän se tie johti. Nypä siis kyselemään teiltä, jotka olette näitä saaneet kasvamaan. Kun siemenet kylvää, tarvitseeko millaiset olosuhteet itämiseen?
Mä tilasin siemeniä muttei ykskään itänyt. Eikä täällä oo missään kaupassa pitahayaa, ja jos on, ne on vaikkuin vanhoja ja ryppysiä. Pitäs päästä suureen kaupunkiin metsästää pitahayaa! =D
Olen omani kylvänyt vuosi sitten ihan huoneenlämpöön kesäkukkasien kera. Tällä hetkellä on noin 7cm taivaita kurottelevan meritähden näköinen tapaus.
Sienestäjälle yskäriä…
Pitaija kestää talvenkin ilman lisävaloa, mutta kukkimista on vaikea saada aikaan. Pitäisi kasvattaa varmaan pylväsmäisenä.
Minkä ikäisenä-/ kokoisena kukkii? Entä onko jollain kokemusta myös hedelmien saannista omasta kasvista, entä pölytys?
J.anis, kauanko kesti itää ja laitoitko ihan pinnalle ne siemenet, vai peititkö hieman? Täällä odotellaan innolla, mutta mitään ei vielä näy…Kylvin 11.4…
No, näin tämä on… juuri kun eilen perään kyselin, niin tänä aamuna ensimäisen taimen niskalenkki näkyy…
Mä taisin laittaa 13 tai 14.4, ei näy vielä mitään,
jep. Eli sitten vapun jälkeen on toiveissa jotain näkyä. Kärsivällisyyttä nämä näköjään vaatii…
Nyt näkyy vihreää jo, ehkäpä se on jo pitahaayyyaaa!
Tässäpä tämä minun pikkuinen on. Ei hänellä taida olla kiire minnekkään. Yksi lehti vai siinä töpöttää…
En edes tiedä hoidostakaan mitään, kastelusta ym.
Hauska töyhtö on nyt tullut tähän, siis toinen lehti on tupsukas vaan…
Kaikkea sitä pentistä löytää! Kuten tämä pitahaya. Aivan outo hedelmä hevi-osastolla, mutta pentti kyllä tietää minkä hetelmä. =DD
Olisin kyllä voinut jättää väliin, jos olisin ostaessa tiennyt, että kyse on kaktuksesta. Mä kun en tule kaktuksien kanssa toimeen. Nyt on siemeniä kerätty talteen aimo läjä, mutta enpä taida näitä multaan laittaa. Tai ehkä ihan vain yksi. Tai kaksi…
Onnelanemäntä, kasvata vain, hedelmät on tosi hyviä…nam. Söimme niitä aina Meksikossa aamiaisella, ne vain tahtoi heti loppua, muutkin tykkäs, siksi mentiin aikaisin syömään, että saatiin :Ö
Siellä niitä kasvatettiin valtavilla alueilla, no en ihmettele, varmaan teki kauppansa.
Luulimme ensin, että ne oli vain tavallisia kaktuksia , mutta sitten kuulimme että niiden hedelmät ovat syötäviä.
Pitää pari kokeilla, mutta kun aina onnistun ne tappamaan ylikastelulla. Jonkun pitäisi köyttää tuo kastelukäsi selän taakse…