Hain tänään postista tilaamani Pleionen mukulat ja istutun ne samalla. Hieman minua jännitti millaiset tulivat, kun Samppanjakuningatar oli saanut kuivuneet kökkönät viime vuonna. Nämä ainakin olivat elossa ja niissä oli näkyvillä silmut. Nyt ovat sitten minun vastuullani. Ohjeessa varoitettiin kastelemasta ennen kuin ovat lähteneet hyvään kasvuun.
Tilasin myös Bletillan juurakoita, mutta olivat laittaneet jotakin mukulabegonioiden mukuloita. Onneksi myönsivät mogansa ja saan ne sitten myöhemmin.
Heissan! Otin yhteyttä sinne mistä viimeksi sain ne kuivuneet kökkönät ja he lupasivat minulle uuden pleionen mukulan ja tilasin samalla toisenkin, ettei sitten harmita, että taas kuoli yksi!! Katsotaan mitä näiden kanssa sitten käy. Sanoin tälle myyjälle, että tarkistaavat kunnolla mukulan ennen kuin pistävät sen postiin. Varmaan parin viikon perästä ne tulevat, odotan jännityksellä! Kerron sitten mitä sieltä tuli! Näköjään noiden postimyyntien kanssa saa olla tarkkana ja pitää omia puoliaan asioissa.
Mikä se teidän tilauspaikkanne on ollut? Onko nyt vielä hyvä aika tilata? Onko kotimaisia toimittajia lainkaan vai pitääkö ulkomailta asti hoidella? Näyttävät kuvissa tosi viehättäviltä.
Nämä Pleionet on tilattu Exotic-gardenista täältä Suomesta. Ovat pakattu Hollannista Lord Nelsonin tuotemerkin alla. Kannattaa kysellä, jos kiinnostaa. Nyt on sopiva aika alkaa herätellä niitä ja sitten ilmojen lämmettyä siirtää kasvit ulos. Olen lukenut, että nämä kokeneemmat harrastajat ovat talvettaneet juurakot jääkaapissa +5 asteessa, joten täytyy varata hedelmäpuolelta talveksi sieltä tilaa.
Nyt tuli minullekin pleionen mukuloita, toinen tuli hyvityksenä ja toisesta sitten maksan. Nämä ovatkin nyt ihan toista maata kuin ne mitä tuli vuosi sitten! Näissä kummassakin on kaksi alkua, joista toinen on jo yli 5 sentin mittainen, sekä uusia juuria on mukavasti kummassakin. Toisessa juuret on n. 3 sentin mittaisia, toisessa vasta tulleet näkyville. Eikö näille parasta olisi nyt istuttaa läpäisevään seokseen ja hieman kostuttaa ja odotella, vai mitä? Voiko pitää huonelämmössä vai laitanko vielä jääkaappiin odottelemaan? Kertokaapa viisaammat, että saisin nyt hoidettua nämä kunnialla! Kiitos!
Kasvamaan ja kiiresti.Minulla ensimmäiset kukkivat jo kuukausi sitten.Kosteaan hienojakoiseen orkidea seokseen, johon voi lisätä myös vähän hiekkaa Juuria varottava istuttaessa.Sitten valoon, ei kuitenkaan suoraan paahteeseen. Kun on juuria, niin kastelukin aloitetaan ,kun alusta on vähän kuivahtanut. Jos verso on tylppä siitä tulee kukka, mutta teräväkärkisestä uusi verso.Hyvistä bulbeista tulee yleensä kaksi uutta versoa j syksyllä on kaksi uutta bulbia. Vanha bulbi kuivettuu kesän aikana, mutta kasvattaa kärkeensä pari uutta pientä bulbin alkua. ne kannattaa säilyttää samassa kun isotkin ja istuttaa keväällä samaan ruukkuun isojen kanssa kasvamaan. Niistä voi saada parissa vuodessa kukkivan bulbin.
Kesähoidossa tärkeintä on rehevä kasvu ja mahdollisimman iso bulbi. Siis kohtuullisen kookas ruukku ja kastelua ja lannoitusta kasvuna aikana reilusti. Hoitoa jatketaan niin kauan kun lehdet ovat vihreät. Lehtien akessa kellastua kastelu lopetetaan ja kasvi saa olla ulkona suojaisssa paikassa syyshalloihin asti.
No niin, minä vannoin, ettei enää yhtään orkideaa...ei ainuttakaan...ja sitten luin näitä keskusteluja ja tuli ahaa-elämys."Noitahan voisi kokeilla!". Ja nyt on yksi mukula pleionea ja bletillaa tulossa. Mietin tässä, että voisitko mummo laittaa kuvia omista pleioneistasi palstalle? Ja samoin te kaikki muut, joilla nämä kukoistavat? Saataisiin me kokeiluhenkiset aloittelijat hyviä malleja kasvualustan koostumuksesta ja siitä kuinka suuri ruukun tulee olla mukulan kokoon nähden...
Aina minä roikun helmoissa kyselemässä..... Mukavaa pääsiäistä kaikille!
Joo, ei oikein mennyt putkeen. Bulbit tulivat tammikuussa ja kun niissä oli jo juuren alkuja näkyvissä, istutin ne saman tien. Seoksessa on sekaisin hienompaa ja karkeampaa tavaraa. Purkki oli sitten 15-asteessa valoisassa paikassa. Kaksi tummaa bulbia (Pl. formosana) alkoi aika pian kutistua uhkaavasti ja tuo yksi vihreäkin (Pl. formosana "Cairngorm" W2 - valkoinen) jonkin verran. Sumuttelin niitä silloin tällöin, mutta en uskaltanut enempää läträtä vedellä, paitsi että syötin vettä onkin verran lautasen kautta. Vihdoin yksi alkoi aukaista nuppujaan juuri kun olimme lähdössä kahdeksi viikoksi matkoille. Ehdin nähdä yhden puoliavonaisen kukan. Kastelut jäivät kokonaan ja palattuani pari viikkoa sitten kotimaahan purkissa oli kolme suunnilleen kuvan näköistä kuivunutta nuppua.
Juuret ovat kasvaneet aika heikosti, paitsi tuossa valkoisessa (vihreä). Lisäsin äsken pikkuisen hienompaa tavaraa juurten päälle, koska mitään mätänemisen merkkejä ei kuitenkaan ollut esillä ja otin purkin sisätiloihin tarkempaan seurantaan. Tästä oppineena - ja jos ne vielä ovat hengissä - ensi kevättalvella otan bulbit esiin myöhemmin ja laitan hieman hienompaa tavaraa bulbien läheisyyteen, jotta vesitalous olisi parempi. Aika tarkkaa puuhaa tuntuu olevan.
Voisihan sitä jos osaisi. Nykyään tulee harvemmin kuvattua. Paperikuvien aikaan kaikki kuvattiin moneen kertaan, mutta nyt kun se olisi yksinkertaisempaa jää vähemmälle. Skanneria taas ei ole ,enkä aio hankkiakaan, Muutenkin kaikkea on jo liikaa.(paitsi rahaa)
Mummo, ihana tämä viimeinen kommenttisi. Täydestä sydämestä samaa mieltä, sitä rahaa vois olla sen verran enemmän, että vois hyvällä omallatunnolla aina ostaa muutaman orkidean lisää eikä tarvitsisi ajatella esim. sisäpelikenkiä ym. joutavaa jälkikasvulle.
Kiitos Hari kuvasta, se antoi osviittaa siitä, millaiseen ruukkuun mukulat päätyvät. Harmi, ettet Mummo pääse kuvaamaan kasvejasi...minulla ainakin on paljon opittavaa sinulta ja Raakilta, ja kaikilta muilta kokeneemmilta täällä. samaa mieltä olen teidän kanssanne Mummo ja riittahelena1, kaikkea muuta tahtoo olla liikaa, paitsi rahaa...Ja tilaa orkideoille!
Jos Pleionet kiinnostaa niin vähän myöhemmin, kunhan kuihduttavat lehtensä, olisi muutama bulbi tarjolla: Britannia Doreen 3 kpl Eiger Cream Clone 1 Formosanum Taiwan 2 kpl Shantung Ducat 2 kpl Piton 3kpl