Viime keväisessä Exotic Gardenin luettelossa yksi mukula maksoi 7,95/Kpl. Olen aivan varma, että sieltä Ranskasta saat mukuloita edullisemmin ja ovat vielä tuoreita ja voipa sieltä löytyä vielä eri väri vaihtoehtojakin. Omat mukulani olivat aivan eläviä ja kasvattivat lehdet (ei kukkaa-vielä). Olen kuullut, että joillakin mukulat ovat olleet kuivettuneita tilattaessa tuolta. He kyllä korvaavat kuolleet mukulat, mutta siinä on sitten omat vaikeutensa ja lisätyönsä.
Olen löytänyt vain yhdestä luettelosta pleionen mukuloita ja hintaa on 10.50 euroa mukula eli aika kallista.Oli lilaa ja albaa sekä roosaa.yYitän vielä metsästää jostain muualta....Oletteko istuttaneet tavalliseen kukkamultaan vai lisänneet esim. turvetta ja kaarnaa?
No jopas on outoa. Luulisi, että sillä orkideakulttuuri olisi paljon vanhempaa ja pidemmällä kuin täällä pohjoisessa.
Omat pleioneni istutin sellaiseen "karhennettuun" kukkamultaan. Laitoin kukkamullan sekaan sitä Kekkilän orkideamultaa, mikä ei oikeasti kelpaa tavalliseen orkidean kasvatukseen, kun se on liian tiivistä. Täytyi vaan päästä eroon pussin lopusta. Muistathan, että pleione talvetetaan +5:ssä asteessa lehdettömänä. Itse aion kokeilla jääkaapin vihanneslokeroa. Voisikohan tuo olla syynä siihen, että mukuloita ei löydy hyvin sieltä etelä Ranskasta. Niillä leveyksillä ei varmaankaan moista kylmyyttä saavuteta.
Kiitos tiedoista törnrosa,täytyypä kokeilla kunhan tulevat taas myyntiin.
On kyllä outoa,ettei täältä niitä juurikaan saa.Puutarhamyymälöissä saattaa olla,netissä on kaksi kauppaa, mutta muuten en ole niihin törmännyt.Aika hintavia.....Ranskankielisellä orkideasivustolla puhutaan aika vähän näistä kukista ja nekin on ostettu sieltä nettikaupasta,tai sitten myyvät keskenänsä.Täytyypä laajentaa hakua muualle päin.
Pleionet alkavat kuihduttaa lehtiään joten niitä voi ruveta lähettelemään. Onko kiinnostuneita?
Pleionet kaikki varattu
Pleionen mukulat näyttävät nyt tältä, verson alkuja näkyy, mutta juuristopuoli on ihan kuivaa. Jokohan niitä kohta voisi laittaa kasvamaan? Miten teidän muiden mukulat jaksaa? Ovat olleet jääkaapissa tähän saakka. Ja kasvualustat on itseltä vähissä. Voisiko ajatella K. orkideamultaa, karkeampaa sieltä pussista? Mummon ohjeet oli edellä tosi selkeät, mutta tämä alkuun pääsy tässä ajankohdan suhteen vähän arveluttaa.
riittahelena! Montako mukulaa (bulbia..) Sinulla on alunperin ollut? Ovatko kaikki ostettuja vai omaa tuotantoa. Tänään tuli yksi siemenluettelo, jossa oli tarjolla Pleione formosanaa hintaan 7,95/kpl.
Nämä minun ovat alunperin Jutitalta syksyn satoa, eli en ole itse kasvatellut aikaisemmin ja siksi olisinkin kiinnostunut tietämään joko isken ne multiin…
Kevättä kohden mennään. Tänään näkyi jo aurinkokin Porin ja Helsingin välillä.
Pakkohan nuo on istuttaa. Nuo pulleat versot ovat kukkaversoja. Näille käy orkideamultakin . Jos jostain sasi hiekkaa kasvualustan pinnalle.Siihen bulbit hellästi,ettei versot katkea. Puolet pinnan yläpuolelle ja kylmään valoisaan paikkaan.Kastelua ei tarvita, kun ei ole juuriakaan. Suojalunta voisi pinnalle laittaa , että saisivat vähän kylmää kosteutta. Tavoitteena olisi mahdollisimman hidas kasvu.
Minun Pleionnet nukkuvat syvää talviunta ruukussa kellarin lattialla ja saavat olla rauhassa helmikuulle. Joulun aikaan yleensä annan vähän lunta etteivät liikaa kuivu.
Täällä Tampereen suunnallakin, Pleionet vielä lepäilevät jääkaapissa (n.+5 astetta). Yhtä puoliksi mustunutta lukuunottamatta kaikki(7)vihreinä ja pulleina odottelevat kevättä.
Kiitos Mummolle taas, tänään vielä purkitan mukulat multaan!
Nyt on kuulkaa ollut telepatiaa ilmassa. Juuri tänä aamuna ajattelin, että mitenhän nuo jääkaapissa olevat pleionen juurakot jakselevat ja milloinkahan ne pitää istuttaa. Tarkastin juurakot ja huomasin sellaiset pienet silmut kyljessä. Täytyy alkaa suunnittelemaan niiden istuttamista kuten mummo jo ehti neuvomaan-Kiitokset!
Zygo, omani ovat juuri tuon siemenluettelon tiimoilta hankittuja viime vuodelta. Ne kasvoivat viime kesän ulkona purkeissa kuusen juurella . Syksyn kylmien tultua ja kun lehdet olivat jo kuihtuneet laitoin ne jääkaappiin juuresten sekaan. Ne ovat aivan toimivia tapauksia. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, että ovat elossa. liike kyllä korvaa, jos on epäkuranttia. Kannattaa reklamoida niin saat kyllä elävät taimet. Ne ovat saattaneet ulkomailta tullessaan jo menehtyä.
Vielä en ole kukkia nähnyt niissäviime vuonna, mutta eiköhän niitä pitäisi sitten keväämmällä alkaa ilmestymään.
Jos silmut on pienet kannattaa vielä vähän odottaa.
Tällainen ihanuus oli auennut tänä aamuna. Kukka on ensimmäinen-lisää on tulissa vierestä ja sitten myöhemmin toisesta bulbista, jossa vielä pieni silmu. Tuo kukka on todella herkän kaunis ja siro
Ihanuus tosiaankin. Ja harvinaista herkkua. Onnea, törnrosa!
Todella kaunis! Onnittelut!
Törnrosa, aivan ihana kukka!! Nyt täytyy kysyä, kun en tiedä näistä oikein mitään: Kasvaako tuo kukkavana yhtä aikaa kuin lehti vai tuliko kukka ensin, vai missä järjestyksessä?? Yksi omistani kuivatti “jotain” aukeavan lehden “suppilosta”, luulin, että se oli kukkanuppu ja olin vihainen itselleni kun olin kastellut mukulaa, juuret on jo komeat silti. Nyt en ole muita uskaltanut kastella, kääntelen ja ihmettelen vain. Yksi mukula alkaa muistuttaa rusinaa ja muut tekevät pientä sievää verson alkua.
Tuossa mukulassa oli näkyvillä kaksi vihreää silmua, kun nostin ne sisälle jääkaapin juuresosastosta. Laitoin tuon mukulan viileään valoisaan paikkaan Mummon ohjeiden mukaan "kastellen maltillisesti" aluslautaselle. Siitä se sitten alkoi kasvamaan. Tuossa kukkivassa varressa on pieni lehden alku ja etualalla näkyvässä lehdessä olisi toivoman mukaan vielä uusi kukka tulossa. Vaikuttaisi, että se kuivunut olisi juuri kukkanuppu . Varsinkin, kun juuret ovat ilmaantuneet voi kastella kohtuudella. Tuo oma kasvini on edelleenkin valoisassa mutta viileässä tilassa. Miten säilytät omaa kasviasa? Pidän kyllä peukkuja pystyssä, että saat ne loput kukkimaan tai edes säilymään hengissä. Ei pidä luovuttaa. Jos kasvi kasvattaa pelkät lehdet niin sitten vaan kesäksi ulkoilemaan aluksi kevyeen varjoon ja sitten loppukesästä aurinkoon ja lannoitetta reilusti, että saa kerättyä voimia uuteen kukintaan sitten ensi keväänä.
Ok, kiitos. Tämä hengissäsäilyttäminen minullakin oli päällimmäisenä mielessä, vaikka ihanaa olisi kukkiakin nähdä. Mukulat on valoisassa, mutta ehkä saisivat olla viileämmässä. Koetetaan pärjätä!