Pleione

Kuinkas syvälle multaan tuo sipula tyrkätään? Nyt just olisi hollilla kaunotar (tuleva sellainen, toivon ma) from London.

Laita se "sipula" multaan, että noin 1/3 jää näkyviin. Tilasitko paljonkin noita sipuloita ? Minkä värisiä? Tuo minun kasvini on sellainen perusmuoto, mutta olen nähnyt kuvia vaikka minkävärisistä kukista?

En tilannut vaan sain tuliaisina sellaisen lilahtavan sävyisen, rutkasti enemmän punaiseen päin kuin törnrosan kuvassa. Osui silmiin pakkauksesta teksti "Bulbs must not be eaten", mikä ei kyllä juolahtanut mieleenkään. Kuva on skannattu pakkauksesta. Kävin kuukkelin kanssa katsomassa kuvia; ymmärrän hyvin, jos näihin höyrähtää!

Tuo on tosiaankin hieman punertavampi kuin omani. Oikein kaunissydän. Tilasin muutaman lisää Eurobulbista, mutta en ole vielä saanut niitä. Muistaakseni sieltä on tulossa valkoinen ja sellainen kellertävä tuon perinteisen lisäksi. Olivat hieman edullisempia kuin Suomessa. P.formosana oli 2.75 tai jotain kun sama on suomessa 7,95. Tosiaankin näihinkin voi hurahtaa täysillä, kun ovat niin herkän kauniita.

Nyt Pleione sitten jo sievästi kukahtelee. Punaisempi oikeasti kuin kuvassa.

ihana!

Pleione Shantung Ducat aukaisi tänään vähän ujosti kukkansa. Kyllä sitä ollaan tässä ihmetelty.

On todella kaunissydän. Kiva nähdä noita erivärisiäkin. Tilasin lisää pleioneja, kun niin innostuin niiden kauneudesta. Tulevat pääsiäisen jälkeen.

Tässä se koko komeus sitten on yhteen istutettuna. Vielä on tulossa kolme pleionea Eurobulbilta. Laitoin kaikki nimilapuilla varustettuna samaan astiaan, jotta sitten kesällä ei tarvitse paimentaa viittätoista pientä purkkia.

Hyvältä näyttää. Onko se nyt niin, että aina tuollaisesta uudesta kasvusta kasvaa uusi mukula ensi talveksi säilöttäväksi, ja vanha häviää…? Voiko tuolta juurelta vielä myöhemmin lähteä noita ituja kasvuun, kun nyt on vain yksi:)kysyy yks tietämätön.

Joku kokeneempi osaa varmaan selittää tarkemminkin. Ainakin viime vuonna, kun laitoin kaksi bulbia kasvamaan oli minulla tänä vuonna laittaa kolme bulbia. Se yksi oli kasvanut valtavan suureksi ja kukki komeasti tänä keväänä(ks.kuva) ja se toinen oli jakaantunut kahdeksi, mutta vielä ei ole kukkia näkynyt, mutta pienet vihreät alut ovat jo kasvaneet. Otin nuo pienemmät pois jääkaapista paljon myöhemmin.

Ok. Minullakin alkaa olla yhdessä ei-kukkineessa aikasta isot lehdet, yksi lopetti kukinnan ja parissa jotain alkua on, ja se yksi rusina. Olin laittanut ne ihan pienehköön kaarnasilppuun lekasoraojituksella, mutta nyt kaivelin pinseteillä kaarnanpaloja pois ja ujuttelin kukkamultaa väleihin, kun ajattelin, että oli kasvualusta vähän kevyt.

minulla ei ole ollut koskaan multaa niissä vaan kaarnaa ja styroxia.

Riittahelena, mitä tuolle Sinun avattarelle oikein on tapahtumassa? Se oli eilen aivan erilainen ja taasen se vanha tuttu? Kivoja ovat molemmat .

Mullan asemasta hiekkaa voi pleionnelle lisätä.

Olen tässä itsekin vähän ihmetellyt tuota avatarta. Elää kai omaa elämäänsä. Logiikkaa ilmestymisestä en ole keksinyt.(Vaihdoin alkuperäisen, kun tyttö teki taas yhden äiti-orkidea -kuvan.)

Voihan pieksut, jos se mullanlisäys tekee jotakin harmia. Laittelin sitä sinne väleihin enimmäkseen, ettei ole ihan koko mullassa onneksi.

Laitan kuvia niistä erilaisista pleioneista, joita tilasin Harin&kumpp. kimpassa. Kiitokset vielä kerran Harille!

Kuvassa Pleione vesuviu`Phoenix´

Pleione Britannia´DO0REEN´

Ja p.Versailles Bucklebury

Tässä lisää kuvamateriaalia aiheeseen: Onkohan joku ötökkä pölyyttänyt nuo kaksi pleionea, kun nuo kukkien takaosat ovat jääneet tuollaisiksi pulleiksi? Jos näin on käynyt niin sittenhän Olivia ja kumppanit saavat lisää materiaalia viljelykokeisiinsa.

Mites teidän pleonet nyt on? Onko ne jo talviunilla. Omiani kuskaan ulos päiväksi ja yöksi eteiseen. On vihreet lehdet vielä. Eikös niiden pidä lakastua enenkuin voi laittaa kellariin tai jääkaappiin? Mulla on samassa ruukussa kaikki pleonet.