Minun pleionnet on ulkona avoverannalla sateelta suojassa. Ovat olleet kastelematta yli kuukauden ja lehdet on pudonneet. Siirrän kellariin kun pakkasia tulee. Kastelun lopettaminen ja viileys on avain lehtien lakastumiselle.Luulisin niin.Jos laittaa vihreälehtisenä jääkaappiin, voivat bulbit mädäntyä.
Mä taidankin olla aivan väärässä aikataulussa omani kanssa. Annoin sen kukkimisen jälkeen jo mennä levolle ja nyt se näkyy heräilevän taas.
En ole kastellut yli kuukauteen mutta lehdet vaan ovat vihreät. On niissä kylläkin jo lakastumisenmerkkejäkin. Taidan kuskata vielä sisään ja ulos kunnes pakkasta tulee ja lehdet putoo.
Kukkimisen jälkeen pleionnelle alkaa kasvukausi, jolloin se kasvattaa lehden ja i-2 uutta bulbia, mihin kerää ravintoa seuraavaa kukkimista varten. Vanha kurtistuu ja kuivuu, mutta sen kärkeen tulee pieni jyvämäine bulbi. Siitä muutamassa vuodessa saa kukkivan, jos se säilyy talven yli.Pleionnet saavat olla normaalisti tämän pimeän kylmän ajan piilossa kellarissa tai jossain kylmässä paikassa.
Taidanpa sitten jarrutella mun pleionen heräämistä…
Minun pleioneni ovat olleet jo jonkin aikaa paperipussissa jääkaapin vihannesosastolla. Olivat ruskettaneet lehtensä jo ajat sitten. Kuten mummi tuossa kertoikin vanha bulbi kasvattaa uudet "nystyt" tilalle, jotka sitten myöhemmin alkavat kukkimaan. Minulla oli pari vanhaa p.formosanaa ennestään ja sitten keväällä tilattuja erikoisuuksia englannista 13 kpl. Kaikki bulbit olivat hienossa kunnossa jääkaappiin laitettaessa.... Nyt on jännää koko talven kevääseen asti, mitenkä nuo lähtevät uudelleen kasvamaan.
Parvekkeella vielä vihreinä. En muistakaan koska olisin viimeksi kastellut, liekö sitten kostea ilma riittänyt?
Sain jonkun pleione sätkyn ja tässä on tulos:
Pleione pleionoides yunnan (Red lip)
Pleione forrestii (species) Large FS
PLEIONE ORCHID BRITANNIA "DOREEN" BULBILS
Pleione Aurita (Species) -3 X FS
Onnittelut, sitten vaan odottamaan kevättä, että saat ne istuttaa.
Kiitos Jääkaappiin pääsevät odottelemaan, toivottavasti joku jo kukkisikin keväällä. Hyviä ohjeita tässä ketjussa paljon jo olikin.
Pitäiskö tämän jo päästä (jää)kaapista ulos?
Ompa Miikoksella pirullinen mikä lie, sarvet ja kaikki =)
Lordinpoikanen?
Pitäisi tyrkätä kosteaan kasvualustaan Puolet bulbista näkyviin.Mielummin viileään valoon, paahteesta ei tarvitse edes varoittaa. Kastelua ei kannata aloittaa ennenkun juuret alkavat kasvaa.Tuosta näyttää tulevan ainakin yksi kukka,ehkä kaksikin… Hyvin talvehtinut.
Iiiik, nyt alko jännittää Kiitos mummi, toivotaan et saan sen pärjäämään ja saan myöhemmin laittaa kuvan kukkivasta pirullisesta tyttölordista
Mitäs mitäs... Pleionesta on alkanut pilkistellä tälläisiä pikkupiippoja...
(kuvakin kierossa..)
Mitäs tälle nyt pitäs tehdä...? Jääkaapissa on edelleenkin, välillä vähän suihkupulloa näyttänyt..
Nuppuhan se sieltä pilkistää. Nyt olisi sopiva istuttaa. Ruukkuun kunnon salaojitus ja kasvualustaksi maaorkideoille sopiva seos hiekalla höystettynä. Tähän sopii esim kekkilän orkideamulta hiekalla höystettynä. Kastellaan kunnolla ja bulbi laitetaan hellästi keskelle. Jonkun ravinnepuikon voisi laittaa. Sitten ruukku ikkunalaudalle, ei paahteeseen. Kastelun suhteen oltava varovainen, jos ei ole juuria. Lähinnä vettä ruukun reunoille. Ei tarvitse suihkutustakaan. Ensin kehittyy kukka ja sitten vasta lehti. Kun lehti alkaa kasvaa kannattaa aloittaa lannoitus ja runsaampi kastelu. Lehdet on pitkiä joten niitä kannattaa tukea.
OK, suuret kiitokset! Viime keväänä ostin tuon, mutta silloin ei tullut kuin lehtiä. Ensimmäinen yritys siis menossa ja on vielä vähän asiat hakusessa. Ei sitä näköjään kuitenkaan ihan metsään mennyt, kun noita piipoja pilkistää kaiken kaikkiaan kolme kappaletta. Täytyy istuttaa hänet viikonloppuna kun on aikaa.
Jmi, luulenpa, että niiden viimekesäisten lehtien ansiosta mukula on saanut kerättyä tarpeeksi energiaa kukkimiseensa tänä keväänä. Mielestäni pleione tarvitsee kovasti valoa ja ravinteita, jotta seuraavan kevään kukinta on taattu. Koska viime kesä oli niin pimeä ja sateinen pidin omat pleioneni suorassa auringossa koko kesän. En ole vielä kurkistanut jääkaappiin pleione-osastolle, mutta taidanpa tehdä sen pian.
No minulla tuo oli kasvihuoneessa. Vaikka olikin vain pieni muovihuone. Vähänkin kun aurinko paistoi niin lämpö kohosi reilusti ja oli sellaisessa paikassa johon aurinko osuu liki aamusta iltaan. Joten sai kyllä haalittua kaiken sen vähän lämmön ja valon mitä viime kesänä oli saatavissa. Tosin, meille Hattulaan sattui heinäkuulle osumaan melko hyvääkin säätä. Sen ajan sadepilvet kiertelivät ohi ja joutui jopa kaivamaan kasteluletkuja esiin…